Η 8η παγκόσμια έρευνα κατάρτισης για την ασφάλεια τροφίμων που διοργανώθηκε με την Intertek Alchemy σε συνεργασία με τις BRCGS, BSI, Intertek, SGS, SQF, TSI.
Η ετήσια έρευνα του Campden BRI για το επίπεδο εκπαίδευσης των εργαζομένων στη βιομηχανία τροφίμων ξεκίνησε το από το 2013 για να ανταποκριθεί στην ανάγκη για συγκριτικά στοιχεία στις πρακτικές κατάρτισης, ώστε οι συμμετέχουσες και άλλες εταιρείες να μπορούν να συγκριθούν και να μοιραστούν τις βέλτιστες πρακτικές.
Θα συνοψίζουμε τα βασικά ευρήματα του 2024.
Ποιοι συμμετείχαν στην έρευνα και τι κάλυψε
Οι απαντήσεις που ελήφθησαν προέρχονταν από περισσότερες από 3.000 εταιρείες, καλύπτοντας ένα ευρύ φάσμα τομέων και μεγεθών εταιρειών στον κόσμο των τροφίμων και των ποτών και όχι μόνο. Σχεδόν τα 3/4 των επιχειρήσεων που συμμετείχαν στην έρευνα είναι ενεργές στο τομέα της παραγωγής τροφίμων και ποτών. Οι υπόλοιπες προέρχονταν από συναφείς κλάδους, όπως η γεωργία, η συσκευασία, η διανομή, το λιανικό εμπόριο και οι υπηρεσίες τροφίμων.
Η έρευνα κάλυψε: Τον προϋπολογισμό, την ποσότητα της κατάρτισης (για το προσωπικό, τους προϊσταμένους και τα ανώτερα στελέχη), το πλαίσιο ικανοτήτων και την ανάλυση των εκπαιδευτικών αναγκών, τον τρόπο με τον οποίο παρέχεται και ενισχύεται η κατάρτιση, τον τρόπο με τον οποίο τεκμηριώνονται και διαχειρίζονται τα αρχεία κατάρτισης, τους στόχους, τις ανάγκες και τις προκλήσεις της κατάρτισης, τον αντίκτυπο της κατάρτισης, την ένταξη, το ρόλο των προϊσταμένων, τη διασταυρούμενη κατάρτιση, την επαγγελματική ανάπτυξη, την κουλτούρα της ασφάλειας των τροφίμων και τις προηγμένες τεχνολογίες κατάρτισης.
Τα ευρήματα της έρευνας
Ένα απογοητευτικό συμπέρασμα για τον κλάδο είναι ότι πολλοί δεν ακολουθούσαν τις βέλτιστες πρακτικές και συμβιβάζονται με τη μετριότητα ή το ελάχιστο, ένα εύρημα που δυστυχώς έχει αλλάξει ελάχιστα από τότε που ξεκίνησε η έρευνα. Είναι ενδιαφέρον ότι πάνω από το 1/3 των ερωτηθέντων πιστεύουν ότι η εκπαίδευσή τους δεν έχει αντίκτυπο στη διατήρηση του προσωπικού, με το 1/10 να πιστεύει ότι έχει πράγματι αρνητικό αντίκτυπο.
Ανησυχητικό είναι επίσης ότι μόνο τα 2/3 των ερωτηθέντων πιστεύουν ότι το εκπαιδευτικό τους πρόγραμμα έχει θετικό αντίκτυπο στην παραγωγικότητα και το 1/5 δεν βλέπει καμία θετική απόδοση επένδυσης από το εκπαιδευτικό τους πρόγραμμα. Επιπλέον, πάνω από το 1/5 δεν έχουν ξεκάθαρο όραμα για τη βελτίωση του εκπαιδευτικού τους προγράμματος την επόμενη χρονιά!
Συγκεκριμένα, ορισμένα από τα ευρήματα που χρήζουν ενδιαφέροντος ήταν τα εξής:
Τεκμηρίωση και διαχείριση των αρχείων κατάρτισης των εργαζομένων:
- Το 1/3 σχεδόν των ερωτηθέντων εξακολουθεί να χρησιμοποιεί χαρτί, ενώ ακολουθείται στενά από το φύλλο Excel.
- Μόνο το 1/3 χρησιμοποιεί σύστημα διαχείρισης μάθησης ή άλλες λύσεις ΤΠ
Χρήση ανάλυσης/αξιολόγησης εκπαιδευτικών αναγκών για τον προσδιορισμό των εκπαιδευτικών αναγκών, των κενών και των προτεραιοτήτων για κάθε εργαζόμενο:
- Μόνο τα 2/5 χρησιμοποιούν ανάλυση εκπαιδευτικών αναγκών, ενώ τα υπόλοιπα αναφέρουν “όχι” ή “δεν είμαι σίγουρος
Η ομάδα διαχείρισης μάθησης / κατάρτισης περιλαμβάνει διαλειτουργικά μέλη της ομάδας για να διασφαλιστεί ότι το πρόγραμμα κατάρτισης ανταποκρίνεται στις ανάγκες ολόκληρου του οργανισμού:
- Μόνο τα 2/3 το κάνουν αυτό.
