ΑρχικήΟικιακάΔιατροφή και ΥγείαΤο 40% των περιπτώσεων καρκίνου οφείλεται σε παράγοντες που μπορούμε να τους...

Το 40% των περιπτώσεων καρκίνου οφείλεται σε παράγοντες που μπορούμε να τους αλλάξουμε

4 λεπτά ανάγνωσης

4 στις 10 περιπτώσεις καρκίνου οφείλονται σε τροποποιήσιμους παράγοντες όπως παχυσαρκία, κάπνισμα, διατροφή και άσκηση.

Κάθε χρόνο ανακοινώνονται τα ετήσια στατιστικά της επίπτωσης και θνητότητας του καρκίνου στις Ηνωμένες Πολιτείες, παρέχοντας μια ακριβή εικόνα της εξέλιξης της επιδημιολογίας του νοσήματος στη χώρα αυτή. Τα δεδομένα αυτά είναι ιδιαίτερα χρήσιμα για την κατανόηση της αποτελεσματικότητας των προληπτικών και θεραπευτικών παρεμβάσεων που έχουν γίνει ως τώρα για την αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος δημόσιας υγείας αλλά και τη χάραξη πολιτικών για την περαιτέρω βελτίωση της επιβίωσης των ασθενών με καρκίνο.

- Advertisement -

Όπως όμως τονίζουν οι ιατροί της Θεραπευτικής Κλινικής (Νοσοκομείο Αλεξάνδρα) Θεοδώρα Ψαλτοπούλου (Παθολόγος, Καθηγήτρια Θεραπευτικής-Επιδημιολογίας-Προληπτικής Ιατρικής), Μιχάλης Λιόντος (Επίκουρος Καθηγητής Ογκολογίας), και Θάνος Δημόπουλος (τ. Πρύτανης ΕΚΠΑ, Καθηγητής Θεραπευτικής – Ογκολογίας – Αιματολογίας, Διευθυντής Θεραπευτικής Κλινικής) γνωρίζουμε ότι σημαντικό ποσοστό των περιπτώσεων καρκίνου οφείλεται σε παράγοντες κινδύνου που είναι τροποποιήσιμοι. Επομένως, αυτά τα περιστατικά καρκίνου και οι αντίστοιχοι θάνατοι που προκύπτουν θα μπορούσαν δυνητικά να αποφευχθούν.

Τέτοιοι παράγοντες είναι ως γνωστόν το κάπνισμα, η παχυσαρκία, η έλλειψη σωματικής άσκησης, διατροφικοί και λοιμώδεις παράγοντες και ειδικά για δερματικές κακοήθειες η έκθεση στην υπεριώδη ηλιακή ακτινοβολία. Η περιοδική καταγραφή του ποσοστού των περιστατικών καρκίνου που σχετίζονται με τέτοιους παράγοντες μπορεί να βοηθήσει στην κατανόηση της αποτελεσματικότητας συγκεκριμένων παρεμβάσεων που έχουν ήδη εφαρμοσθεί (π.χ. καμπάνιες για τη διακοπή καπνίσματος),αλλά και στην ανάγκη εφαρμογής νέων πολιτικών δημόσιας υγείας.

- Advertisement -

Ήδη το 2018 είχε δημοσιευθεί μελέτη που υπολόγιζε ότι το 42% των περιπτώσεων καρκίνου στις Ηνωμένες Πολιτείες το 2014 αλλά και το 45% των θανάτων από καρκίνο σχετίζονταν με τροποποιήσιμους παράγοντες κινδύνου. Προσφάτως, δημοσιεύθηκαν τα ανανεωμένα δεδομένα που έλαβαν υπ’ όψιν τους τα επιδημιολογικά δεδομένα που ίσχυαν 5 χρόνια μετά την πρώτη δημοσίευση (2019) για 30 τύπους καρκίνου και για ενήλικες άνω των 30 ετών. Στη νέα δημοσίευση χρησιμοποιήθηκαν τα επιδημιολογικά δεδομένα για τον σχετικό κίνδυνο ανάπτυξης καρκίνου που προκαλούν οι κυριότεροι τροποποιήσιμοι παράγοντες με βάση την έκθεση του πληθυσμού σε αυτούς όπως έχει αποτυπωθεί σε μεγάλες επιδημιολογικές μελέτες στις Ηνωμένες Πολιτείες. Επομένως, η μελέτη αυτή λαμβάνει υπ’ όψιν τις αλλαγές που έχουν συμβεί την τελευταία δεκαετία όπως είναι η μείωση του ποσοστού των καπνιστών.

