Πέμπτη, 25 Απριλίου, 2024
18 C

Επιστήμη: ΓΤΟ ρύζι με λιγότερο κάδμιο

ΑρχικήΕπιστήμηΕπιστήμη: ΓΤΟ ρύζι με λιγότερο κάδμιο

Το ρύζι συντελεί στην πρόσληψη του 40-65% του συνόλου του καδμίου που απορροφά ο οργανισμός μας.

Με στόχο τη μειωμένη παρουσία του τοξικού καδμίου στο ρύζι, επιστήμονες χρησιμοποίησαν καινοτόμες γενετικές τεχνικές για την παραγωγή ποικιλιών ρυζιού που αποθηκεύουν λιγότερη ποσότητα του μετάλλου. Το κάδμιο είναι ένα βαρύ μέταλλο που σε υψηλές συγκεντρώσεις μπορεί να προκαλέσει νεφρική ανεπάρκεια και το βρίσκουμε σε δημητριακά, λαχανικά, ξηρούς καρπούς, ρύζι, όσπρια, πατάτες και προϊόντα κρέατος. Ήδη η Ευρωπαϊκή Επιτροπή καθόρισε νέα ανώτατα επίπεδα για το κάδμιο σε μια σειρά προϊόντων διατροφής για την προστασία της δημόσιας υγείας. Το ρύζι αποτελεί ένα βασικό αγαθό για εκατομμύρια ανθρώπους, αλλά συντελεί και στην πρόσληψη του 40-65% του συνόλου του καδμίου που απορροφά ο οργανισμός μας.

Για την αντιμετώπιση της αυξημένης πρόσληψης καδμίου από το ρύζι έχουν δοκιμαστεί στο παρελθόν πολλές τεχνικές, όπως η μεταφορά καθαρού χώματος στις καλλιέργειες ρυζιού, αλλαγές στη διαχείριση του νερού και η ανάμειξη μολυσμένου χώματος με βιοάνθρακες και ασβέστη. Ο καθηγητής Jiang Feng Ma από το Ινστιτούτο Φυτικών Επιστημών και Πόρων του Πανεπιστημίου της Okayama βρήκε λύση στο πρόβλημα της αποθήκευσης του καδμίου εκμεταλλευόμενος τη γενετική της ινδικής ποικιλίας ρυζιού Pokkali.

Μελετώντας 132 δείγματα ρυζιού της συγκεκριμένης ποικιλίας, ο καθηγητής και η ομάδα του παρατήρησαν πως το γονίδιο OsNramp5, που κωδικοποιεί την έκφραση πρωτεΐνης-μεταφορέα καδμίου και μαγγανίου, όταν διπλασιάζεται, βοηθά στη μείωση της απορρόφησης του καδμίου από το βλαστό του ρυζιού. Οι ερευνητές μετέφεραν το γονίδιο αυτό σε μία άλλη ποικιλία ρυζιού (Koshihikari) που καταναλώνεται ευρέως στην Ιαπωνία, με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί μία νέα υβριδική ποικιλία που συσσωρεύει πολύ χαμηλότερες ποσότητες καδμίου χωρίς να επηρεάζεται η ποιότητα ή η παραγωγή του ρυζιού.

Ο καθηγητής Ma σχολιάζει: «Εντοπίσαμε ένα γονίδιο υπεύθυνο για τη συσσώρευση καδμίου στους κόκκους του ρυζιού με βάση τις φυσικές παραλλαγές που παρατηρούνται στην ποικιλία Pokkali. Στη συνέχεια, μεταφέραμε αυτό το γονίδιο για την επιτυχή αναπαραγωγή ποικιλιών ρυζιού με χαμηλή συσσώρευση καδμίου στους κόκκους τους». Η έρευνα δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Nature Food, και αποτελεί ένα επίτευγμα της γενετικής με στόχο τη μεγαλύτερη ασφάλεια των τροφίμων για τους καταναλωτές.

Διαβάστε όλη την έρευνα εδώ.

Καρκινογόνες ουσίες σε λαδόκολλα ψησίματος – Ευρήματα νέας μελέτης

Επιβραδυντικά φλόγας και καρκινογόνες ουσίες πάνω από τα ρυθμιστικά όρια σε ορισμένα «οικολογικά» χαρτιά ψησίματος.

Φυτοφάρμακα σε τρόφιμα: Δημοσιεύτηκε η έκθεση της EFSA για το 2022

Συστάσεις στους διαχειριστές κινδύνου για την αύξηση της αποτελεσματικότητας των ευρωπαϊκών συστημάτων ελέγχου.

ΠΡΟΣΟΧΗ στο ραβέντι σε συνταγές – Σοβαρός κίνδυνος

Το υπουργείο τροφίμων, γεωργίας και αλιείας της Δανίας προειδοποιεί: Μη τρώτε τα φύλλα από ραβέντι.