Νέα μελέτη εντοπίζει στατιστικά σημαντική βελτίωση της μνήμης σε γνωστικά υγιείς ενήλικες άνω των 65 ετών
Η αύξηση του προσδόκιμου ζωής έχει οδηγήσει σε ραγδαία γήρανση του πληθυσμού και σε μια αντίστοιχα συντριπτική αύξηση των παγκόσμιων περιπτώσεων άνοιας. Επιστημονικές έρευνες επιβεβαιώνουν ότι ένας υγιεινός τρόπος ζωής και η κατάλληλη διατροφή μπορούν να μειώσουν σημαντικά τον κίνδυνο γνωστικής έκπτωσης.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Παγκόσμια Ημέρα Χταποδιών: Τραγικός ο τρόπος θανάτωσης που εφαρμόζει μεγάλη εταιρεία
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | ΕΕ: Ανοιχτή διαβούλευση για τη λεγκοσφαιρίνη σόγιας από γενετικά τροποποιημένο μικροοργανισμό
Η νευρωνική βλάβη και η γνωστική έκπτωση που σχετίζεται με την ηλικία ενισχύονται από το οξειδωτικό στρες και τη νευροφλεγμονή. Οι φυτικές τροφές, πλούσιες σε αντιοξειδωτικά, πολυακόρεστα λιπαρά οξέα n-3 και αντιφλεγμονώδη φυτοθρεπτικά συστατικά όπως οι πολυφαινόλες, έχουν αποδειχθεί νευροπροστατευτικές. Τα συστατικά αυτά προάγουν τη γνωστική και εγκεφαλοαγγειακή λειτουργία μειώνοντας τις βλαβερές αυτές διαδικασίες.
Η σόγια αποτελεί βασικό στοιχείο της ασιατικής διατροφής και είναι πλούσια σε σημαντικούς δευτερογενείς μεταβολίτες όπως οι ισοφλαβόνες (δαϊτζεΐνη και γενιστεΐνη). Αυτές οι ενώσεις έχουν αντιοξειδωτικές και οιστρογονοειδείς ιδιότητες που ωφελούν μεταξύ άλλων τη γνωστική λειτουργία.
Ωστόσο, προηγούμενες μελέτες για τη σόγια και τη γνωστική λειτουργία είχαν συχνά αντιφατικά αποτελέσματα. Αυτό πιθανόν οφείλεται στην περιορισμένη βιοδιαθεσιμότητα των βασικών ισοφλαβονών στις φυσικές γλυκοζιτικές τους μορφές. Η ζύμωση αλλάζει αυτό το προφίλ. Μέσω της ζύμωσης οι ισοφλαβονικές γλυκοζίδες μετατρέπονται σε αγλυκόνες, οι οποίες είναι εξαιρετικά βιοδραστικές και απορροφώνται εύκολα. Επιπλέον, η ζύμωση ενισχύει τις αντιοξειδωτικές και αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες της σόγιας ενισχύοντας τα νευροπροστατευτικά της αποτελέσματα.
Η μελέτη και τα ευρήματα
Η πρόσφατη έρευνα που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Nutrients ήταν μια 12 εβδομάδων τριπλά τυφλή ελεγχόμενη με εικονικό φάρμακο τυχαιοποιημένη δοκιμή (RCT). Στη μελέτη συμμετείχαν γνωστικά υγιείς άνδρες και μετεμμηνοπαυσιακές γυναίκες άνω των 65 ετών από το Loma Linda των ΗΠΑ.
Οι συμμετέχοντες χωρίστηκαν σε δύο ομάδες: Μία που κατανάλωνε καθημερινά ένα μη προβιοτικό προϊόν ζυμωμένης σόγιας (Q-Can Plus®) και μία ομάδα ελέγχου που έλαβε σκόνη εικονικού φαρμάκου. Μετά την ολοκλήρωση της 12εβδομαδης παρέμβασης η ομάδα που κατανάλωνε τη ζυμωμένη σόγια παρουσίασε μια μέτρια αλλά στατιστικά σημαντική βελτίωση που περιοριζόταν στις επιδόσεις μνήμης σε σύγκριση με την ομάδα ελέγχου.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Κάνει ζημιά ο καφές στο συκώτι; Τι επιβεβαιώνουν πολλές μελέτες
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Εμφιαλωμένο νερό: Χρώμιο, αρσενικό και TFA σε δημοφιλείς μάρκες – Νέα εργαστηριακή δοκιμή
Ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι διερευνητικές αναλύσεις οι οποίες αποκάλυψαν μια πιο εμφανή επίδραση στις μετεμμηνοπαυσιακές γυναίκες ηλικίας 70 ετών και άνω. Σε αυτή την υποομάδα παρατηρήθηκαν βελτιώσεις τόσο στη μνήμη όσο και στη συνολική γνωστική λειτουργία. Η μέση βελτίωση στις βαθμολογίες μνήμης εκτιμήθηκε στο 8,47% για την ομάδα της ζυμωμένης σόγιας έναντι 2,05% για την ομάδα εικονικού φαρμάκου.
Οι συγγραφείς της μελέτης καταλήγουν ότι η ζυμωμένη σόγια μπορεί να υποστηρίζει τη λειτουργία της μνήμης σε ηλικιωμένους ενήλικες. Ωστόσο τονίζουν ότι τα αποτελέσματα αυτά είναι υποθετικά και δεν μπορεί να συναχθεί αιτιώδης συνάφεια. Απαιτούνται μεγαλύτερες και μακροπρόθεσμες μελέτες για την πλήρη επιβεβαίωση των ευρημάτων.