Νέο περιστατικό παραπλανητικών «εκπτώσεων» σε σουπερμάρκετ.
Τα σούπερ μάρκετ εξακολουθούν να προσφέρουν παραπλανητικές «εκπτώσεις» και «ειδικές προσφορές», παρά τους κανόνες που έχουν σχεδιαστεί για την πάταξη των ψεύτικων προσφορών.
Οι έρευνες σε χώρες όπως η Μεγάλη Βρετανία και η Νέα Ζηλανδία αποκαλύπτουν την παραπλανητική φύση πολλών «προσφορών» στα σούπερ μάρκετ, όπου οι καταναλωτές ενδέχεται να πληρώνουν περισσότερο για προϊόντα που προβάλλονται ως εκπτωτικά.
Εκτός από τις πλασματικές εκπτώσεις, πολλά σούπερ μάρκετ χρησιμοποιούν κόκκινο χρώμα για να παραπέμπουν σε εκπτώσεις, ακόμα κι όταν αυτές δεν υπάρχουν. Αυτή η στρατηγική προκαλεί σύγχυση στους καταναλωτές, οι οποίοι συχνά δεν μπορούν να ξεχωρίσουν αν ένα προϊόν προσφέρεται σε πραγματική έκπτωση ή όχι.
Σύμφωνα με την έρευνα της οργάνωσης υπεράσπισης καταναλωτών Choice, ένας στους τέσσερις καταναλωτές δυσκολεύεται να κρίνει αν μια προσφορά αντιπροσωπεύει πραγματική έκπτωση. Οι ερευνητές έδειξαν σε 1.000 καταναλωτές εννέα διαφορετικές ετικέτες προϊόντων και ζήτησαν να αξιολογήσουν αν πιστεύουν πως η τιμή αντικατόπτριζε έκπτωση. Πολλοί καταναλωτές παραπλανήθηκαν, πιστεύοντας ότι υπήρχε έκπτωση ενώ δεν ίσχυε κάτι τέτοιο.
Η τελευταία είδηση που κυκλοφορεί αφορά την Αυστραλία, όπου η αρμόδια Αρχή Προστασίας Καταναλωτών κατέθεσε αγωγές κατά των δύο μεγαλύτερων αλυσίδων σούπερ μάρκετ της χώρας, Woolworths και Coles, κατηγορώντας τες για παραπλάνηση των καταναλωτών σχετικά με τις εκπτώσεις σε εκατοντάδες προϊόντα.
Σύμφωνα με τις αγωγές, οι εταιρείες διατήρησαν σταθερές τις τιμές για έως και δύο χρόνια και στη συνέχεια τις αύξησαν, προωθώντας τα προϊόντα ως εκπτωτικά, ενώ στην πραγματικότητα η «τιμή πώλησης» ήταν υψηλότερη από την αρχική.
Η Αυστραλιανή Επιτροπή Ανταγωνισμού και Καταναλωτών (ACCC) δήλωσε ότι η παραπλανητική αυτή τακτική επηρέασε εκατομμύρια προϊόντα και αναζητά απροσδιόριστες κυρώσεις. Τα πρόστιμα για παραβιάσεις της νομοθεσίας για τους καταναλωτές μπορεί να φτάσουν έως και τα 50 εκατομμύρια δολάρια Αυστραλίας, το 30% του κύκλου εργασιών ή τριπλάσιο του κέρδους που αποκόμισαν οι εταιρείες από την παραπλάνηση.
Η κατηγορία αυτή έρχεται σε μια περίοδο που οι τιμές τροφίμων, τα επιτόκια, το κόστος στέγασης και οι λογαριασμοί ενέργειας έχουν αυξηθεί απότομα στην Αυστραλία, επηρεάζοντας έντονα τους καταναλωτές. Ο πρωθυπουργός Άντονι Αλμπανέζε εξέφρασε την υποστήριξή του στις ενέργειες της Επιτροπής, δηλώνοντας ότι, εάν οι ισχυρισμοί αληθεύουν, οι πρακτικές αυτές είναι απαράδεκτες.
Οι αγωγές αυτές αναμένεται να ασκήσουν περαιτέρω πίεση στον κλάδο των σούπερ μάρκετ, ενώ οι μετοχές των δύο εταιρειών σημείωσαν πτώση έως και 4% μετά την ανακοίνωση.
Πτώση των μετοχών
Οι πρόσφατες αγωγές εναντίον των αλυσίδων σούπερ μάρκετ Coles και Woolworths έχουν οδηγήσει σε πτώση των μετοχών τους κατά 3,5% και 3,7%, αντίστοιχα. Η αγορά φαίνεται να ανησυχεί για τις πιθανές συνέπειες των παραπλανητικών πρακτικών εκπτώσεων, και το ενδεχόμενο σημαντικών προστίμων ασκεί πίεση στις αποτιμήσεις των εταιρειών.
Παρόλο που οι μετοχές έχουν επιστρέψει σε επίπεδα αποτιμήσεων των τελευταίων δύο μηνών, οι επενδυτές παραμένουν επιφυλακτικοί. Το τελικό κόστος για τις Coles και Woolworths θα καθοριστεί από το Ομοσπονδιακό Δικαστήριο, με τα πρόστιμα να ενδέχεται να ανέλθουν σε δεκάδες εκατομμύρια δολάρια.
Παρότι η τρέχουσα πτώση δεν είναι αρκετά δραματική για να προκαλέσει έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον, μια μεγαλύτερη πτώση των μετοχών στο μέλλον θα μπορούσε να κάνει τις μετοχές ελκυστικές για επενδυτές που πιστεύουν στη μακροπρόθεσμη σταθερότητα αυτών των επιχειρήσεων. Δεδομένου ότι οι Coles και Woolworths κυριαρχούν στην αγορά, είναι πιθανό να παραμείνουν ισχυροί παίκτες στον κλάδο για μεγάλο χρονικό διάστημα.
Τέλος, η κυβέρνηση Αλμπανέζε ανακοίνωσε σχέδιο νόμου για την επιβολή υποχρεωτικού κώδικα δεοντολογίας για τον κλάδο, με υψηλά πρόστιμα για παραβάσεις, αλλά απέκλεισε το ενδεχόμενο διάλυσης των εταιρειών.