Μια νέα επιστημονική μελέτη εξέτασε το εάν οι καταναλωτές, θα αποδέχονταν την αντικατάσταση των τυπωμένων ημερομηνιών λήξης πάνω στα γαλακτοκομικά προϊόντα, από τους κωδικούς QR που σαρώνονται από κινητά
Σύμφωνα με ερευνητές, τα γαλακτοκομικά προϊόντα συγκαταλέγονται στις τρεις κορυφαίες ομάδες τροφίμων με το μεγαλύτερο μερίδιο σπατάλης τροφίμων όπως, αναφέρει το Eurekalert. Το Πρόγραμμα Βελτίωσης Ποιότητας Γάλακτος Cornell, σε συνεργασία με άλλους επιστήμονες, επιχείρησε να αξιολογήσει το αν οι καταναλωτές θα αποδέχονταν την αντικατάσταση των τυπωμένων ημερομηνιών λήξης πάνω στα γαλακτοκομικά προϊόντα από τους κωδικούς QR.
Διεξήγαγαν, λοιπόν, για αυτό το σκοπό ένα πείραμα. Οι πελάτες μπορούσαν είτε να αγοράσουν γάλα με τυπωμένες ημερομηνίες ή να αγοράσουν γάλατα με κωδικούς QR, τα οποία, όταν σαρωθούν από ένα κινητό, δείχνουν την ημερομηνία λήξης. Στην ίδια μελέτη, ένας από τους ερευνητές έβαλε έκπτωση στα γάλατα που έληγαν πιο νωρίς. Κατά τη διάρκεια της δίμηνης μελέτης, πάνω από το 60% των πελατών αγόρασαν το γάλα με τον κωδικό QR, δείχνοντας σημαντικό ενδιαφέρον για τη χρήση αυτής της νέας τεχνολογίας. Αυτό αποκάλυψε ότι η χρήση κωδικών QR σε προϊόντα διατροφής μπορεί να είναι ένας καινοτόμος τρόπος αντιμετώπισης του μεγαλύτερου ζητήματος της σπατάλης τροφίμων, λένε οι ερευνητές.
Η ποιότητα ενός γάλακτος διασφαλίζεται περισσότερο αν καταναλωθεί πριν την ημερομηνία λήξης, αλλά η μικροβιακή αλλοίωση συμβάλλει σημαντικά στην απώλεια και τη σπατάλη τροφίμων παγκοσμίως. Λόγω της σύγχυσης των καταναλωτών σχετικά με το πότε πρέπει να το πετάξουν, πολλά γάλατα μένουν απούλητα. Αυτό σημαίνει πως το γάλα ευθύνεται για περίπου το 65% των απορριμμάτων τροφίμων γαλακτοκομικών προϊόντων. Φυσικά, υπάρχει αντίκτυπο και στο περιβάλλον σε αυτό, καθώς η παραγωγή, η επεξεργασία και η μεταφορά υγρού γάλακτος σε όλο τον κόσμο είναι υπεύθυνες για τεράστιες ποσότητες εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.
H τεχνολογία QR Code δεν είναι κάτι εντελώς καινούριο στη βιομηχανία τροφίμων. Έχει λανσαριστεί και από την εταιρεία συσκευασίας τροφίμων Tetra Pack, η οποία ονόμασε αυτή τη νέα «συνδεδεμένη» εμπειρία Tetra Pack Iberia. H τεχνολογία αυτή είναι διαθέσιμη σε όλες τις μάρκες, με τις οποίες συνεργάζεται η εταιρεία και περιλαμβάνει επιπρόσθετες δυνατότητες για τους καταναλωτές, μεταξύ των οποίων η συμμετοχή σε διαγωνισμούς και η τρισδιάστατη προβολή των προϊόντων.
Οι ερευνητές πιστεύουν πως ο προσανατολισμός των καταναλωτών προς την απόρριψη λιγότερων τροφίμων θα είναι αποτελεσματικότερος με ακριβέστερες «ημερομηνίες λήξης» και πληροφορίες αναφορικά με το μέχρι πότε μπορούν να καταναλωθούν. Έτσι, και οι καταναλωτές εξοικονομούν χρήματα και συμβάλλουν θετικά σε δυνητικά λιγότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.
Με τις ημερομηνίες τυπωμένες σε χαρτοκιβώτια, οι καταναλωτές συνήθως αγοράζουν το γάλα με την πιο μακρινή ημερομηνία λήξης. Έτσι, πολλά γάλατα μένουν απούλητα και πετιούνται. Αν λοιπόν, ψηφιακή τεχνολογία, όπως κωδικοί QR ενημερώνουν με ακρίβεια τους καταναλωτές για την ημερομηνία λήξης, αλλά και την έκπτωση σε γάλατα που λήγουν νωρίτερα, η σπατάλη θα ήταν λιγότερη. Υπάρχει, επίσης, η τεχνολογία όπου τα έξυπνα κουτιά γάλακτος θα μπορούσαν να επικοινωνούν με τα έξυπνα ψυγεία για να ενημερώσουν ένα νοικοκυριό για την ανάγκη για φρέσκο γάλα, αναφέρει μια από τους ερευνητές ονόματι Samantha Lau.