ΑρχικήΟικιακάΔιατροφή και ΥγείαΑναψυκτικά, energy drinks και χυμοί προκαλούν διαταραχές άγχους στους νέους - Έρευνα

Αναψυκτικά, energy drinks και χυμοί προκαλούν διαταραχές άγχους στους νέους – Έρευνα

4 λεπτά ανάγνωσης

Μια νέα μελέτη του Bournemouth University εντοπίζει σύνδεση μεταξύ της υψηλής κατανάλωσης ζαχαρούχων ποτών και της αύξησης συμπτωμάτων άγχους σε εφήβους

Οι διαταραχές άγχους αποτελούν μία από τις πιο κοινές προκλήσεις ψυχικής υγείας για τους νέους. Το 2023, εκτιμάται ότι περίπου ένα στα πέντε παιδιά και έφηβοι ζούσε με κάποια ψυχική διαταραχή, με το άγχος να βρίσκεται στις πιο συχνές. Νέα έρευνα από το Bournemouth University υποδεικνύει μια πιθανή σύνδεση ανάμεσα στην κατανάλωση ζαχαρούχων ποτών και τα συμπτώματα άγχους στους εφήβους. Η μελέτη, η οποία δημοσιεύθηκε στο Journal of Human Nutrition and Dietetics, προήλθε από ανασκόπηση δεδομένων από πολλές προηγούμενες έρευνες που αφορούσαν τη διατροφή και την ψυχική υγεία των νέων, με στόχο να εντοπιστούν σταθερά μοτίβα.

- Advertisement -

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Τρίχες και ακαθαρσίες σε αλάτι που πωλείται από μεγάλη αλυσίδα – Το εντόπισαν οι κρατικοί ελεγκτές (φωτογραφίες)

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Το ατύχημα στη γραμμή ατομικής συσκευασίας που γέμισε το τυρί του τοστ με πλαστικό – Απανωτές ανακλήσεις από τα ράφια των σούπερ μάρκετ

- Advertisement -

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, οι έφηβοι που καταναλώνουν μεγάλες ποσότητες ποτών με υψηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη — όπως αναψυκτικά, energy drinks, χυμοί, σιρόπια, τσάι με γεύση και καφές ή αρωματισμένα ροφήματα γάλακτος — ήταν πιο πιθανό να αναφέρουν συμπτώματα άγχους σε σύγκριση με τους συνομήλικούς τους με χαμηλότερη κατανάλωση. Η ανασκόπηση των στοιχείων κατέδειξε μια σταθερή συσχέτιση, αν και οι ερευνητές τονίζουν ότι δεν αποδεικνύεται άμεση αιτιώδης σχέση.

«Με την αύξηση της ανησυχίας γύρω από τη διατροφή των εφήβων, οι περισσότερες πρωτοβουλίες δημόσιας υγείας έχουν εστιάσει στις σωματικές συνέπειες των κακών διατροφικών συνηθειών, όπως η παχυσαρκία και ο διαβήτης τύπου 2», δηλώνει η Dr. Chloe Casey, λέκτορας Διατροφής και συν-συγγραφέας της μελέτης. «Ωστόσο, οι επιπτώσεις της διατροφής στην ψυχική υγεία έχουν μελετηθεί λιγότερο, ιδιαίτερα όσον αφορά ποτά που είναι ενεργειακά πυκνά αλλά φτωχά σε θρεπτικά συστατικά», προσθέτει.

- Advertisement -

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Μυκοτοξίνες στο γάλα σόγιας, αμυγδάλου και βρώμης: Πόσο απειλούν την υγεία σύμφωνα με τη νέα αξιολόγηση του BfR;

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Σαρδέλες: Πώς επηρεάζεται το σάκχαρο στο αίμα όταν τις καταναλώνουμε τακτικά;

