Από τις 8 Δεκεμβρίου σε ισχύ ο νέος κανονισμός για τις ετικέτες.
Στις 8 Δεκεμβρίου 2023 θα τεθεί σε ισχύ ο κανονισμός της ΕΕ 2021/2117 για την επισήμανση στα κρασιά με στόχο την καλύτερη ενημέρωση των καταναλωτών.
Ο κανονισμός απαιτεί την αναφορά όλων των δεδομένων προϊόντων που ορίζονται στον κανονισμό (ΕΕ) 1169/2011 για τις πληροφορίες τροφίμων, συμπεριλαμβανομένου του καταλόγου συστατικών καθώς και των αλλεργιογόνων και διατροφική δήλωση ανά 100ml. Απαιτεί επίσης οι εν λόγω πληροφορίες να αναφέρονται σε όλες τις γλώσσες των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης όπου διατίθεται στην αγορά το προϊόν. Επιπλέον, για πρώτη φορά στον τομέα των τροφίμων, το νομικό πλαίσιο της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΚΑΠ) επιτρέπει την κοινοποίηση μέρους αυτών των υποχρεωτικών πληροφοριών μέσω ηλεκτρονικού μέσου που επιτρέπει την εύκολη πρόσβαση στις πληροφορίες, όπως κωδικός QR.
Κάθε κρασί που παράγεται και φέρει ετικέτα βάσει του παλιού καθεστώτος πριν από τις 8 Δεκεμβρίου 2023 μπορεί να συνεχίσει να διατίθεται στην αγορά της ΕΕ, έως ότου εξαντληθούν τα αποθέματα και δεν θα υπάρχει ανάγκη αναδρομικής επισήμανσης για τους οίνους που κυκλοφορούν ήδη στην αγορά. Αυτό σημαίνει ότι θα χρειαστούν μερικά χρόνια για να δούμε τα αποτελέσματα αυτών των ετικετών.
Οι νέοι κανονισμοί επηρεάζουν τόσο τις ετικέτες των κρασιών όσο και τις πληροφορίες που πρέπει να παρέχονται στους διαδικτυακούς ιστότοπους πωλήσεων. Με αυτόν τον τρόπο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διασφαλίζει ότι είτε ο καταναλωτής αγοράζει το προϊόν σε φυσικό είτε από ηλεκτρονικό κατάστημα, έχει τη δυνατότητα να γνωρίζει τι ακριβώς αγοράζει, ανεξάρτητα από το κανάλι πωλήσεων.
Όσον αφορά τον αντίκτυπο στις ετικέτες κρασιών, οι παραγωγοί έχουν δύο επιλογές για να εμφανίσουν τις πληροφορίες:
- Εμφάνιση όλων των πληροφοριών σε κείμενο στην ετικέτα του φυσικού προϊόντος
- Εμφάνιση μέρους των πληροφοριών στη φυσική ετικέτα και μέρος στην ψηφιακή ετικέτα, μέσω ενός κωδικού QR. Όσον αφορά τους κωδικούς QR, υπάρχουν δύο πολύ σαφείς προδιαγραφές που καθορίζονται από ευρωπαϊκούς κανονισμούς. Πρώτα απ ‘όλα, η πρώτη σελίδα προορισμού των ηλεκτρονικών ετικετών δεν μπορεί να περιέχει κανένα είδος εμπορικής πληροφορίας. Και, δεύτερον, δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη συλλογή ή την παρακολούθηση δεδομένων χρηστών.