Κυριακή, 22 Δεκεμβρίου, 2024
14 C
Athens

Το Ελληνικό website για την ποιότητα, την ασφάλεια και την "ψυχή" των τροφίμων.

Marketing Τροφίμων στην Ελλάδα: Μελέτη για την επίδραση της πολιτικής ιδεολογίας και τις προτεραιότητες των Ελλήνων καταναλωτών

ΑρχικήΝέαmarketingMarketing Τροφίμων στην Ελλάδα: Μελέτη για την επίδραση της πολιτικής ιδεολογίας και τις προτεραιότητες των Ελλήνων καταναλωτών
spot_img

Η πιο σημαντική αξία των τροφίμων για τους Έλληνες είναι η ασφάλεια τροφίμων.

  • Η πολιτική ιδεολογία των Ελλήνων διαμορφώνει ετερογενείς προτιμήσεις για τα τρόφιμα
  • Η πιο σημαντική αξία των τροφίμων για τους Έλληνες είναι η ασφάλεια τροφίμων
  • Ο συντηρητισμός σχετίζεται θετικά με τη φυσικότητα και την παράδοση
  • Ο συντηρητισμός σχετίζεται αρνητικά με τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις
  • Οι παρεμβάσεις μάρκετινγκ και πολιτικής θα πρέπει να προσαρμόζονται σύμφωνα με την πολιτική ιδεολογία των καταναλωτών. 

Έρευνα του Αμερικάνικου Κολλεγίου Ελλάδας και του Πανεπιστημίου Aarhus, της Δανίας που δημοσιεύτηκε στο FoodQuality and Preference, θέλοντας να συμβάλει στην στρατηγική μάρκετινγκ τροφίμων μέσω της αναγνώρισης των προτεραιοτήτων κάθε ομάδας καταναλωτών, διερεύνησε την πολιτική ιδεολογία, ως παράγοντα πρόβλεψης των διατροφικών προτιμήσεων των καταναλωτών.

Η μελέτη έγινε σε Έλληνες καταναλωτές καθώς όπως αναφέρει «Η Ελλάδα παρουσιάζει μια ενδιαφέρουσα περίπτωση μέτρησης της επίδρασης της πολιτικής ιδεολογίας λόγω της πολωτικής φύσης της ελληνικής πολιτικής. Για αρκετές δεκαετίες, η Ελλάδα έχει διατηρήσει ένα βαθιά πολιτικά διχασμένο τοπίο μεταξύ αριστερών/προοδευτικών και δεξιών/συντηρητικών ιδεολογιών. Αυτή η πόλωση εντάθηκε περαιτέρω κατά την οικονομική κρίση του 2011, με αποτέλεσμα μια έντονη διχοτόμηση μεταξύ της πολιτικής δεξιάς και της αριστεράς. Αυτό το πολιτικό χάσμα εκδηλώνεται σε πολλά σύγχρονα ζητήματα, καθώς οι Έλληνες συντηρητικοί επιδεικνύουν μια τάση για σκεπτικισμό προς την επιστήμη, αρνητικές στάσεις απέναντι στην LGBT κοινότητα, κατηγορούν τους διεθνείς θεσμούς για παγκόσμιες κρίσεις, και επιδεικνύουν μεγαλύτερη εμπιστοσύνη προς τους ελληνικούς θεσμούς. Στην Ελλάδα, όπως και σε άλλες χώρες της Δυτικής Ευρώπης, ο συντηρητισμός συσχετίζεται με τον δεξιό πολιτικό προσανατολισμό. Επιπλέον, η υποεκπροσώπηση της Ελλάδας σε ανάλογες μελέτες που διερευνούν τις αξίες των τροφίμων ή τον ρόλο της πολιτικής ιδεολογίας στο μάρκετινγκ τονίζει περαιτέρω τη σημασία της συμπερίληψής της ως ερευνητικού πλαισίου»

Η πρόσφατη βιβλιογραφία προτείνει ότι οι συντηρητικοί είναι λιγότερο πιθανό να μειώσουν τη σπατάλη τροφίμων και επιδεικνύουν λιγότερη προτίμηση για τις ετικέτες βιωσιμότητας. Ωστόσο, υπάρχει έρευνα που δείχνει ότι ο συντηρητισμός σχετίζεται θετικά με την ανησυχία για το κλίμα. Επίσης οι συντηρητικοί είναι λιγότερο ευαίσθητοι στις τιμές και συνάγουν την ποιότητα με βάση την τιμή, δίνουν προτεραιότητα στα χρηστικά έναντι των ηδονικών αγαθών και, ευνοούν τα προϊόντα πολυτελείας, ειδικά όταν ενεργοποιείται ο στόχος της διατήρησης του status. Επιπλέον οι συντηρητικοί προτιμούν τις «τοπικές» εμπειρίες, ενώ αντίθετα οι φιλελεύθεροι αναζητούν παγκόσμιες καταναλωτικές εμπειρίες.

