Τα ψηφιακά μενού είναι μία αυξανόμενη τάση, που όμως αντιμετωπίζεται “εχθρικά” από συγκεκριμένες ομάδες καταναλωτών.
Εφόσον οι νεότερες γενιές καταναλωτών βαδίζουν παράλληλα με την ψηφιακή εποχή, είναι και πιο εξοικειωμένοι με τα νέα δεδομένα όπως οι ψηφιακοί κατάλογοι στα εστιατόρια. Αντιθέτως οι παλαιότερες, δείχνουν σθεναρή αντίσταση, σε ορισμένα από αυτά που η νέα εποχή έχει να τους προσφέρει.
Οι QR κατάλογοι, δηλαδή εκείνοι με τους οποίους αποκτά κανείς πρόσβαση στο μενού, σκανάροντας το τετράγωνο πλαίσιο με το κινητό, εδραιωθήκαν κυρίως την εποχή της πανδημίας, και επικράτησαν ως μια λύση που διασφάλιζε την ελάχιστη πιθανή επαφή, αποτρέποντας τον κίνδυνο μετάδοσης του ιού.
Τα εστιατόρια ωστόσο συνεχίζουν να υιοθετούν αυτήν τη τάση καθώς δείχνει ιδιαίτερα ανακουφιστικό για τους εργαζόμενους αλλά και για την ίδια την επιχείρηση. Πρόσφατες αναφορές ωστόσο αποκαλύπτουν ότι πολλοί καταναλωτές εξακολουθούν να μην αισθάνονται άνετα χρησιμοποιώντας την τεχνολογία smartphone για να βλέπουν τα μενού, να παραγγέλνουν και να πληρώνουν, σύμφωνα με την έρευνα του William Blair.
Το να επιτραπεί στους πελάτες να παραγγείλουν και να πληρώσουν θα μείωνε την πίεση από τους εργαζόμενους που θα μπορούσαν να επικεντρωθούν στο να σερβίρουν φαγητό και ποτά στο τραπέζι αντί να ξοδεύουν χρόνο λαμβάνοντας παραγγελίες, είπαν οι ειδικοί στο παρελθόν στο Restaurant Dive.
Τα δεδομένα του William Blair συνάδουν με τα ευρήματα της Εθνικής Ένωσης Εστιατορίων στην έκθεση State of the Restaurant Industry 2023, η οποία αποκάλυψε ότι μετά βίας οι μισοί των baby boomers (έχουν γεννηθεί μεταξύ 1946 και 1964) ενδιαφέρονται να έχουν πρόσβαση στα ψηφιακά μενού έναντι του 73% των ενηλίκων Gen Z (έχουν γεννηθεί μέσα με τέλη της δεκαετίας του 1990 έως τις αρχές της δεκαετίας του 2010). Οι Baby Boomers είναι επίσης λιγότερο πρόθυμοι να χρησιμοποιήσουν επιλογές πληρωμής ανέπαφων συναλλαγών ή μέσω κινητού τηλεφώνου (57%) και μόνο το 53% δήλωσε ότι θα παραγγείλει και θα πληρώσει χρησιμοποιώντας μια εφαρμογή smartphone.
Από την άλλη πλευρά, οι νεότερες ηλικίες κυρίως μεταξύ 18-29 ετών, ήταν πολύ πιο άνετοι. Συγκριτικά, το 29% των ατόμων ηλικίας 30 έως 44 ετών αισθάνονταν άνετα χρησιμοποιώντας την τεχνολογία, ενώ μόνο το 6% των καταναλωτών ηλικίας 45 έως 60 ετών δήλωσαν πρόθυμοι να χρησιμοποιήσουν κωδικούς QR για πρόσβαση στα Menu.
Μελέτη του 2021 διαπίστωσε ότι το 82% των πελατών ηλικίας μεταξύ 18 και 44 ετών ήταν πρόθυμοι να χρησιμοποιήσουν περισσότερες λειτουργίες που βασίζονται σε κώδικα QR στο μέλλον. Συγκεκριμένα, η υπηρεσία διαχείρισης συνδέσμων Bitly ανέφερε αύξηση 750% στις λήψεις κωδικών QR μέσα σε 18 μήνες.
Σε ένα πρόσφατο άρθρο, το Food & Wine αναφέρει ότι πολλοί «έχουν βαρεθεί να πρέπει να περιηγούνται σε ένα μενού ιστότοπου για να δουν ένα μενού φαγητού» και ότι «το να πηγαίνετε σε ένα εστιατόριο πρέπει να είναι μια στιγμή για αποσύνδεση, όχι σύνδεση».
Το 2022, η Technomic διεξήγαγε μια έρευνα ρωτώντας αν οι πελάτες προτιμούσαν κωδικούς QR ή έντυπα μενού σε εστιατόρια πλήρους εξυπηρέτησης», εξηγεί ο Robert Byrne, Διευθυντής Consumer Industry & Insights στην Technomic, στο PackagingFS. «Εκείνη την εποχή, το 88% των ερωτηθέντων προτιμούσε τουςκλασικούς καταλόγους μενού όταν έτρωγαν σε εστιατόρια. Αυτός ο αριθμός ήταν 89% για τους νέους 18-24 ετών, ενώ 81% για την ομάδα 35-44».
Ο ίδιος παρόλο που δείχνει να συμμερίζεται τις ευκολίες για τα εστιατόρια που φέρνει ένας ψηφιακός κατάλογος, ωστόσο τάσσεται υπέρ των καταλόγων σε φυσική μορφή, υποστηρίζοντας πως τα GR μενού δεν διαθέτουν τα εμπορικά πλεονεκτήματα των παραδοσιακών καταλόγων.
Η έρευνα έδειξε ότι κάτι χάνεται από την πλευρά του καταναλωτή όταν αφαιρεθεί το παραδοσιακό μενού. Την επόμενη φορά που οι ιδιοκτήτες εστιατορίων αποφασίσουν πώς να παρουσιάσουν το μενού τους, πρέπει να έχουν υπόψη τους όχι μόνο τη λειτουργική σκοπιμότητα αλλά και την ευκολία πρόσβασης των καταναλωτών, καταλήγει.