Πώς να αποφεύγετε τις “παγίδες” των σουπερμάρκετ.
Όταν κάνουμε τις αγορές μας στο σούπερ μάρκετ, συχνά καταλήγουμε να βάζουμε στο καλάθι προϊόντα που αρχικά δεν είχαμε προγραμματίσει να αγοράσουμε.
Αυτό οφείλεται σε έξυπνες τεχνικές marketing, τη χρήση ψυχολογίας τιμών και την στρατηγική τοποθέτηση προϊόντων στα ράφια, που μας επηρεάζουν να κάνουμε παρορμητικές αγορές. Στόχος των καταστημάτων είναι να μεγιστοποιήσουν τις αγορές μας, εκμεταλλευόμενα την ευκαιρία να προκαλέσουν αυθόρμητες αποφάσεις.
Σύμφωνα με μελέτη του ινστιτούτου έρευνας αγοράς GfK, το 70% των αποφάσεων για την αγορά προϊόντων λαμβάνονται ενώ βρισκόμαστε στο κατάστημα, δηλαδή στο σημείο πώλησης. Αυτό σημαίνει ότι μεγάλο μέρος των επιλογών μας γίνεται με βάση τη στιγμή, παρακινούμενο από παράγοντες όπως οι προσφορές, η παρουσίαση των προϊόντων και η διάταξη των ραφιών, παρά από ένα προϋπολογισμένο πλάνο ή λίστα αγορών.
Ακολουθούν ορισμένες από τις πιο κοινες μεθόδους “γεμίσματος” του καροτσιού των καταναλωτών, καθώς και συμβουλές, ώστε να τις εντοπίσετε και να τις αποφύγετε:
1. Στρατηγική τοποθέτηση προϊόντων
Τα βασικά προϊόντα, όπως το ψωμί και το γάλα, τοποθετούνται συχνά στο πίσω μέρος του καταστήματος, ώστε οι καταναλωτές να διασχίσουν ολόκληρο το σούπερ μάρκετ και να δουν διάφορες προσφορές καθ’ οδόν. Επιπλέον, τα ακριβότερα επώνυμα προϊόντα τοποθετούνται στο ύψος των ματιών, ενώ τα φθηνότερα σε χαμηλότερα ράφια.
Μπορείτε Δημιουργήστε μια καλά οργανωμένη λίστα αγορών και μείνετε πιστοί σε αυτήν για να αποφύγετε τις παρορμητικές αγορές.
2. Μέγεθος καλαθιού αγορών
Τα μεγάλα καρότσια προκαλούν τους καταναλωτές να αγοράσουν περισσότερα. Όσο μεγαλύτερο είναι το καλάθι, τόσο πιο γεμάτο πρέπει να είναι για να φαίνεται επαρκώς γεμισμένο. Αν δεν χρειάζεστε πολλά προϊόντα, προτιμήστε ένα μικρό καλάθι ή απλώς κρατήστε τα ψώνια σας στο χέρι.
3. Ατμόσφαιρα καταστήματος
Η ήρεμη μουσική, η ευχάριστη θερμοκρασία και οι μυρωδιές (π.χ. φρέσκου ψωμιού) δημιουργούν μια άνετη ατμόσφαιρα που ενθαρρύνει τους πελάτες να παραμείνουν περισσότερο στο κατάστημα και να αγοράσουν περισσότερα. Κρατήστε την προσοχή σας συγκεντρωμένη και αποφύγετε να κάνετε ψώνια όταν είστε πεινασμένοι.
4. Τοποθέτηση ακριβών προϊόντων
Τα ακριβά προϊόντα συχνά τοποθετούνται στο τέλος των διαδρόμων και στα δεξιά των ραφιών, καθώς οι περισσότεροι άνθρωποι κοιτάζουν πρώτα εκεί. Εξετάστε τα προϊόντα στο κέντρο των διαδρόμων και στα αριστερά, όπου συνήθως υπάρχουν πιο οικονομικές επιλογές.
5. Δελεαστικές προσφορές
Οι προσφορές με ένδειξη «περιορισμένη διαθεσιμότητα» ή «μόνο για σήμερα» δημιουργούν αίσθηση επείγοντος, ωθώντας τους πελάτες να αγοράσουν χωρίς να το σκεφτούν προσεκτικά. Αναρωτηθείτε αν χρειάζεστε πραγματικά το προϊόν και συγκρίνετε την τιμή με παρόμοια προϊόντα.
6. Η «ζώνη γκρίνιας» στο ταμείο
Τα γλυκά και τα μικροαντικείμενα που τοποθετούνται στο ταμείο έχουν στόχο τις αυθόρμητες αγορές, ειδικά από παιδιά. Μείνετε συγκεντρωμένοι και αποφύγετε τις περιττές αγορές από αυτήν την περιοχή.
7. Μαζικές συσκευασίες και πολυσυσκευασίες
Οι μαζικές συσκευασίες μπορεί να φαίνονται πιο οικονομικές, αλλά συχνά δεν είναι φθηνότερες και μπορεί να περιέχουν ποσότητα που δεν χρειάζεστε. Ελέγξτε την τιμή ανά μονάδα προϊόντος για να δείτε αν πράγματι αξίζει η μαζική αγορά.
Με αυτές τις στρατηγικές, τα σούπερ μάρκετ εκμεταλλεύονται την ψυχολογία των καταναλωτών, οδηγώντας σε αυθόρμητες αγορές. Η συνειδητή κατανόηση αυτών των τεχνικών μπορεί να βοηθήσει στη μείωση των περιττών εξόδων.