Άλλη μια τακτική για περισσότερες πωλήσεις;
Η τοποθέτηση προϊόντων στα σούπερ μάρκετ δεν είναι τυχαία αλλά αποτελεί μέρος μιας καλά μελετημένης στρατηγικής που επηρεάζει τις αγοραστικές συνήθειες των καταναλωτών. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η θέση του ψωμιού, το οποίο συνήθως βρίσκεται στα πίσω ράφια του καταστήματος. Η συγκεκριμένη επιλογή εξυπηρετεί πολλούς σκοπούς που σχετίζονται με τη λειτουργία και τακτική πωλήσεων των σούπερ μάρκετ.
- ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Επείγουσα προειδοποίηση από τις Αρχές για το συστατικό που έχουμε όλοι στην κουζίνα και αυξάνει τον κίνδυνο καρδιακών παθήσεων
- ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Το Ελληνικό σουβλατζίδικο που μπήκε στο “στόχαστρο” Βρετανών επιθεωρητών ασφάλειας τροφίμων
- ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Εργάτρια σε εργοστάσιο ζάχαρης έπεσε μέσα στον εξοπλισμό παραγωγής και κατακρεουργήθηκε – Η εταιρεία πούλησε τα προϊόντα!
Μια μέρα το 1936, ο Sylvan Goldman, ιδιοκτήτης δύο σούπερ μάρκετ στην Οκλαχόμα Σίτι, παρατήρησε ένα κρίσιμο στοιχείο της αγοραστικής συμπεριφοράς: Οι πελάτες σταματούσαν τις αγορές τους μόλις τα ψάθινα καλάθια τους γέμιζαν τόσο πολύ και ήταν δύσκολο να τα μεταφέρουν. Ωστόσο όσο γεμάτο και αν είναι το καλάθι, το ψωμί περιλαμβάνεται στα είδη πρώτης ανάγκης, που έτσι κι αλλιώς θα αγοραστούν. Οι ελκυστικές «παρορμητικές αγορές» ( ίσως και προϊόντα που δεν έχετε ανάγκη και αν δεν τα βλέπατε, δεν θα τα αγοράζατε) τοποθετούνται στο ύψος των ματιών και στην αρχή της διαδρομής. Αυτές θα μπορούσαν να είναι ειδικές προσφορές ή γεύματα. Ωστόσο για να φτάσετε στο ψωμί και το γάλα που είναι προϊόντα που έτσι κι αλλιώς θα αγοράσετε, δεν έχετε άλλη επιλογή από το να περπατήσετε πρώτα, μπροστά από τα κουτιά με τις φράουλες , το ψυγείο με τις «ημερομηνίες και τις μειωμένες τιμές», τα πακέτα με τα γευστικά αλλαντικά, τον πάγκο με τα έτοιμα γεύματα και τα σνακ κ.τ.λ. για να φτάσετε στο ράφι με τα τρόφιμα που ίσως να είναι και ο μοναδικός λόγος που πήγατε για ψώνια…
- ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ | Τεμαχισμένα μπαλάκια του γκολφ σε τσιπς και κροκέτες πατάτας – Οι γελοίες δικαιολογίες των παρασκευαστών
Επιπλέον σε αντίθεση με τα καταστήματα λιανικής πώλησης μη τροφίμων, όπως τα καταστήματα ένδυσης, τα σούπερ μάρκετ γενικά θέλουν να περιορίσουν την άμεση ηλιακή ακτινοβολία στα καταστήματά τους. Η διατήρηση των ευπαθών προϊόντων, που αντιπροσωπεύουν ένα μεγάλο ποσοστό των αποθεμάτων των σουπερμάρκετ στο πιο δροσερό μέρος είναι λογική και εξηγεί επίσης γιατί δεν θα δείτε συχνά άφθονα παράθυρα σε οποιοδήποτε κατάστημα, αναφέρει η Amanda Lai, διευθύντρια της πρακτικής της βιομηχανίας τροφίμων στην McMillanDoolittle, μια κορυφαία εταιρεία συμβούλων λιανικής πώλησης.
- ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | “Pittagoras”: Ο Έλληνας που έχει τρελάνει τους Λονδρέζους με το πίτα γύρο των 4 κιλών!
Τα αυγά για παράδειγμα μπορεί να έχουν καταλήξει στον διάδρομο των γαλακτοκομικών εν μέρει επειδή υπάρχουν αυστηρές οδηγίες για την ασφάλεια των τροφίμων σχετικά με την κατάψυξή τους. Οπότε είναι λογικό τα παντοπωλεία να τα ομαδοποιούν με άλλα τρόφιμα ψυγείου, πολλά από τα οποία είναι γαλακτοκομικά.
- ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Παράνομο ψάρεμα: “Στα πράσα” ερασιτέχνης ψαράς στην Ηγουμενίτσα με πάνω από 14 κιλά χταπόδια – Τα αλίευσε με κιούπια
Περισσότερα παράθυρα ισοδυναμούν με περισσότερο ηλιακό φως, πράγμα που σημαίνει ότι θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί περισσότερη ενέργεια για τη συντήρηση των τροφίμων. Tα καταστήματα αναζητούν πάντα τρόπους για να διατηρήσουν το κόστος χαμηλά, και η εξοικονόμηση δαπανών θέρμανσης και ψύξης είναι ένας μόνο τρόπος για να τα βοηθήσουν να επιτύχουν αυτόν τον στόχο. Και όταν πρόκειται για τη διατήρηση των ραφιών εφοδιασμένων για την εξυπηρέτησή σας, αυτό το σχέδιο διάταξης αρχίζει να αποκτά ακόμη περισσότερο νόημα – τουλάχιστον από την άποψη των εργαζομένων.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι περισσότερες διατάξεις καταστημάτων περιλαμβάνουν αυτό που οι επαγγελματίες του κλάδου ονομάζουν «ζώνη αποσυμπίεσης». Οι περιοχές αυτές βρίσκονται στην μπροστινή είσοδο των καταστημάτων και είναι σχεδιασμένες έτσι ώστε να δίνουν στους καταναλωτές 10 έως 15 μέτρα χώρο πριν τους παρουσιαστούν τα προϊόντα και η σήμανση, σε μια προσπάθεια, να επιτρέψουν στους καταναλωτές να «προσαρμοστούν και να προσανατολιστούν καθώς εισέρχονται στο κατάστημα».
Γενικά υπάρχει ολόκληρη στρατηγική, πίσω από τον σχεδιασμό ενός σούπερ μάρκετ για να αυξήσει ο καταναλωτής τις αγορές που κάνει. Αυτός είναι ο λόγος που μετακινούν συνεχώς δημοφιλείς σειρές ώστε να πρέπει να κυνηγήσετε πού έχουν κρύψει τώρα τη ζάχαρη, ή τα αυγά, ή το ψωμί.