Μια νέα μελέτη διαπιστώνει ότι οι εταιρείες με μακιαβελικούς CEOs έχουν καθαρή εξοικονόμηση άνω του 6,6% στο κόστος της εταιρείας.
Οι εταιρείες με μακιαβελικούς CEOs έχουν καθαρή εξοικονόμηση εισοδήματος άνω του 6,6% στο κόστος της επιχείρησης όπως διαπιστώθηκε σε μελέτη από Πανεπιστήμιο της Οκλχόμα, που δημοσιεύτηκε στο Strategic Management Journal. Παρά το γεγονός ο μακιαβελισμός, ο ναρκισσισμός και η ψυχοπάθεια χαρακτηρίζονται ως “σκοτεινά” στοιχεία σε μία προσωπικότητα και θέτουν τις εταιρείες σε κινδύνους και οικονομικούς και διαχειριστικούς, εντούτοις η μελέτη δείχνει πως συναντώνται συχνά στους CEO και μάλιστα είναι σχεδόν τριπλάσια σε παρουσία απ΄ότι στον γενικό πληθυσμό και σε πολλές περιπτώσεις η “προσφορά” τους στον οργανισμό έχει πολλά οφέλη και κυρίως οικονομικά.
«Οι άκρως μακιαβελικές προσωπικότητες διαπρέπουν σταθερά σε καταστάσεις που είναι αγχωτικές, αβέβαιες, αδόμητες και έχουν υψηλό βαθμό πρόσωπο με πρόσωπο αλληλεπίδρασης — όλα αυτά είναι συμπαθητικά με τη θέση του CEO και τις διαπραγματεύσεις υψηλού επιπέδου» δήλωσε ο Fedrico Aime, καθηγητής διαχείρισης στο Πανεπιστήμιο της Οκλαχόμα και ένας από τους συγγραφείς της μελέτης.
Η έρευνα μετρά συγκεκριμένα τον τρόπο με τον οποίο οι CEO υψηλότερα στη μακιαβελική κλίμακα (υψηλά Machs) αποδίδουν στη διαπραγμάτευση χαμηλότερου κόστους παραγωγής, ασφάλιστρων απόκτησης και χρηματοδότησης χρέους. Για να προσδιορίσει τα υψηλά Mach, οι ερευνητές συγκέντρωσαν δημόσιο βίντεο 198 CEOs από το 2000 έως το 2011. Κατόπιν, εκπαιδευμένοι επαγγελματίες ψυχολογίας αξιολόγησαν τα βίντεο χρησιμοποιώντας μία καθιερωμένη κλίμακα για τον μακιαβελισμό.
Για να καθορίσουν την επιρροή του CEO στο κόστος, οι συγγραφείς έτρεξαν αρχικά πολυεπίπεδη μοντελοποίηση σε εταιρικά και οικονομικά δεδομένα από τέσσερα διαφορετικά σύνολα δεδομένων, βρίσκοντας μια επίδραση 32,3% του CEO στο κόστος παραγωγής και 22,3% στο κόστος χρηματοδότησης. Όπως αναφέρει το EurekAlert οι ερευνητές συσχέτισαν το κόστος τέτοιων ενεργειών με τη στάση των CEO και συνέκριναν τον τρόπο με τον οποίο οι CEOs σε όλο το φάσμα του Μακιαβελισμού ανταποκρίθηκαν σε 1.354 εταιρικά έτη και 186 εξαγορές.
Δεν πρέπει να αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι οι CEO με μακιαβελική εστίαση στη διαπραγμάτευση πληρώνουν λιγότερο για τις εξαγορές, είπαν οι ερευνητές. «Ο μακιαβελισμός μπορεί να οδηγήσει τους διευθύνοντες συμβούλους να συγκεντρώσουν περισσότερες διαπραγματευτικές πληροφορίες επειδή η εγγενής δυσπιστία τους, να αξιοποιήσουν κοινωνικές αλληλεπιδράσεις και συνασπισμούς και να χειραγωγήσουν τους άλλους τους επιτρέπει να κερδίσουν».
Η μελέτη διαπίστωσε ότι εταιρείες με μακιαβελικούς CEOs πλήρωσαν 12,11% λιγότερα για τις εξαγορές, που αντιπροσωπεύουν περίπου 157 εκατομμύρια δολάρια ή 3,6% της μέσης συμφωνίας. Οι εταιρείες με υψηλόβαθμους διευθύνοντες συμβούλους Mach πλήρωσαν επίσης 101,19 εκατομμύρια δολάρια λιγότερα για προϊόντα που πωλήθηκαν και 35,8 εκατομμύρια δολάρια λιγότερα για τόκους χρέους, αντιπροσωπεύοντας συνολικά εξοικονόμηση 6,6% στο μέσο καθαρό εισόδημα της εταιρείας.
Ακόμη και για τις αλληλεπιδράσεις στις οποίες δεν εμπλέκονται άμεσα, δίνουν τον τόνο από την κορυφή και εμποτίζουν τον οργανισμό με πολλά από τα χαρακτηριστικά τους μέσω της ατζέντας, των αρχικών αποφάσεων και των ηγετικών τους συμπεριφορών.
Οι συγγραφείς της μελέτης σημειώνουν ότι ενώ οι CEO με υψηλό Mach φαίνεται να μειώνουν το κόστος της εταιρείας, αυτό μπορεί να μην αντισταθμίζει τους κινδύνους του χαρακτηριστικού της προσωπικότητας. Ωστόσο, η μελέτη βοηθά στην εξήγηση της πανταχού παρουσίας του μακιαβελισμού στα ανώτερα κλιμάκια της διοίκησης επιχειρήσεων, λαμβάνοντας υπόψη την επί δεκαετίες εστίαση στη μείωση του κόστους. Η προσθήκη δομών διαπραγμάτευσης και πόρων αναζήτησης ευκαιριών μπορεί να προσφέρει μερικά από τα ίδια αποτελέσματα, αλλά μπορεί επίσης να υπάρχουν ανεξερεύνητα οφέλη στον μακιαβελισμό για τους CEO.