Το ενδεχόμενο να μας κερνάνε “ένα καφεδάκι” μόλις μπαίνουμε στο σουπερμάρκετ αφήνει ανοιχτό, νέα επιστημονική έρευνα
Η καφεΐνη είναι το πιο δημοφιλές ρόφημα διεγερτικό στον κόσμο και καταναλώνεται καθημερινά από ένα σημαντικό μέρος του παγκόσμιου πληθυσμού μέσω καφέ, τσαγιού, αναψυκτικών και ενεργειακών ποτών. Οι καταναλωτές συχνά ψωνίζουν διαδικτυακά και σε φυσικά καταστήματα αμέσως μετά ή κατά την κατανάλωση καφεΐνης. Αυτό διευκολύνεται περαιτέρω από την αυξανόμενη επικράτηση των καφέ, καθώς και με ορισμένα καταστήματα λιανικής που διαθέτουν καφέ μπαρ στα καταστήματα και προσφέρουν δωρεάν ροφήματα με καφεΐνη.
Διεθνής έρευνα από το Πανεπιστήμιο της Νότιας Φλόριντα, το Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Viadrina, το Πολιτειακό Πανεπιστήμιο της Λουιζιάνα, το SKEMA Business School και το Neoma Business School εξετάζει πώς η κατανάλωση καφεΐνης πριν από τα ψώνια επηρεάζει την αγοραστική συμπεριφορά.
Τα αποτελέσματα μιας σειράς πειραμάτων που διεξήχθησαν σε πολλά καταστήματα λιανικής πώλησης σε διαφορετικές χώρες αλλά και στο εργαστήριο δείχνουν ότι η κατανάλωση ενός ροφήματος με καφεΐνη (έναντι μη καφεϊνούχου) πριν από τις αγορές ενισχύει τις παρορμητικές αγορές, όσον αφορά τον υψηλότερο αριθμό προϊόντων που αγοράζονται και υψηλότερες δαπάνες. Αυτό το αποτέλεσμα είναι ισχυρότερο για προϊόντα «υψηλού ηδονισμού» όπως αρωματικά κεριά, αρώματα, διακοσμητικά αντικείμενα και συσκευές μασάζ και πιο αδύναμη για προϊόντα «χαμηλού ηδονισμού», όπως σημειωματάρια, μαγειρικά σκεύη και καλάθια αποθήκευσης.
Οι ερευνητές εξέτασαν τα αποτελέσματα της πρόσληψης καφεΐνης από περίπου 30 mg έως 100 mg, καθώς, οι περισσότερες μερίδες καφεϊνούχων ποτών έχουν περιεκτικότητα σε καφεΐνη σε αυτό το εύρος. Ως μέρος της μελέτης, η ερευνητική ομάδα δημιούργησε έναν stand εσπρέσο κοντά στην είσοδο δύο διαφορετικών καταστημάτων λιανικής σε δύο μεγάλες πόλεις της Γαλλίας και έξω από ένα πολυκατάστημα στην Ισπανία. Κατά την είσοδο, στους μισούς από τους 300 αγοραστές δόθηκε ένα δωρεάν φλιτζάνι καφέ που περιείχε καφεΐνη και στους άλλους μισούς πρόσφεραν ντεκαφεϊνέ ή νερό. «Διαπιστώσαμε ότι η ομάδα της καφεΐνης ξόδεψε σημαντικά περισσότερα χρήματα και αγόρασε μεγαλύτερο αριθμό αντικειμένων από αυτούς που έπιναν ντεκαφεϊνέ ή νερό», είπαν οι ερευνητές.
Η καφεΐνη επηρέασε επίσης τους τύπους ειδών που αγοράζονται στα καταστήματα. Η ομάδα που πήρε καφεΐνη αγόρασε πιο ηδονικά (απολαυστικά/διασκεδαστικά) αντικείμενα όπως αρωματικά κεριά και αρώματα. Ωστόσο, υπήρχε πολύ μικρή διαφορά μεταξύ των δύο ομάδων όσον αφορά τις χρηστικές αγορές όπως σκεύη και καλάθια αποθήκευσης. Επίσης, οι επιδράσεις της καφεΐνης στις δαπάνες κρατούν για όσους πίνουν λίγο περισσότερο από δύο φλιτζάνια καφέ (ή λιγότερο) καθημερινά και είναι εξασθενημένη για όσους πίνουν πολύ καφέ.
Τα ευρήματα αυτά είναι σημαντικά για τις επιχειρήσεις προκειμένου να κατανοήσουν πώς μια φαινομενικά άσχετη συμπεριφορά (δηλαδή η κατανάλωση καφεΐνης) μέσα και/ή γύρω από το κατάστημα επηρεάζει τις δαπάνες. Από την πλευρά των καταναλωτών, ενώ οι μέτριες ποσότητες κατανάλωσης καφεΐνης έχουν θετικά οφέλη για την υγεία, μπορεί να υπάρξουν ακούσιες αρνητικές οικονομικές συνέπειες της πρόσληψης καφεΐνης στις δαπάνες.
«Η κατανόηση του πώς και γιατί η κατανάλωση καφεΐνης επηρεάζει τις δαπάνες είναι σημαντική, καθώς η καφεΐνη είναι ένα από τα πιο ισχυρά διεγερτικά που είναι νόμιμα και ευρέως διαθέσιμα», δήλωσαν οι ερευνητές.
Συμπερασματικά οι καταναλωτές που προσπαθούν να ελέγξουν τις παρορμητικές δαπάνες θα πρέπει να αποφεύγουν την κατανάλωση ροφημάτων με καφεΐνη πριν από τις αγορές τους. Ενώ οι μέτριες ποσότητες κατανάλωσης καφεΐνης έχουν θετικά οφέλη για την υγεία, μπορεί να υπάρξουν ακούσιες αρνητικές οικονομικές συνέπειες της πρόσληψης καφεΐνης στις δαπάνες.