Τα φρούτα και τα λαχανικά δέχθηκαν τα περισσότερα “πυρά”, αλλά και τα έτοιμα γεύματα, καθώς και οι επώνυμες επιλογές δεν απέφυγαν τη δυσαρέσκεια των καταναλωτών.
Οι τιμές των τροφίμων έχουν αυξηθεί κατά 25% τα τελευταία δύο χρόνια, αλλά σε έρευνα καταναλωτών στο Ηνωμένο Βασίλειο, το 31% του συμμετέχοντος κοινού πιστεύει ότι η ποιότητα έχει υποβαθμιστεί την ίδια περίοδο.
Παρόλο που ο πληθωρισμός των τροφίμων μειώνεται πλέον, το κόστος εξακολουθεί να αυξάνεται, απλώς με πιο αργό ρυθμό. Έτσι, είναι ιδιαίτερα ενοχλητικό αν αισθάνεστε ότι πληρώνετε περισσότερα αλλά παίρνετε λιγότερα για τα χρήματά σας.
Στη διαδικτυακή έρευνα του Which? σε 1.088 μέλη του πάνελ Connect τον Μάρτιο του 2024, το 33% των καταναλωτών ανέφερε ότι παρατήρησε αλλαγή στην ποιότητα των τροφίμων και των ποτών που αγοράζει από το σούπερ μάρκετ τα τελευταία δύο χρόνια. Από αυτή την ομάδα, το 94% δήλωσε ότι αισθάνεται ότι η ποιότητα έχει χειροτερέψει.
Τα φρούτα και τα λαχανικά στο “στόχαστρο”
Από τα άτομα που δήλωσαν ότι παρατήρησαν υποβάθμιση της ποιότητας των τροφίμων, η πιο συνηθισμένη κατηγορία ήταν τα φρούτα και τα λαχανικά, με το 59% του κοινού να δηλώνει δυσαρεστημένο.
Οι επόμενες μεγαλύτερες κατηγορίες ήταν τα επώνυμα τρόφιμα του σούπερ μάρκετ (44%), τα κατεψυγμένα έτοιμα γεύματα (32%), τα επώνυμα τρόφιμα (32%) και το φρέσκο κρέας και ψάρι (25%).
Τα αίτια της πτώσης στη ποιότητα των προϊόντων
Καθώς οι άνθρωποι πληρώνουν περισσότερα για τα τρόφιμά τους, μπορεί να έχουν υψηλότερες προσδοκίες. Ένας συμμετέχων στην έρευνα υποστήριξε ότι υπάρχουν: «Λιγότερες επιλογές, τα πρότυπα έχουν μειωθεί και οι τιμές έχουν αυξηθεί».
Αλλά υπάρχουν διάφοροι ευρύτεροι παράγοντες που μπορεί να παίζουν ρόλο. Οι δυσμενείς καιρικές συνθήκες και η κλιματική αλλαγή είχαν ως αποτέλεσμα μια σειρά από κακές συγκομιδές για τα φρούτα και τα λαχανικά, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει ο όγκος των διαθέσιμων προϊόντων σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια. Αυτό σημαίνει ότι οι επιλογές είναι ενδεχομένως λιγοστές.
Πολλά σούπερ μάρκετ έχουν επίσης αφαιρέσει τις ημερομηνίες λήξης από τα περισσότερα φρούτα και λαχανικά σε μια καλοπροαίρετη κίνηση για τη μείωση της σπατάλης τροφίμων.
Παρόλο που υπάρχουν γενικά συστήματα για την αποτελεσματική εναλλαγή των αποθεμάτων, αυτό μπορεί να σημαίνει ότι σε ορισμένες περιπτώσεις τα φρέσκα προϊόντα παραμένουν στα ράφια των σούπερ μάρκετ για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Θα μπορούσε επίσης να σημαίνει ότι μόλις οι αγοραστές τα πάρουν στο σπίτι τους, τα προϊόντα χαλάνε νωρίτερα από ό,τι στο παρελθόν.
Αρκετά μέλη σχολίασαν στην έρευνά ότι δεν πιστεύουν ότι τα φρέσκα προϊόντα διατηρούνται στο σπίτι τόσο πολύ όσο παλαιότερα.
Για τα ιδιόκτητα και επώνυμα προϊόντα, η υποβάθμιση της ποιότητας θα μπορούσε να οφείλεται στη συρρίκνωση και την περικοπή, πολλοί άνθρωποι στην έρευνά το ανέφεραν αυτό.
Η συρρίκνωση είναι όταν τα προϊόντα γίνονται μικρότερα αλλά το κόστος παραμένει το ίδιο ή ακόμη και αυξάνεται και όταν οι συνταγές (τροφίμων όπως τα έτοιμα γεύματα ή οι σάλτσες) αλλάζουν για να μειωθούν ή να αντικατασταθούν ακριβότερα συστατικά.
Ένας ερωτώμενος θεώρησε ότι η μείωση του φρέσκου κρέατος και των ψαριών οφείλεται στο κλείσιμο των πάγκων στα σούπερ μάρκετ και στο ότι όλα είναι προσυσκευασμένα. Άλλοι δήλωσαν ότι προτιμούν να ψωνίζουν από τον τοπικό τους κρεοπώλη ή ιχθυοπώλη.