Οι καταναλωτές αλλάζουν, όπως και το οικονομικό και αγοραστικό περιβάλλον γύρω τους. Για αυτό, οι έμποροι και οι λιανοπωλητές πρέπει να έχουν στα υπόψιν τους ορισμένες καταναλωτικές ανάγκες κατά τη φετινή Χριστουγεννιάτικη περίοδο.
Μπορεί σταδιακά το κεφάλαιο πανδημία να κλείνει ως παράγοντας που επηρεάζει άμεσα την οικονομία, ωστόσο δεν ισχύει το ίδιο και για την ακρίβεια, η οποία έχει κάνει τους καταναλωτές ακόμα πιο φειδωλούς στις χριστουγεννιάτικες αγορές τους. Ωστόσο, δεν είναι διατεθειμένοι να αφήσουν εντελώς πίσω τους το εορταστικό πνεύμα, καθώς, σύμφωνα με μια μελέτη της NielsenIQ , η οποία βασίζεται σε 7.600 συνεντεύξεις σε οκτώ χώρες, 2 στους 3 ανυπομονούν για τα Χριστούγεννα.
Προκειμένου να είναι προετοιμασμένοι οι έμποροι και οι λιανοπωλητές σχετικά με τις καταναλωτικές ανάγκες και να μην πιαστούν εξαπίνης, ακολουθούν 7 παράγοντες που πρέπει να λάβουν υπόψιν τους.
Πληθωρισμός
Δεν θα έπρεπε να μας κάνει εντύπωση που ο πληθωρισμός ως παράγοντας βρίσκεται στην κορυφή της λίστας μας. Σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat, ο πληθωρισμός στην Ευρωπαϊκή Ένωση διαμορφώθηκε στο 11,5%. Στην Ελλάδα, ο πληθωρισμός έκλεισε στο 9,1% για το μήνα Οκτώβριο, με άλλες χώρες, όπως η Ουγγαρία (21,9%) και η Εσθονία είναι (22,5% ) να έχουν σχεδόν διπλάσια ποσοστά. Οπότε, οι λιανοπωλητές αυτά τα Χριστούγεννα πρέπει να βρουν μια λεπτή ισορροπία ανάμεσα στην ποσότητα, την ποιότητα και την τιμή, για να ικανοποιήσουν τις καταναλωτικές ανάγκες.
Οι καταναλωτές ψωνίζουν τα απαραίτητα
Σύμφωνα με την έκθεση Shopper Trends Pulse της NielsenIQ , πολλοί ευρωπαίοι καταναλωτές επιλέγουν μόνο τα απολύτως απαραίτητα για να αντιμετωπίσουν το τρέχον πληθωριστικό περιβάλλον. Χαρακτηριστικά, το 56% είπε ότι αγοράζει μόνο “τα βασικά”, ενώ λίγο λιγότερο από το ένα τρίτο (31%) αγοράζει λιγότερα τρόφιμα από τα βασικά. Ο προγραμματισμός εκ των προτέρων είναι επίσης μια αυξανόμενη τάση, με το 81% να λέει ότι σχεδιάζει τις λίστες αγορών του πριν πάει για ψώνια.
Στο κυνήγι των προσφορών
Ένας άλλος τρόπος που οι καταναλωτές χρησιμοποιούν για να αντιμετωπίσουν την ακρίβεια είναι το “κυνήγι” των προσφορών, δηλαδή η αναζήτηση της καλύτερης δυνατής τιμής. Όπως αναφέρει και το European Supermarket News, μια πρόσφατη έρευνα της Tesco διαπίστωσε ότι το 69% των αγοραστών αναζητούν πλέον ενεργά προϊόντα με μειωμένη τιμή στο κατάστημα, με το 33% να αναζητά αυτές τις μειώσεις πιο συχνά.
Άνοδος της δημοτικότητας της ιδιωτικής ετικέτας
Όπως είχαμε αναφέρει και σε παλαιότερο δημοσίευμα, μια πρόσφατη μελέτη από την IRI διαπίστωσε ότι περίπου το 60% των αγοραστών πιστεύει ότι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας είναι εξίσου καλά με τα εθνικά εμπορικά σήματα σε παράγοντες, όπως η ποιότητα, η καινοτομία και η βιωσιμότητα. Και επειδή συνήθως τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας προσφέρονται σε χαμηλότερη τιμή συγκριτικά με άλλα, αυτό είναι κάτι που
Λιγότερες έξοδοι
Ενώ η φράση “Μένουμε Σπίτι” έχει συνδεθεί άρρηκτα με την πανδημία, η ακρίβεια αναμένεται να κάνει τους καταναλωτές να κάθονται ακόμα περισσότερο μέσα και τις εξόδους να είναι ένα είδος πολυτέλειας. Οπότε, δεν είναι διόλου αφύσικο οι καταναλωτές να κάνουν ρεβεγιόν σπίτι τους αυτά τα Χριστούγεννα. Όσον αφορά στο πώς τα καταστήματα λιανικής θα μπορούσαν να το εκμεταλλευτούν προς όφελός τους, οι απαντήσεις ποικίλουν. Χαρακτηριστικά, τα σουπερμάρκετ θα μπορούσαν να βάλουν προσφορές στα είδη πάρτι και στα κρασιά, ούτως ώστε να προσελκύσουν ακόμα και τους πιο “εορταστικούς” πελάτες.
Aγάπη για τη Χριστουγεννιάτικη ατμόσφαιρα
Σύμφωνα με τη NielsenIQ, οι έμποροι λιανικής μπορούν να δημιουργήσουν ενθουσιασμό τα Χριστούγεννα στους καταναλωτές, μέσα από μια χριστουγεννιάτικη ατμόσφαιρα στο κατάστημα, εμπνέοντας τους πελάτες με ιδέες για το χριστουγεννιάτικο μενού ή ακόμα και διευκολύνοντας αλτρουιστικές ενέργειες (20%), όπως δωρεά σε κάποιο κοινωφελές ίδρυμα.
Σκεφτείτε…βιώσιμα!
Δυστυχώς, τα Χριστούγεννα έχουν επίσης συνδεθεί με την υπερβολική σπατάλη. Με τη βιωσιμότητα να βρίσκεται στην κορυφή της ατζέντας για πολλούς καταναλωτές, οι έμποροι λιανικής θα πρέπει να εξετάσουν το ενδεχόμενο μείωσης των περιττών συσκευασιών ή χρήσης οικολογικών υλικών όπου είναι δυνατόν, όπως για παράδειγμα ανακυκλώσιμα περιτυλίγματα δώρων.