Ο Γιάννης Ζαμπετάκης μιλά για τη διπολική διαταραχή και τον ρόλο της διατροφής στην ψυχική υγεία
Η ψυχική υγεία και η διατροφή συχνά συναντώνται σε απρόσμενα μονοπάτια. Ο Έλληνας επιστήμονας τροφίμων Γιάννης Ζαμπετάκης, Αναπληρωτής Καθηγητής Χημείας Τροφίμων, στο Πανεπιστήμιο του Λίμερικ, μιλάει ανοιχτά για τη δική του εμπειρία με τη διπολική διαταραχή και εξηγεί πώς η διατροφή μπορεί να παίξει σημαντικό ρόλο στη διαχείρισή της. Με αφορμή πρόσφατη μελέτη που συνδέει την κατανάλωση κόκκινου κρέατος με καλύτερη ψυχική υγεία και ισορροπία του μικροβιώματος του εντέρου, ο Ζαμπετάκης φέρνει στο προσκήνιο ένα ζήτημα που αφορά τόσο την επιστήμη όσο και την καθημερινότητα: ποια διατροφή μπορεί πραγματικά να στηρίξει την καλή ψυχική κατάσταση.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Τι γίνεται με τα έτοιμα σάντουιτς; Νέα προειδοποίηση υγείας για δηλητηριασμένο σάντουιτς γαλοπούλας μεγάλης αλυσίδας
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Επείγουσα ανάκληση 10 ειδών ταραμοσαλάτας λόγω κινδύνου τροφικής δηλητηρίασης
Κόκκινο κρέας και …ψυχασθένειες.
Το μυαλό είναι άτιμο όργανο. Μπορεί να σε οδηγήσει στο απόλυτο καλό αλλά και να σε ρίξει στα… τάρταρα. Το δικό μου μυαλό είναι στο κόκκινο (ξέρετε όταν το στροφόμετρο στο αυτοκίνητο είναι στο κόκκινο)… Βλέπετε, έτσι είναι η διπολική διαταραχή. Το να είμαι συνέχεια στο κόκκινο έχει και τα καλά του. Μπορώ να γράφω κάθε μέρα πολλές σελίδες. Κάπως έτσι έχω γράψει 10 βιβλία μέχρι σήμερα. Books – Ioannis Zabetakis
Με την κατάλληλη ψυχολογική υποστήριξη και την σωστή φαρμακευτική αγωγή, όλα είναι υπό έλεγχο. Ως διπολικός, έχω μια ιδιαίτερη ευαισθησία στις μελέτες που συσχετίζουν την διπολική διατραχή με την διατροφή. Ένα τέτοιο άρθρο είναι τούτο: “Η συμπερίληψη του κόκκινου κρέατος σε δίαιτες υψηλότερης ποιότητας υποστηρίζει τη διατροφική επάρκεια, τη μικροβιακή ποικιλομορφία και την ψυχική υγεία χωρίς παρατηρούμενες ανεπιθύμητες ενέργειες”.
Σύμφωνα με τη μελέτη, οι ισορροπημένες διατροφικά δίαιτες που είναι πλούσιες σε απαραίτητα θρεπτικά συστατικά συνδέονται σταθερά με καλύτερη ψυχική υγεία. Το κόκκινο κρέας είναι μια πλούσια σε θρεπτικά συστατικά πηγή πρωτεΐνης, σιδήρου, ψευδαργύρου και βιταμίνης Β12. Ωστόσο, οι συσχετίσεις του με καρδιαγγειακές παθήσεις και καρκίνο έχουν συμβάλει στις αρνητικές αντιλήψεις του κοινού. Η μελέτη καταλήγει πώς η συμπερίληψη του κόκκινου κρέατος σε μια δίαιτα με υψηλό δείκτη υγιεινής διατροφής (HEI) σχετίζεται με βελτιωμένη επάρκεια θρεπτικών συστατικών, ψυχική υγεία και μικροβιακή ποικιλομορφία του εντέρου, χωρίς παρατηρούμενες ανεπιθύμητες ενέργειες. Αυτό το άρθρο ίσως είναι το απόλυτο τεχνικά χτύπημα στους vegan/vegetarian θιασώτες.
*O Γιάννης Ζαμπετάκης είναι Έλληνας Επιστήμονας, Αναπληρωτής Καθηγητής Χημείας Τροφίμων, στο Τμήμα των Βιολογικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Λίμερικ (UL) στην Ιρλανδία
