ΑρχικήΟικιακάΔιατροφή και ΥγείαΔιατροφή: Το κόκκινο κρέας αυξάνει τον δείκτη φλεγμονής CRP, ειδικά σε ευάλωτους...

Διατροφή: Το κόκκινο κρέας αυξάνει τον δείκτη φλεγμονής CRP, ειδικά σε ευάλωτους ασθενείς

3 λεπτά ανάγνωσης

Νέα μετα-ανάλυση κλινικών δοκιμών δείχνει ότι η υψηλότερη κατανάλωση κόκκινου κρέατος συνδέεται με την αύξηση της C-αντιδρώσας πρωτεΐνης

Μια πρόσφατη συστηματική ανασκόπηση και μετα-ανάλυση, που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Critical Reviews in Food Science and Nutrition, παρέχει μια ολοκληρωμένη εικόνα σχετικά με την επίδραση της κατανάλωσης κόκκινου κρέατος στους βιοδείκτες φλεγμονής και ανοσοποιητικής λειτουργίας σε ενήλικες. Η χρόνια χαμηλού βαθμού φλεγμονή αποτελεί σημαντικό παράγοντα κινδύνου για πολλές μη μεταδοτικές ασθένειες, συμπεριλαμβανομένων των καρδιομεταβολικών παθήσεων και του καρκίνου, και η διατροφή παίζει κεντρικό ρόλο στην εκδήλωσή της. Η ανάλυση συμπεριέλαβε είκοσι δύο τυχαιοποιημένες ελεγχόμενες δοκιμές (RCTs) και δέκα μελέτες παρατήρησης, μελετώντας συνολικά πάνω από 438.000 ενήλικες.

- Advertisement -

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Βίντεο – σοκ με σολομούς γεμάτους ψείρες σε ιχθυοτροφείο – Τροφοδοτούσε μεγάλη αλυσίδα σούπερ μάρκετ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Τραγωδία στην Κωνσταντινούπολη: Αυτά είναι τα τρόφιμα που «σκότωσαν» τη μητέρα και τα 2 παιδιά, 6 και 3 ετών

- Advertisement -

Η μετα-ανάλυση των κλινικών δοκιμών αποκάλυψε ότι η υψηλότερη κατανάλωση κόκκινου κρέατος συνδέεται με μέτρια υψηλότερα επίπεδα της C-αντιδρώσας πρωτεΐνης (CRP) στο αίμα. Η CRP είναι ένας οξύς προφλεγμονώδης βιοδείκτης που παράγεται από το ήπαρ ως απόκριση σε λοίμωξη, τραυματισμό ή χρόνια νοσήματα. Ωστόσο, η ίδια συσχέτιση δεν παρατηρήθηκε για άλλους φλεγμονώδεις βιοδείκτες, όπως η ιντερλευκίνη-6 (IL-6) ή ο παράγοντας νέκρωσης όγκων άλφα (TNF-α). Επίσης, τα ευρήματα των μελετών παρατήρησης δεν έδειξαν συσχέτιση μεταξύ της κατανάλωσης κόκκινου κρέατος και των επιπέδων CRP.

Οι ομάδες υψηλού κινδύνου

Η ανάλυση των υποομάδων έδειξε ότι η σύνδεση μεταξύ της κατανάλωσης κόκκινου κρέατος και της αύξησης της CRP καθοδηγείται από ορισμένους παράγοντες. Η συσχέτιση ήταν πρωτίστως σημαντική σε άτομα με διαγνωσμένη καρδιομεταβολική νόσο. Λόγω της προϋπάρχουσας χρόνιας, χαμηλού βαθμού φλεγμονής, αυτά τα άτομα μπορεί να είναι πιο ευαίσθητα στην έκφραση προφλεγμονωδών δεικτών ως απάντηση σε διατροφικά ερεθίσματα.

- Advertisement -

Οι ερευνητές υποθέτουν ότι τα υψηλά επίπεδα κορεσμένων λιπαρών, αλλά και ο αιμικός σίδηρος που περιέχεται στο κόκκινο κρέας, μπορεί να ενεργοποιούν το σήμα του συγγενούς ανοσοποιητικού συστήματος, προκαλώντας οξειδωτικό στρες και φλεγμονή.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Εκατοντάδες παιδιά στο νοσοκομείο μετά από εκπαιδευτική επίσκεψη σε φάρμα

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Φρέσκα σύκα με επικίνδυνα φυτοφάρμακα πέντε φορές πάνω από το επιτρεπτό όριο, σε πάγκους σούπερ μάρκετ

Η ποσότητα και η συχνότητα της κατανάλωσης κόκκινου κρέατος αποτελούν ζωτικούς παράγοντες. Τα επίπεδα της CRP έτειναν να αυξάνονται μόνο σε άτομα που κατανάλωναν κόκκινο κρέας σε ποσότητα μισής μερίδας (0,5) την ημέρα ή περισσότερο. Αυτό το όριο συνιστάται συχνά σε υγιεινά διατροφικά πρότυπα για τη μείωση του κινδύνου καρδιομεταβολικής νόσου.

Παράλληλα, η μελέτη επισημαίνει την ανάγκη για περισσότερη έρευνα σχετικά με τον αντίκτυπο του επεξεργασμένου κόκκινου κρέατος (αλλαντικά), το οποίο αποτελεί περίπου το ένα τρίτο της συνολικής κατανάλωσης στις ΗΠΑ. Συνολικά, τα ευρήματα τονίζουν ότι, παρόλο που το κόκκινο κρέας μπορεί να αποτελεί μέρος μιας υγιεινής διατροφής, η ποσότητα και η κατάσταση της υγείας του ατόμου καθορίζουν εάν θα αυξήσει τον κίνδυνο χρόνιας φλεγμονής.

- Advertisement -

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ποιο ρύζι βρέθηκε συχνότερα με αρσενικό και κάδμιο, σύμφωνα με 1.734 ευρωπαϊκές ειδοποιήσεις σε διάστημα 21 ετών

Μελέτη που ανέλυσε ειδοποιήσεις του ευρωπαϊκού συστήματος RASFF την περίοδο 2002-2023 καταγράφει τα συχνότερα προβλήματα στο ρύζι, από υπολείμματα φυτοφαρμάκων και μυκοτοξίνες έως βαρέα μέταλλα και μη εγκεκριμένους γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς

Σωρεία παραβάσεων ασφάλειας τροφίμων σε μεγάλο αρτοποιείο – Η προειδοποιητική επιστολή των Αρχών

Η υπόθεση φωτίζει τις απαιτήσεις που οφείλουν να τηρούν οι επιχειρήσεις παραγωγής αρτοσκευασμάτων

PFAS στο πόσιμο νερό: Η αόρατη πρόκληση για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον – Τι δείχνουν οι μετρήσεις στην Ελλάδα

Σε αποκλειστική συνέντευξη, η Δρ Έρη Μπιζάνη εξηγεί ποια είναι η πραγματική εικόνα σήμερα για τα PFAS στο πόσιμο νερό της Ελλάδας, τι δείχνουν οι διαθέσιμες μετρήσεις και ποιες περιοχές απαιτούν αυξημένη επιτήρηση.