Τα ευρήματα της έκθεσης Vegocracy Report.
Παρά τη φήμη τους ως πρωτοπόροι της ευεξίας, οι νέοι της γενιάς Z στο Ηνωμένο Βασίλειο δεν καταναλώνουν αρκετά φρούτα και λαχανικά. Σύμφωνα με την έκθεση Vegocracy Report, που εκπονήθηκε από την Ipsos για λογαριασμό της Picadeli, το 86% των ατόμων ηλικίας 18-29 ετών δεν πετυχαίνει τη συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη των 400 γραμμαρίων που προτείνει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ).
Η έλλειψη ενημέρωσης φαίνεται να είναι μέρος του προβλήματος, καθώς το 50% των ερωτηθέντων δεν είχε καν ακούσει για τις διατροφικές οδηγίες του ΠΟΥ. Επιπλέον, οι κυριότεροι λόγοι που εμποδίζουν την κατανάλωση περισσότερων φρέσκων προϊόντων είναι η έλλειψη έμπνευσης για μαγειρική (43%) και ο περιορισμένος χρόνος (39%).

Το κόστος φαίνεται να είναι ένας από τους σημαντικότερους αποτρεπτικούς παράγοντες. Περισσότεροι από τέσσερις στους δέκα (42%) δήλωσαν ότι η υψηλή τιμή αποτελεί το κύριο εμπόδιο στην επιλογή ενός πιο υγιεινού γεύματος. Όταν ρωτήθηκαν τι θα τους έκανε να προτιμήσουν ένα γεύμα με περισσότερα φρούτα και λαχανικά, το 49% απάντησε ότι θα άλλαζε συνήθειες εάν αυτά ήταν πιο οικονομικά.
Η έρευνα δείχνει ότι η πολιτεία θα μπορούσε να παίξει ρόλο στην αλλαγή διατροφικών συνηθειών. Το 63% υποστήριξε ότι η επιβολή υψηλότερου φόρου σε πρόχειρα τρόφιμα θα τους ωθούσε να επιλέξουν πιο υγιεινές επιλογές, ενώ το 92% δήλωσε ότι η κατάργηση του φόρου σε φρούτα και λαχανικά θα τους ενθάρρυνε να τα καταναλώνουν πιο συχνά. Επιπλέον, το 95% πιστεύει ότι η δωρεάν παροχή φρούτων και λαχανικών στα σχολεία από μικρή ηλικία θα μπορούσε να συμβάλει στη διαμόρφωση καλύτερων διατροφικών συνηθειών.
Η γενιά Z αντλεί έμπνευση για τη διατροφή της κυρίως από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Το 65% θεωρεί ότι οι πλατφόρμες όπως το Instagram (75%) και το TikTok (65%) επηρεάζουν την αντίληψή τους για την υγιεινή διατροφή. Το 29% ανέφερε ότι η οπτική ελκυστικότητα ενός γεύματος παίζει σημαντικό ρόλο στο να δοκιμάσει νέες γεύσεις.
Παρότι τα social media έχουν τεράστια επιρροή, η διαπροσωπική αλληλεπίδραση παραμένει σημαντική. Το 41% των νέων εξακολουθεί να στρέφεται στους φίλους του για διατροφικές προτάσεις, γεγονός που δείχνει ότι η κοινωνικοποίηση μπορεί να ενισχύσει τις υγιεινές διατροφικές συνήθειες.
Η έρευνα της Ipsos συνέκρινε τη διατροφική συμπεριφορά της γενιάς Z σε επτά χώρες: Βέλγιο, Φινλανδία, Γαλλία, Γερμανία, Σουηδία, Ηνωμένο Βασίλειο και ΗΠΑ.
Η Βρετανία βρίσκεται πίσω σε ενημέρωση σχετικά με τις διατροφικές οδηγίες του ΠΟΥ. Μόνο το 50% της βρετανικής γενιάς Z είχε ακούσει για τις κατευθυντήριες γραμμές, ποσοστό χαμηλότερο από τη Γαλλία (62%) και το Βέλγιο (63%), ενώ οι ΗΠΑ κατέγραψαν τη χαμηλότερη επίδοση (38%).
Σε όλες τις χώρες, οι γλυκές επιλογές είχαν την πρωτοκαθεδρία στις διατροφικές προτιμήσεις, με εξαίρεση τις ΗΠΑ, όπου τα αλμυρά φαγητά ήταν πιο δημοφιλή. Παράλληλα, τα comfort foods όπως η πίτσα και τα μακαρόνια με τυρί κατατάχθηκαν στις κορυφαίες επιλογές παγκοσμίως. Η Γαλλία και οι ΗΠΑ ανέφεραν σε μεγαλύτερο βαθμό την περιβαλλοντική επίδραση ως παράγοντα διαμόρφωσης των διατροφικών τους επιλογών.