Μπορεί η μη επιτυχημένη επέκταση της Tesco στην Κίνα να αποτελέσει μάθημα για άλλες εταιρείες που θέλουν να εισέλθουν σε ξένες αγορές;
Η αλυσίδα σουπερμάρκετ Tesco, η οποία ξεκίνησε από τη Μεγάλη Βρετανία και κατέληξε να εξαπλώνεται σε όλο τον κόσμο, δεν γνώρισε την ίδια «αποδοχή» και από την κινέζικη αγορά. Η Tesco εισήλθε στην Κίνα το 2004, εξαγοράζοντας το 50% των μετοχών της Hymall, μιας αλυσίδας παντοπωλείων, με στόχο να αξιοποιήσει την τεράστια αγοραστική της δύναμη.Ωστόσο, μετά από πολλά πλήγματα η Tesco αποχώρησε τελικά από την Κίνα το 2020.
Έχουν περάσει 3 χρόνια από την αποχώρηση της Tesco από την Κίνα, αλλά η μη επιτυχημένη της επέκταση προσφέρει πολύτιμα μαθήματα σε άλλες εταιρείες που θέλουν να εισέλθουν σε ξένες αγορές. Παράγοντες, όπως οι τοπικές ιδιαιτερότητες στην καταναλωτική συμπεριφορά, η πολιτικοοικονομική κατάσταση και ο ανταγωνισμός πρέπει σε κάθε περίπτωση να λαμβάνονται υπόψιν, γιατί οι προηγούμενες επιτυχίες δεν εξασφαλίζουν πάντα τις μελλοντικές, ειδικά στο τόσο μεταβαλλόμενο και ρευστό οικονομικό τοπίο του σήμερα.
Τι οδήγησε, όμως, μια κατά τα άλλα επιτυχημένη πολυεθνική να μην καταφέρει να κατακτήσει μια τόσο μεγάλη αγορά;
Σε πρώτη φάση, ένα στοιχείο συνέβαλε στην πτώση της Tesco ήταν η αδυναμία της να κατανοήσει τις πολιτιστικές ιδιαιτερότητες και τις αγοραστικές προτιμήσεις των Κινέζων καταναλωτών. Παρά την παγκόσμια εμπορική κυριαρχία της Κίνας, οι Κινέζοι αγοραστές τείνουν να προτιμούν να ψωνίζουν συγκεκριμένα είδη από πιο εξειδικευμένα καταστήματα, αναφέρει ο ιστότοπος International Supermarket News. To site παραθέτει ως παράδειγμα, την αποτυχία του προγράμματος πιστότητας της εταιρείας, Clubcard, το οποίο δεν ενίσχυσε την πιστότητα των καταναλωτών σε αυτήν, μιας και συμμετέχουν σε πολλαπλά προγράμματα επιβράβευσης και εκτιμούν τις περισσότερες επιλογές και τις εξατομικευμένες εμπειρίες.
Ένα επιπλέον ζήτημα για την Tesco αποτέλεσαν οι γεωγραφικές και πολιτικές προκλήσεις. Η Κίνα αποτελείται από μεγάλα αστικά κέντρα, όπως το Πεκίνο και η Σαγκάη, όπου οι καταναλωτές προτιμούσαν τις τακτικές ανανεωμένες αγορές από τις μεγάλες. Αντίθετα, η Tesco υπέθεσε ότι οι πελάτες προτιμούσαν τα μεγάλα παντοπωλεία, αλλά η μεγάλη κίνηση και ο περιορισμένος αποθηκευτικός χώρος στα πολυώροφα διαμερίσματα είναι κάτι που δεν εξυπηρετούσε τους Κινέζους καταναλωτές.
Επιπλέον, το τεράστιο μέγεθος της Κίνας έθετε υλικοτεχνικές προκλήσεις για την εφοδιαστική αλυσίδα της Tesco, ειδικά για ευπαθή αγαθά, συμπεριλαμβανομένων των πολιτικών που έχει η χώρα για τις ξένες πολυεθνικές.
Βασικό, επίσης, μειονέκτημα αποτέλεσε η καθυστερημένη είσοδος της Tesco στο ηλεκτρονικό εμπόριο, ειδικά σε σύγκριση με τις ανταγωνιστικές της Walmart και Carrefour, οι οποίες εξασφάλισαν από νωρίς δυναμική παρουσία στην εγχώρια ψηφιακή αγορά και ταυτόχρονα κορυφαίες τοποθεσίες καταστημάτων με χαμηλότερο κόστος.
Ακόμη, καθώς οι διαδικτυακές αγορές απέκτησαν δημοτικότητα μεταξύ της αναπτυσσόμενης μεσαίας τάξης, οι τοπικοί γίγαντες του ηλεκτρονικού εμπορίου όπως η Jingdong, η Alibaba και η Tencent πρόσφεραν ελκυστικές και βολικές εναλλακτικές λύσεις, συχνά σε χαμηλότερες τιμές από τους ξένους λιανοπωλητές, αναφέρει το International Supermarket News.