Σε αυτή τη μελέτη, διερευνήθηκε η σχέση μεταξύ της πολιτικής ιδεολογίας και της ετερογένειας των προτιμήσεων των καταναλωτών σχετικά με τις αξίες των τροφίμων. Οι αξίες των τροφίμων αντιπροσωπεύουν τις πεποιθήσεις των ατόμων σχετικά με τη σχετική σημασία των διαφόρων αποτελεσμάτων που προκύπτουν από την αγορά και την κατανάλωση τροφίμων. Οι αξίες των τροφίμων περιλαμβάνουν φυσικότητα, γεύση, τιμή, ασφάλεια, ευκολία, διατροφή, παράδοση, προέλευση, δικαιοσύνη, εμφάνιση και περιβαλλοντικές επιπτώσεις.

Στη μελέτη συμμετείχαν 637 άτομα που απάντησαν σε ερωτηματολόγιο χωρισμένο σε τρείς ενότητες: Αξία τροφίμων – Πολιτική ιδεολογία – Προστασία του περιβάλλοντος.

Μεταξύ των ευρημάτων της μελέτης περιλαμβάνεται, πως η πιο σημαντική αξία των τροφίμων για τους Έλληνες είναι η ασφάλεια, ακολουθεί η τιμή και μετά είναι διατροφή, γεύση και φυσικότητα. Αυτή η ιεράρχηση της ασφάλειας ευθυγραμμίζεται με ευρήματα από τις ΗΠΑ, τον Καναδά, την Κίνα, τη Νορβηγία και την Ιταλία, όπου η ασφάλεια κατατάσσεται σταθερά ως η πιο σημαντική παράμετρος στα τρόφιμα. Λιγότερο σημαντικές αξίες των τροφίμων είναι οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις, η προέλευση, η δικαιοσύνη, η παράδοση, η ευκολία και η εμφάνιση. Άλλο εύρημα είναι πως ο συντηρητισμός συνδέεται θετικά με τη φυσικότητα και την παράδοση και αρνητικά στις περιβαλλοντικές επιπτώσεις.

Συμπερασματικά τα ευρήματά της μελέτης αποκαλύπτουν ότι ο συντηρητισμός σχετίζεται με τις ετερογενείς προτιμήσεις των καταναλωτών για τις αξίες των τροφίμων. Συγκεκριμένα, όπως αναφέρθηκε ήδη ο συντηρητισμός ταιριάζει καλύτερα με τα φυσικά και τα παραδοσιακά τρόφιμα και αρνητικά με πρωτοβουλίες προστασίας του περιβάλλοντος. Ενώ προηγούμενες έρευνες υπογράμμισαν την αρνητική σχέση του συντηρητισμού με τις προτιμήσεις για δίκαιο εμπόριο και μείωση της σπατάλης τροφίμων η παρούσα μελέτη έδειξε μια συντηρητική κλίση προς την εκτίμηση της φυσικότητας και της παράδοσης στα τρόφιμα. Έτσι, οι συντηρητικές αλλά και οι λιγότερο συντηρητικές ομάδες μπορεί να κλίνουν σε βιώσιμες επιλογές, με ποικίλα κίνητρα. Η εργασία επιβεβαιώνει τις πολύπλευρες οδούς προς φιλοκοινωνικές και περιβαλλοντικές συμπεριφορές, υπογραμμίζοντας την ανάγκη κατανόησης των κινήτρων σε όλα τα τμήματα των καταναλωτών.

