Πώς μια σωστή, διαδραστική εκπαιδευτική διαδικασία μπορεί να συμβάλλει στη διαμόρφωση πιο υγιεινών διατροφικών προτύπων από τους φοιτητές.
Είναι γνωστό πως, όπως λέει η παροιμία «το παιδί και το σκυλί όπως το μάθεις είναι». Και επειδή συχνά μια ανθυγιεινή διατροφική συμπεριφορά που καθιερώνεται στο κρίσιμο χρονικό πλαίσιο της νεαρής ενηλικίωσης, η σωστή εκπαίδευση σε σωστά πρότυπα υγιεινής από σχετικά μικρή ηλικία είναι σημαντική για τη διαμόρφωση προτύπων υγιεινής διατροφής.
Σε αυτή την ομάδα ανθρώπων ανήκουν και οι φοιτητές, των οποίων η διατροφή είναι υψηλή σε λιπαρά και χαμηλή σε απαραίτητα θρεπτικά συστατικά. Αφενός αυτό προκύπτει από την χαμηλότερη οικονομική τους ευχέρεια και αφετέρου στις ελλιπείς τους γνώσεις για την υγιεινή διατροφή.
Aλλά για να στοχεύσει κανείς σε νέους, πρέπει να κάνει την εκπαιδευτική διαδικασία διασκεδαστική και όχι εντελώς θεωρητική, αν ο στόχος είναι η μεταβολή της συμπεριφοράς των φοιτητών. Ένα ερευνητικό άρθρο που δημοσιεύτηκε στο Journal of Nutrition Education and Behavior , που δημοσιεύτηκε από τον ιστότοπο της Elsevier, συζητά πώς οι εβδομαδιαίες προκλήσεις (challenges) τροφίμων και τα βίντεο μαγειρικής αύξησαν την εμπιστοσύνη στις υγιεινές επιλογές και αύξησαν την κατανάλωση φρούτων και λαχανικών μεταξύ των φοιτητών.
Σύμφωνα με σχετικό δημοσίευμα της ιστοσελίδας Eurekalert, η πιλοτική μελέτη εξέτασε μια παρέμβαση 15 εβδομάδων, με διατροφικές προκλήσεις και εκπαιδευτικά βίντεο μαγειρικής σε ένα μάθημα διατροφής. Στόχος αυτού του ιδιαίτερου, διαδραστικού «μαθήματος» ήταν η προώθηση αλλαγών στη μαγειρική νοοτροπία, τη μαγειρική και διατροφική συμπεριφορά των φοιτητών πανεπιστημίου, ενσωματώνοντας περισσότερα φρούτα και λαχανικά στη διατροφή τους. Μπορούσε κανείς να πάρει μέρος είτε ως διαδικτυακός φοιτητής είτε ως δια ζώσης.
Οι μαθητές συμμετείχαν σε διατροφικές προκλήσεις στο σπίτι που ευθυγραμμίζονται με το εκπαιδευτικό θέμα κάθε εβδομάδας. Οι στόχοι ήταν προκαθορισμένοι και χρησιμοποιήθηκαν ως παιδαγωγικό εργαλείο για να βοηθήσουν τους μαθητές να μάθουν πώς να μετατρέπουν τους γενικούς στόχους σε συγκεκριμένους και μετρήσιμους στόχους που ανταποκρίνονται στις δικές τους ανάγκες. Οι μαθητές παρακολούθησαν την πρόοδό τους γράφοντας εβδομαδιαίες σκέψεις.
Συγκρίνοντας έρευνες που έγιναν στην αρχή και στο τέλος του εξαμήνου, η παρέμβαση συνδέθηκε με αυξημένη χρήση φρούτων και λαχανικών στο μαγείρεμα και γενικά περισσότερη κατανάλωσή τους. Η στάση των φοιτητών απέναντι στη μαγειρική παρέμεινε θετική καθ’ όλη τη διάρκεια της μελέτης, υποδηλώνοντας ότι οι φοιτητές που εγγράφονται σε ένα μάθημα διατροφής στο κολέγιο μπορεί να ενδιαφέρονται ήδη για την υγιεινή μαγειρική.
Η μελέτη της πιλοτικής αυτής παρέμβασης έλαβε χώρα στο Τμήμα Υγείας και Αθλητικής Επιστήμης, Πανεπιστήμιο του Louisville.