Με βάση τη νέα αυτή μελέτη 40% των νέων διαγνώσεων καρκίνου σχετίζονται με τροποποιήσιμους παράγοντες κινδύνου, ενώ σε αυτούς αποδίδονται και το 44% των θανάτων από τη νόσο. Τα ποσοστά αυτά είναι κατά τι μικρότερα από την προ πενταετίας ανάλυση καταδεικνύοντας ότι υπάρχει βελτίωση στην εφαρμογή περισσότερο υγιούς τρόπου ζωής στον πληθυσμό που επίσης αποτυπώνεται και στα ετήσια στατιστικά του καρκίνου όπου μειώνεται η θνητότητα από τη νόσο. Το κάπνισμα παραμένει ο κυριότερος παράγοντας κινδύνου που σχετίζεται με το 20% των διαγνώσεων και το 30% των θανάτων από καρκίνο με κυριότερη βέβαια διάγνωση τον καρκίνο του πνεύμονα. Ακολουθείται από την παχυσαρκία που σχετίζεται με το 7.5% των περιστατικών, την κατανάλωση αλκοόλ (5.4% των περιστατικών), τους διατροφικούς παράγοντες και κυρίως την μειωμένη πρόσληψη φρούτων και λαχανικών και την αυξημένη κατανάλωση επεξεργασμένου κρέατος (4.2% των περιστατικών) και την έλλειψη σωματικής άσκησης (3% των περιπτώσεων καρκίνου).

- Advertisement -

Όλα τα παραπάνω στοιχεία παρέχουν πολύτιμες πληροφορίες για τη δυνατότητα περαιτέρω μείωσης της επίπτωσης αλλά και της θνητότητας από καρκίνο, αναφέρουν οι ειδικοί του ΕΚΠΑ. Προσθέτουν ότι η ενίσχυση πολιτικών που οδηγούν σε μείωση του καπνίσματος, αντιμετώπιση της παχυσαρκίας και προώθηση υγιεινών διατροφικών συνηθειών αναμένεται να βοηθήσει περαιτέρω στην αποφυγή εμφάνισης καρκίνου σε σημαντικό τμήμα του πληθυσμού στο μέλλον.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

- Advertisement -

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ποιο ρύζι βρέθηκε συχνότερα με αρσενικό και κάδμιο, σύμφωνα με 1.734 ευρωπαϊκές ειδοποιήσεις σε διάστημα 21 ετών

Μελέτη που ανέλυσε ειδοποιήσεις του ευρωπαϊκού συστήματος RASFF την περίοδο 2002-2023 καταγράφει τα συχνότερα προβλήματα στο ρύζι, από υπολείμματα φυτοφαρμάκων και μυκοτοξίνες έως βαρέα μέταλλα και μη εγκεκριμένους γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς

Σωρεία παραβάσεων ασφάλειας τροφίμων σε μεγάλο αρτοποιείο – Η προειδοποιητική επιστολή των Αρχών

Η υπόθεση φωτίζει τις απαιτήσεις που οφείλουν να τηρούν οι επιχειρήσεις παραγωγής αρτοσκευασμάτων

PFAS στο πόσιμο νερό: Η αόρατη πρόκληση για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον – Τι δείχνουν οι μετρήσεις στην Ελλάδα

Σε αποκλειστική συνέντευξη, η Δρ Έρη Μπιζάνη εξηγεί ποια είναι η πραγματική εικόνα σήμερα για τα PFAS στο πόσιμο νερό της Ελλάδας, τι δείχνουν οι διαθέσιμες μετρήσεις και ποιες περιοχές απαιτούν αυξημένη επιτήρηση.