Τα παιδικά δημητριακά χειροτερεύουν: Περισσότερη ζάχαρη, αλάτι και λιπαρά σε ένα από τα πιο διαδεδομένα πρωινά γεύματα
Παρά τις δημόσιες δεσμεύσεις των εταιρειών και τις διαβεβαιώσεις περί βελτιωμένης διατροφικής αξίας, τα δημητριακά πρωινού που απευθύνονται σε παιδιά επιδεινώνονται διατροφικά. Νέα μελέτη από τα Πανεπιστήμια του Κεντάκι και της Μινεσότα στις ΗΠΑ, η οποία δημοσιεύθηκε στο ιατρικό περιοδικό JAMA, αποκαλύπτει ότι μεταξύ 2010 και 2023, τα παιδικά δημητριακά περιέχουν ολοένα και περισσότερο ζάχαρη, αλάτι και λιπαρά, εις βάρος των ωφέλιμων συστατικών όπως οι φυτικές ίνες και οι πρωτεΐνες. Συγκεκριμένα, σε μία μόνο μερίδα, πολλά προϊόντα παρέχουν το 45% της ημερήσιας συνιστώμενης ποσότητας ζάχαρης για ένα παιδί, σύμφωνα με την Αμερικανική Καρδιολογική Εταιρεία. Τα λιπαρά αυξήθηκαν κατά 33%, το νάτριο κατά 32%, ενώ η ζάχαρη κατά σχεδόν 11%. Ταυτόχρονα, οι φυτικές ίνες μειώθηκαν αισθητά και οι πρωτεΐνες υποχώρησαν, καθιστώντας τη συνολική διατροφική αξία των προϊόντων χαμηλότερη από ποτέ.
- ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Πόσο αλάτι έχει το ψωμί;
- ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Εμφιαλωμένα νερά: Τριπλή δικαστική επίθεση κατά της Nestlé για τον ψευδή ισχυρισμό «φυσικό μεταλλικό» στο Perrier
Αν και η έρευνα επικεντρώνεται στην αμερικανική αγορά, τα ευρήματα αφορούν και άλλες χώρες, καθώς πολλά από αυτά τα προϊόντα κυκλοφορούν διεθνώς. Το φαινόμενο αυτό δεν είναι απλώς διατροφικό – είναι κοινωνικό και πολιτισμικό. Οι παιδικές τροφές, συχνά σε έντονα χρώματα και με «χαριτωμένες» μασκότ, προσελκύουν την προσοχή των μικρών καταναλωτών, ενθαρρύνοντας καθημερινές συνήθειες που οδηγούν σε παιδική παχυσαρκία, αύξηση χρόνιων νοσημάτων και κακές διατροφικές επιλογές από νεαρή ηλικία.
- ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Νέα ανάκληση τοξικών εργαλείων κουζίνας λόγω κινδύνου για τη δημόσια υγεία – Περιέχουν περίσσεια ψευδαργύρου
Το ανησυχητικό είναι πως οι περισσότερες αλλαγές στα προϊόντα αφορούσαν την εμφάνιση και τη συσκευασία, παρά τη διατροφική τους σύνθεση, στοιχείο που δείχνει την προτεραιότητα του μάρκετινγκ έναντι της δημόσιας υγείας. Οι ειδικοί προειδοποιούν ότι, ενώ πολλοί γονείς θεωρούν τα δημητριακά ως «υγιεινή» επιλογή για πρωινό, στην πραγματικότητα συχνά πρόκειται για υπερ-επεξεργασμένα προϊόντα με υπερβολική ζάχαρη και λίγες ωφέλιμες ουσίες.
Για να πραγματοποιήσουν μια αντικειμενική ανάλυση, οι συγγραφείς χρησιμοποίησαν τα δεδομένα που περιέχονται στη Βάση Δεδομένων Παγκόσμιων Νέων Προϊόντων Mintel , η οποία περιλαμβάνει όλα τα νέα προϊόντα που κυκλοφόρησαν στην αγορά και αφορούν την περίοδο μεταξύ 2010 και 2023: συνολικά περίπου 1.200 είδη δημητριακών, συμπεριλαμβανομένων νιφάδων, πρωινών ή έτοιμων γευμάτων και άλλων, τα οποία απλώς ανανεώθηκαν στη συσκευασία τους ή επανακυκλοφόρησαν, αλλά σε άλλες περιπτώσεις έχουν αναδιαμορφωθεί ή έχουν φτάσει ως νέες προτάσεις ή ως παραλλαγές σε σύγκριση με το κύριο προϊόν.
- ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ανησυχία για τα κρούσματα δερματικού άνθρακα από μοσχαρίσιο κρέας – 1 θάνατος, ο πρώτος μετά από 30 χρόνια!
- ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Έσπασε το δόντι καταναλωτή από κρουασάν – Ειδοποίηση RASFF
- ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Και νέα παρτίδα κανέλας με επικίνδυνα επίπεδα μολύβδου
Η σύσταση των ειδικών είναι σαφής: ανάγνωση των διατροφικών ετικετών, επιλογή απλών δημητριακών χωρίς πρόσθετα χρώματα ή γεύσεις, και περιορισμός των σακχάρων από το πρωινό. Αν ένα παιδί καταναλώνει σχεδόν τη μισή ημερήσια ποσότητα ζάχαρης πριν φύγει για το σχολείο, είναι πολύ πιθανό μέχρι το βράδυ να έχει ξεπεράσει κατά πολύ το ασφαλές όριο – με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την υγεία του σήμερα και αύριο.