Στοιχεία από 13 Ευρωπαϊκές χώρες – Μείωση στις πωλήσεις συμβατικού κρέατος και γαλακτοκομικών.
Η ανάλυση της GFI Europe των δεδομένων NielsenIQ σε 13 ευρωπαϊκές χώρες δείχνει ότι οι πωλήσεις φυτικών τροφίμων αυξήθηκαν κατά 21% μεταξύ 2020 και 2022 φτάνοντας το ρεκόρ των 5,8 δισεκατομμυρίων ευρώ. Η παγκόσμια στροφή προς τη διατροφή με βάση τα φυτά έχει πυροδοτήσει μια επανάσταση στη βιομηχανία τροφίμων, με τους μεγάλους κατασκευαστές τροφίμων και λιανοπωλητές να αγκαλιάζουν την αλλαγή.
Η ανάλυση των δεδομένων λιανικών πωλήσεων της GFI Europe από τη NielsenIQ που καλύπτει 13 ευρωπαϊκές χώρες δείχνει ότι οι πωλήσεις φυτικών τροφίμων αυξήθηκαν κατά 6% το 2022 – και 21% από το 2020 έως το 2022. Οι χώρες που συμπεριλήφθηκαν στην ανάλυση ήταν η Αυστρία, το Βέλγιο, η Δανία, η Γαλλία, η Γερμανία, η Ιταλία, οι Κάτω Χώρες, η Πολωνία, η Πορτογαλία, η Ρουμανία, η Ισπανία, η Σουηδία και το Ηνωμένο Βασίλειο.
Κρέας φυτικής προέλευσης
Οι πωλήσεις κρέατος φυτικής προέλευσης αυξήθηκαν στα 2 δισεκατομμύρια ευρώ το 2022 – αντιπροσωπεύοντας το 6% της συνολικής αγοράς προσυσκευασμένου κρέατος – ενώ άλλες κατηγορίες, συμπεριλαμβανομένων των φυτικών θαλασσινών και τυριών, παρουσίασαν διψήφια αύξηση.
Η έκθεση διαπίστωσε ότι οι πωλήσεις μονάδων κρέατος φυτικής προέλευσης αυξήθηκαν κατά 21% από το 2020 έως το 2022, ενώ οι πωλήσεις συμβατικού κρέατος μειώθηκαν κατά 8% την ίδια περίοδο.
Η κατηγορία επηρεάστηκε λιγότερο από τον πληθωρισμό το 2022, με τις τιμές του κρέατος φυτικής προέλευσης να αυξάνονται κατά 1% ενώ οι τιμές του συμβατικού κρέατος αυξήθηκαν κατά 11%.
Η αξία των πωλήσεων κρέατος φυτικής προέλευσης αυξήθηκε κατά 3% πέρυσι – επιβράδυνση του ρυθμού ανάπτυξης μετά το ισχυρό 2021, όταν οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 16% στα 1,96 δισεκατομμύρια ευρώ .
Το φυτικό γάλα κυρίαρχος
Η έκθεση διαπίστωσε ότι το φυτικό γάλα είναι η πιο ανεπτυγμένη κατηγορία, που αποτελεί πλέον το 11% της συνολικής αγοράς γάλακτος, με τις πωλήσεις να αυξάνονται κατά 19% μεταξύ 2020 και 2022 – σχεδόν διπλάσια από το συμβατικό γάλα – φτάνοντας τα 2,21 δισεκατομμύρια ευρώ πέρυσι .
Ενώ οι πωλήσεις μονάδων γάλακτος φυτικής προέλευσης αυξήθηκαν κατά 20% μεταξύ 2020 και 2022, οι πωλήσεις συμβατικού γάλακτος μειώθηκαν κατά 9% την ίδια περίοδο.
Αυτή η κατηγορία επηρεάστηκε λιγότερο από τον πληθωρισμό, καθώς οι τιμές του φυτικού γάλακτος αυξήθηκαν κατά 1% πέρυσι, ενώ το συμβατικό γάλα αυξήθηκε κατά 17%.
Φυτικό τυρί
Οι πωλήσεις τυριών φυτικής προέλευσης αυξήθηκαν κατά 102% μεταξύ 2020 και 2022 στις χώρες όπου υπήρχαν διαθέσιμα δεδομένα – πάνω από 10 φορές περισσότερα από τα συμβατικά τυριά – φτάνοντας τα 144 εκατομμύρια ευρώ.
Ενώ οι πωλήσεις μονάδων τυριού φυτικής προέλευσης αυξήθηκαν κατά 153% αυτή την περίοδο, οι πωλήσεις συμβατικών τυριών μειώθηκαν κατά 4%.
Γιαούρτι
Οι πωλήσεις ανά μονάδα γιαουρτιού φυτικής προέλευσης αυξήθηκαν κατά 16% μεταξύ 2020 και 2022, ενώ οι πωλήσεις συμβατικού γιαουρτιού μειώθηκαν κατά 4%. Η μέση τιμή του φυτικού γιαουρτιού αυξήθηκε κατά 2%, ενώ οι τιμές του συμβατικού γιαουρτιού αυξήθηκαν κατά 10% πέρυσι.
Θαλασσινά
Οι πωλήσεις μονάδων θαλασσινών φυτικής προέλευσης αυξήθηκαν κατά πάνω από 300% αυτή την περίοδο. Αν και αυτή είναι η ταχύτερα αναπτυσσόμενη κατηγορία, παραμένει η λιγότερο ανεπτυγμένη, με πωλήσεις μόλις 43 εκατομμυρίων ευρώ το 2022 – αλλά η μέση τιμή ανά μονάδα μειώθηκε κατά 4% πέρυσι.
Σημειώθηκαν επίσης πρόοδοι σε κατηγορίες όπως κρέμες φυτικής προέλευσης, παγωτά και έτοιμα γεύματα – οι οποίες είδαν τις αξίες των πωλήσεων να αυξάνονται κατά 79% από το 2020 έως το 2022.
Παρά τις αντίξοες συνθήκες που δημιούργησε ο πόλεμος στην Ουκρανία, και ο πληθωρισμός που έφεραν επιβράδυνση στον κλάδο από το 2021 στο 2022 ωστόσο, τόσο η αξία όσο και ο όγκος των πωλήσεων συνέχισαν να αυξάνονται, καταδεικνύοντας ισχυρή καταναλωτική ζήτηση και αυξανόμενη όρεξη για εργοστάσια επόμενης γενιάς, με βάση το κρέας, τα θαλασσινά, τα αυγά και τα γαλακτοκομικά προϊόντα που ανταγωνίζονται τα συμβατικά προϊόντα ως προς τη γεύση, την τιμή και την ευκολία.