Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024

ΑρχικήΕπιστήμηΝέα έρευνα: Το Διοξείδιο του τιτανίου εισέρχεται πρώτα στο αίμα μέσω του στόματος

Δικαιώνεται για άλλη μία φορά η ΕΕ που απαγόρευσε τη χρήση του πρόσθετου Ε 171 στα τρόφιμα.

Σύμφωνα με νέα μελέτη, το διοξείδιο του τιτανίου E171 που χρησιμοποιούνταν ευρέως ως χρώμα που παρείχε το λευκό ή διαφανές στα τρόφιμα, απορροφάται εύκολα από τον οργανισμό και καταστρέφει το DNA των κυττάρων,  σύμφωνα με επιστημονική έρευνα που δημοσιεύτηκε στο Taylor&FrancisOnline και αναδημοσιεύτηκε στο Eurekalert. Προηγούμενες μελέτες σε ζώα, είχαν δείξει πως προκαλεί εμφάνιση προκαρκινικών κυττάρων στο παχύ έντερο, μεταξύ άλλων επιδράσεων στο σώμα. Μόλις καταποθούν, τα νανοσωματίδια συσσωρεύονται στο ήπαρ και τη σπλήνα μετά την απορρόφηση από το έντερο, αλλά και στον πλακούντα, μέχρι να μολύνουν το έμβρυο.

Το διοξείδιο του τιτανίου συνήθως το χρησιμοποιούσαν ως χρωστική, σε προϊόντα αρτοποιίας, γλυκίσματα κ.α. Ωστόσο λόγω των παραπάνω κίνδυνων για την υγεία, τον Μάιο του 2021, η Ευρωπαϊκή Αρχή για την Ασφάλεια των Τροφίμων (EFSA) δημοσίευσε, την απαγόρευσή του ως πρόσθετο σε τρόφιμα, κανονισμός που τέθηκε σε ισχύ στις 7 Φεβρουαρίου 2022. Δόθηκε μια περίοδο χάριτος για τις επιχειρήσεις που διέθεταν απόθεμα, έως και τις 7 Αυγούστου 2022. Έκτοτε απαγορεύθηκε η δημιουργία προϊόντων με το συγκεκριμένο πρόσθετο στα τρόφιμα.

Οι κίνδυνοι που επιφυλάσσει το E171, οδήγησαν τους επιστήμονες από το INRAE να διερευνήσουν περεταίρω άλλους πιθανούς τρόπους έκθεσης του σώματος σε αυτά τα νανοσωματίδια. Έτσι οι ερευνητές σε συνεργασία με το LNE (Laboratoire National de métrologie et d’Essais, Παρίσι), μελέτησαν την απορρόφησή του από την στοματική κοιλότητα. Αρχικά μελέτησαν το πέρασμά τους από το στόμα των χοίρων (ιστολογικά πολύ παρόμοιο με αυτό των ανθρώπων), στη συνέχεια την επίδραση των νανοσωματιδίων στα ανθρώπινα στοματικά κύτταρα σε καλλιέργεια. Υπό αυτές τις συνθήκες, in vivo και in vitro (δοκιμές σε ζωντανούς οργανισμούς και μη) αντίστοιχα, οι δοκιμές δείχνουν ότι πράγματι απορροφώνται γρήγορα.

Μόλις απορροφηθούν, καταστρέφουν το DNA των κυττάρων υποβάλλοντάς τα σε οξειδωτικό στρες, επηρεάζοντας την επιβίωση των αναπτυσσόμενων κυττάρων, μια επίδραση που μπορεί να επηρεάσει την ανανέωση του στοματικού επιθηλίου. Αυτά τα αποτελέσματα όχι μόνο επιβεβαιώνουν ότι αυτά τα νανοσωματίδια περνούν από τον στοματικό βλεννογόνο για να φτάσουν στην κυκλοφορία του αίματος, άρα πολύ πριν την απορρόφησή τους στο έντερο, αλλά επίσης ότι μπορούν να επηρεάσουν την αναγέννηση των κυττάρων μέσα σε αυτόν τον ίδιο βλεννογόνο. Οι Πιθανές δυσμενείς επιδράσεις του πρόσθετου τροφίμων E171 (διοξείδιο του τιτανίου) που σχετίζονται με την τοξικότητα για τα σωματίδια στον άνθρωπο, περιλαμβάνουν και το ανοσοποιητικό σύστημα.

Για να διαβάσετε τη μελέτη πατήστε ΕΔΩ.

«Υποψίες απάτης τροφίμων» στη ΕΕ τον Φεβρουάριο του 2024

Μακράν οι περισσότερες ενημερώσεις αφορούσαν σε υπολείμματα φυτοφαρμάκων σε φρούτα και λαχανικά.

Πλαστικά καλαμάκια: Ποιος κοροϊδεύει ποιον; – Της Άννας Λεκατσά*