Χρήση παραδειγμάτων (φωτογραφίες, βίντεο, οδηγίες κ.λπ.) για να διασφαλιστεί ότι η εκπαίδευση αντικατοπτρίζει το εργασιακό περιβάλλον όπου οι εργαζόμενοι θα εκτελούν την εργασία τους:
- Μόνο λίγο πάνω από τα 2/3 το κάνουν αυτό πάντα/συχνά.
Χρήση συνεχών και επικαιροποιημένων αναλυτικών δεδομένων για την αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας της κατάρτισης και την καθοδήγηση της συνεχούς βελτίωσης του περιεχομένου της κατάρτισης:
- Περίπου οι μισές εταιρείες δεν το κάνουν.
Παροχή εκπαίδευσης ηγεσίας στους προϊσταμένους:
- Παρόλο που έχουν αναγνωριστεί ως άτομα-κλειδιά, πάνω από το 1/4 δεν παρέχει στους προϊσταμένους εκπαίδευση ηγεσίας.
Αξιολόγηση της κατανόησης της κατάρτισης:
- Λίγο πάνω από το 1/2 χρησιμοποιεί αξιολόγηση “επί τόπου εργασίας” και λίγο κάτω από το 1/2 χρησιμοποιεί αξιολόγηση της απόδοσης της εργασίας με βάση βασικούς δείκτες απόδοσης ( KPIs)
Χρήση προηγμένων εργαλείων/τεχνολογιών κατάρτισης:
- Για κάθε μία από τις προηγμένες τεχνολογίες όπως Συναισθηματική Νοημοσύνη (ΣΝ), Εικονική Πραγματικότητα (ΕΡ), Τεχνητή Νοημοσύνη (ΤΝ) και Επαυξημένη Πραγματικότητα (ΕΡ), λιγότερο από 1/10 ανέφεραν ότι χρησιμοποιούνται απ’ αυτούς.
«Παρά τις προσπάθειές μας για εκπαίδευση, εξακολουθούμε να έχουμε υπαλλήλους που δεν ακολουθούν τα καθιερωμένα πρωτόκολλα στο χώρο»:
- Σχεδόν τα 3/4 συμφώνησαν μερικώς ή απόλυτα με αυτή τη δήλωση. Αυτό είναι ένα από τα πιο ανησυχητικά ευρήματα, ιδίως επειδή δεν έχει αλλάξει τα τελευταία 10 χρόνια.
Οι μεγαλύτερες εκπαιδευτικές προκλήσεις
Οι 3 μεγαλύτερες εκπαιδευτικές προκλήσεις που αναδείχθηκαν στην έρευνα ήταν οι εξής:
- Προγραμματισμός χρόνου για εκπαίδευση
- Πόροι/προσωπικό για τη διαχείριση της παροχής κατάρτισης και της τεκμηρίωσης
- Υποστήριξη της κατάρτισης από την διοίκηση
Τα πλαίσια ικανοτήτων και η ανάλυση εκπαιδευτικών αναγκών δεν χρησιμοποιούνται επαρκώς επί του παρόντος, αλλά θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε βελτιώσεις εάν εφαρμόζονταν ευρύτερα και αποτελεσματικότερα. Το ίδιο και η χρήση της τεχνολογίας και των εργαλείων για την αύξηση της αποτελεσματικότητας της κατάρτισης (π.χ. μέσω της οργάνωσης, της διαχείρισης, της παρακολούθησης, της παράδοσης, της επικοινωνίας και της αξιολόγησης).
Ωστόσο, οι 3 κορυφαίες προκλήσεις αποτελούν μια ισχυρή υπενθύμιση ότι για να βελτιωθεί η κατάσταση πρέπει να υπάρξει σαφής δέσμευση από την επιχείρηση και την διοίκηση να διαθέσουν επαρκή χρόνο και πόρους για την κατάρτιση και τις συναφείς δραστηριότητες, ώστε να διασφαλιστεί η αποτελεσματικότητα της κατάρτισης. Οι εργαζόμενοι πρέπει να είναι ικανοί αλλά και με αυτοπεποίθηση, ικανοί να κάνουν το σωστό πράγμα σωστά, να έχουν κίνητρα/εμπλοκή και να είναι ξεκάθαροι ως προς τις προσδοκίες και τις ευθύνες τους.
Καταλήγοντας, οι βελτιώσεις θα προέλθουν από την προώθηση και τη διατήρηση θετικών συμπεριφορών.