ΑρχικήΝέαΥγείαΠώς το αλκοόλ «σπάει» το DNA: Η νέα μελέτη που εξηγεί τη...

Πώς το αλκοόλ «σπάει» το DNA: Η νέα μελέτη που εξηγεί τη σύνδεση με τον καρκίνο

3 λεπτά ανάγνωσης

Ερευνητές αποκωδικοποίησαν τον μηχανισμό με τον οποίο τα κύτταρα προσπαθούν να διορθώσουν τις βλάβες από το τοξικό ακεταλδεΰδιο

Η κατανάλωση αλκοόλ δεν αποτελεί απλώς μια κοινωνική συνήθεια, αλλά μια διαδικασία που προκαλεί άμεση φθορά στο γενετικό μας υλικό. Μια νέα έρευνα από το Ινστιτούτο Οργανικής Χημείας και Βιοχημείας της Πράγας (IOCB Prague) επιβεβαιώνει ότι το αλκοόλ οδηγεί στον σχηματισμό μιας εξαιρετικά τοξικής ένωσης, της ακεταλδεΰδης, η οποία επιτίθεται απευθείας στο DNA. Η μελέτη, που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Communications Biology, περιγράφει για πρώτη φορά με λεπτομέρεια πώς τα κύτταρα επιστρατεύουν ειδικά ένζυμα για να επιδιορθώσουν αυτές τις επικίνδυνες αλλοιώσεις.

- Advertisement -

Όταν το αλκοόλ μεταβολίζεται, η ακεταλδεΰδη που παράγεται προκαλεί έναν τύπο βλάβης όπου οι δύο έλικες του DNA «κολλούν» μεταξύ τους. Αυτό το φαινόμενο μπλοκάρει την αναπαραγωγή των γενετικών πληροφοριών και εμποδίζει τη διαίρεση των κυττάρων. Εάν η βλάβη δεν διορθωθεί εγκαίρως, προκαλείται χρωμοσωμική αστάθεια, η οποία οδηγεί είτε στον θάνατο των κυττάρων είτε σε ανεξέλεγκτη κυτταρική ανάπτυξη, δηλαδή στην εμφάνιση καρκινικών όγκων. Οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι αυτή η διαδικασία θυμίζει τη σπάνια γενετική διαταραχή «αναιμία Fanconi», όπου ο οργανισμός αδυνατεί να επιδιορθώσει το DNA του.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ανεβάζουν τελικά οι μπανάνες το σάκχαρο; Τι δείχνουν τα δεδομένα και τι λένε οι ειδικοί

- Advertisement -

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Είναι τα πανετόνε ασφαλή για τα παιδιά; Πανεπιστημιακός Εργαστηριακός έλεγχος σε 13 γνωστές μάρκες

Η ερευνητική ομάδα ανακάλυψε ότι το ενζυμικό σύμπλεγμα SXE (SLX4–XPF–ERCC1) λειτουργεί ως ένας «μοριακός χειρουργός» που αναγνωρίζει και κόβει το κατεστραμμένο τμήμα του DNA, ξεκινώντας τη διαδικασία αποκατάστασης. Η ανακάλυψη αυτή εξηγεί γιατί ορισμένοι άνθρωποι είναι πιο ευάλωτοι από άλλους στην εμφάνιση καρκίνου που σχετίζεται με το αλκοόλ: η διαφορά έγκειται στην αποτελεσματικότητα αυτών των ενζύμων. Όσοι διαθέτουν γενετικές μεταλλάξεις που εξασθενούν αυτόν τον μηχανισμό επιδιόρθωσης, διατρέχουν σημαντικά υψηλότερο κίνδυνο, ακόμη και με κατανάλωση μικρών ποσοτήτων αλκοόλ.

- Advertisement -

Παρά την κατανόηση του τρόπου με τον οποίο το σώμα αμύνεται, οι επιστήμονες προειδοποιούν ότι η έρευνα βρίσκεται ακόμη σε βασικό στάδιο και δεν υπάρχει κάποιο φάρμακο που να αναιρεί τις επιπτώσεις του αλκοόλ. Τα πειράματα έδειξαν ότι η αδυναμία του οργανισμού να μεταβολίσει την ακεταλδεΰδη μπορεί να προκαλέσει σοβαρές βλάβες ακόμη και σε έμβρυα κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης. Το συμπέρασμα είναι πως η καλύτερη προστασία για το DNA παραμένει ο περιορισμός της έκθεσης στην τοξική αυτή ουσία, καθώς η γενετική μας «βιβλιοθήκη» δέχεται επίθεση σε κάθε ποτήρι που καταναλώνουμε.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Οι 4 μεγάλες αλυσίδες που δεν απέσυραν από τα ράφια τους το μολυσμένο γάλα παρά τις προειδοποιήσεις των Αρχών

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ανακαλείται γλυκό επιδόρπιο παγκοσμίως γνωστής εταιρείας, λόγω μολυσμένης πρώτης ύλης

- Advertisement -

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Και στην Ελλάδα ανακλήθηκε με απόφαση ΕΟΦ συμπλήρωμα διατροφής (φωτογραφία)

Το προϊόν αποτέλεσε αντικείμενο ευρωπαϊκής ειδοποίησης RASFF και αποσύρθηκε από αγορές πολλών χωρών

Πατατάκια στο σινεμά: Όταν η Μαίρη ζήτησε πατατάκια ο Τάσος της εξήγησε για τους κινδύνους από το ακρυλαμίδιο

Μια βραδιά στο σινεμά γίνεται μάθημα ασφάλειας τροφίμων, για την ουσία που σχηματίζεται στα πατατάκια και έχει χαρακτηριστεί πιθανώς καρκινογόνος