Παρά το σαφές μοτίβο, οι ερευνητές προειδοποιούν ότι είναι πιθανό οι νέοι που εμφανίζουν συμπτώματα άγχους να καταφεύγουν συχνότερα σε τέτοια ποτά, ενώ κοινόχρηστοι παράγοντες, όπως το οικογενειακό περιβάλλον ή προβλήματα ύπνου, μπορεί να συμβάλλουν ταυτόχρονα στην υψηλή κατανάλωση ζάχαρης και στα συμπτώματα άγχους. «Παρόλο που δεν μπορούμε να επιβεβαιώσουμε σε αυτό το στάδιο ποιος είναι ο άμεσος παράγοντας, η μελέτη εντόπισε σύνδεση ανάμεσα στην κατανάλωση ζαχαρούχων ποτών και τις διαταραχές άγχους στους νέους», δηλώνει η Dr. Casey. «Με τις διαταραχές άγχους στην εφηβεία να αυξάνονται τα τελευταία χρόνια, είναι σημαντικό να εντοπίσουμε συνήθειες ζωής που μπορούν να αλλάξουν, ώστε να μειωθεί ο κίνδυνος συνέχισης αυτής της τάσης».

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ποια τρόφιμα παραποιούνται ευκολότερα και πώς θα τα εντοπίσετε στο ράφι

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Εκπνέει η προθεσμία εγγραφών για το διαδικτυακό σεμινάριο Media Training: Βασικές Αρχές Διαχείρισης Κρίσεων στον Τύπο – Συνδιοργάνωση TÜV NORD Ελλάδας και Cibum – Εισηγήτρια Ελένη Τσαγκά

Η έρευνα ηγήθηκε από τον πρώην διδακτορικό φοιτητή του Bournemouth University, Dr. Karim Khaled, ο οποίος πλέον εργάζεται στο Lebanese American University στο Μπέιρουτ.

Επιστημονική τεκμηρίωση: “Sugar-Sweetened Beverage Consumption and Anxiety Disorders in Adolescents: A Systematic Review and Meta-Analysis” by Karim Khaled, Nathalie Abdulbaki, Orouba Almilaji, Chloe Casey and Fotini Tsofliou, 10 February 2026, Journal of Human Nutrition and Dietetics.
DOI: 10.1111/jhn.70217

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ψωμί με προζύμι: Η επιστήμη εξηγεί γιατί ακόμη και το ίδιο προζύμι δεν φτιάχνει ποτέ το ίδιο ψωμί

Φωτογραφία άρθρου Shutterstock

Το Cibum είναι εξειδικευμένο site ενημέρωσης για την ασφάλεια τροφίμων. Οι πληροφορίες του άρθρου έχουν ενημερωτικό χαρακτήρα. Για περισσότερες λεπτομέρειες πατήστε ΕΔΩ.

- Advertisement -

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ποιο ρύζι βρέθηκε συχνότερα με αρσενικό και κάδμιο, σύμφωνα με 1.734 ευρωπαϊκές ειδοποιήσεις σε διάστημα 21 ετών

Μελέτη που ανέλυσε ειδοποιήσεις του ευρωπαϊκού συστήματος RASFF την περίοδο 2002-2023 καταγράφει τα συχνότερα προβλήματα στο ρύζι, από υπολείμματα φυτοφαρμάκων και μυκοτοξίνες έως βαρέα μέταλλα και μη εγκεκριμένους γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς

Σωρεία παραβάσεων ασφάλειας τροφίμων σε μεγάλο αρτοποιείο – Η προειδοποιητική επιστολή των Αρχών

Η υπόθεση φωτίζει τις απαιτήσεις που οφείλουν να τηρούν οι επιχειρήσεις παραγωγής αρτοσκευασμάτων

PFAS στο πόσιμο νερό: Η αόρατη πρόκληση για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον – Τι δείχνουν οι μετρήσεις στην Ελλάδα

Σε αποκλειστική συνέντευξη, η Δρ Έρη Μπιζάνη εξηγεί ποια είναι η πραγματική εικόνα σήμερα για τα PFAS στο πόσιμο νερό της Ελλάδας, τι δείχνουν οι διαθέσιμες μετρήσεις και ποιες περιοχές απαιτούν αυξημένη επιτήρηση.