Οι ερευνητές τόνισαν πως με βάση τα ευρήματα, ότι οι πολιτικές πεποιθήσεις διαμορφώνουν τις επιλογές των καταναλωτών, οι υπεύθυνοι του μάρκετινγκ και οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής μπορούν να δημιουργήσουν μηνύματα που έχουν απήχηση σε συγκεκριμένα τμήματα κοινού, ενισχύοντας τον αντίκτυπό τους. Για παράδειγμα, τα μηνύματα που τονίζουν την παράδοση μπορεί να προσελκύουν συντηρητικούς, ενώ τα περιβαλλοντικά οφέλη μπορεί να απευθύνονται σε λιγότερο συντηρητικούς καταναλωτές. Τα ευρήματά υπογραμμίζουν περαιτέρω τη σημασία της ιδεολογικής κατάτμησης στην αγορά τροφίμων. Με ξεχωριστές προτιμήσεις σε ιδεολογικές γραμμές, οι έμποροι πρέπει να προσαρμόσουν τις καμπάνιες για συντηρητικό και λιγότερο συντηρητικό κοινό.

Για τα προϊόντα διατροφής που δίνουν έμφαση στις ετικέτες ηθικής και βιωσιμότητας, η ευθυγράμμιση των στρατηγικών μάρκετινγκ με την πολιτική ιδεολογία είναι ζωτικής σημασίας. Ενώ τα περιβαλλοντικά διαπιστευτήρια ενδέχεται να επηρεάζουν λιγότερο τους συντηρητικούς, θα μπορούσαν να έλκονται από χαρακτηριστικά όπως η τοπική προέλευση ή οι παραδοσιακές ετικέτες. Είναι ενδιαφέρον ότι μπορεί επίσης να επιλέξουν λιγότερο συμβατικά ελκυστικά τρόφιμα εάν θεωρούνται «φυσικά». Τόσο οι συντηρητικοί όσο και οι λιγότερο συντηρητικοί καταναλωτές μπορεί να παρασυρθούν από βιολογικά προϊόντα, αν και με διαφορετικά κίνητρα. Ως εκ τούτου, η πολιτική ιδεολογία θα πρέπει να καθοδηγεί προσαρμοσμένα μηνύματα μάρκετινγκ.

Αυτό επεκτείνεται σε νέα προϊόντα και τεχνολογίες τροφίμων, όπου η προτίμηση των συντηρητικών για φυσικότητα μπορεί να τους κάνει λιγότερο ενθουσιώδεις για καινοτομίες όπως οι εναλλακτικές πρωτεΐνες ή η βιοτεχνολογία. Η αναγνώριση αυτών των διαφοροποιημένων προτιμήσεων, που διαμορφώνονται από πολιτικές πεποιθήσεις, είναι απαραίτητη για το αποτελεσματικό μάρκετινγκ στην εξελισσόμενη βιομηχανία τροφίμων.

Για να διαβάσετε ολόκληρη τη μελέτη πατήστε ΕΔΩ.

Αναφορά: Αντώνιος Τηγάνης: Εννοιολόγηση, Μεθοδολογία, Τυπική ανάλυση, Συγγραφή – πρωτότυπο προσχέδιο, Συγγραφή – κριτική & επιμέλεια. Πολύμερος Χρυσοχόου: Εννοιολόγηση, Μεθοδολογία, Συγγραφή – κριτική & επιμέλεια. Αθανάσιος Κρυστάλλης: Εννοιολόγηση, Συγγραφή – κριτική & επιμέλεια. Food Quality and Preference, 2023, 105038, ISSN 0950-3293, https://doi.org/10.1016/j.foodqual.2023.105038.(https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S095032932300232X)

Ακολουθήστε το Cibum
στα Google News

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα. 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img

Must read

Πόσο επικίνδυνα είναι τα γαριδάκια και τα σνακ καλαμποκιού – Εργαστηριακή ανάλυση

Γαριδάκια και σνακ καλαμποκιού: Τα μισά περιέχουν τοξικές και καρκινογόνες ουσίες.

Τα φακελάκια τσαγιού απελευθερώνουν εκατομμύρια μικροπλαστικά στο τσάι σας – Νέα επιστημονικά ευρήματα

Τα εμπορικά φακελάκια τσαγιού απελευθερώνουν δισεκατομμύρια μικροπλαστικά, που εισέρχονται στα ανθρώπινα εντερικά κύτταρα.

Η φωτεινή πλευρά του κουρκουμά

Ώρα να αναδειχθούν τα πλεονεκτήματα του υποτιμημένου αυτού μπαχαρικού.
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img

Ροή Ενημέρωσης

spot_img
spot_img
spot_img
spot_imgspot_img

Δείτε επίσης!
Προτεινόμενα άρθρα

Μετάβαση στο περιεχόμενο