ΑρχικήΟικιακάΔιατροφή και ΥγείαΠοια λιπαρά τρόφιμα μειώνουν την αρτηριακή πίεση και ποια την ανεβάζουν

Ποια λιπαρά τρόφιμα μειώνουν την αρτηριακή πίεση και ποια την ανεβάζουν

4 λεπτά ανάγνωσης

Η διαφορά δεν είναι στην ποσότητα αλλά στον τύπο του λίπους που καταναλώνετε

Τα λιπαρά που τρώμε επηρεάζουν άμεσα την αρτηριακή πίεση, αλλά όχι με τον τρόπο που πολλοί νομίζουν. Δεν είναι όλα τα λιπαρά επιβλαβή και δεν αρκεί να αποφεύγει κανείς τα «κακά» χωρίς να αντικαθιστά με τα «καλά». Τρόφιμα υψηλά σε κορεσμένα λιπαρά μπορούν να αυξήσουν τα επίπεδα LDL χοληστερόλης και να συμβάλουν στην αύξηση βάρους, αμφότερα παράγοντες που ανεβάζουν την αρτηριακή πίεση με την πάροδο του χρόνου. Αντίθετα, τρόφιμα πλούσια σε μονοακόρεστα και πολυακόρεστα λιπαρά μπορούν να βελτιώσουν τη λειτουργία των αιμοφόρων αγγείων και να μειώσουν τη φλεγμονή, υποστηρίζοντας υγιή επίπεδα αρτηριακής πίεσης. «Κανένα μεμονωμένο τρόφιμο δεν έχει μεγάλη αυτόνομη επίδραση στην αρτηριακή πίεση», τονίζει ο καρδιολόγος Alan Rozanski. «Αυτά τα τρόφιμα λειτουργούν ως μέρος ενός συνολικού διατροφικού προτύπου που υποστηρίζει την αγγειακή υγεία, όπου οι συνεπείς επιλογές με την πάροδο του χρόνου οδηγούν σε ουσιαστικές βελτιώσεις.»

- Advertisement -

Λιπαρά ψάρια

Σολομός, σαρδέλες, τόνος, ρέγγα, στρείδια και πέστροφα περιέχουν τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα EPA και DHA, τα οποία μπορούν να μειώσουν ελαφρά την αρτηριακή πίεση και να επιβραδύνουν τη συσσώρευση πλάκας στις αρτηρίες. Έρευνες δείχνουν ότι 2 έως 3 γρ. ωμέγα-3 ημερησίως είναι η βέλτιστη δόση για την αρτηριακή πίεση, ενώ η Αμερικανική Καρδιολογική Εταιρεία συνιστά δύο μερίδες λιπαρών ψαριών εβδομαδιαίως, περίπου 85 έως 115 γρ. ανά μερίδα.

Λιναρόσπορος

Ο λιναρόσπορος είναι πλούσιος σε άλφα-λινολενικό οξύ (ALA), μια φυτική πηγή ωμέγα-3 λιπαρών. Μια κουταλιά ολόκληρου λιναρόσπορου περιέχει πάνω από 2 γρ. ALA, ενώ μια κουταλιά λάδι λιναρόσπορου περιέχει πάνω από 7 γρ. Μελέτη έδειξε ότι η κατανάλωση λιναρόσπορου για 12 εβδομάδες μπορεί να μειώσει την αρτηριακή πίεση και τη χοληστερόλη σε άτομα με υπέρταση, ενώ μετα-ανάλυση συνέδεσε την κατανάλωσή του με μείωση τόσο της συστολικής όσο και της διαστολικής πίεσης. Ο λιναρόσπορος περιέχει επίσης λιγνάνες, φυτικές ενώσεις με αντιοξειδωτικές και αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες που μειώνουν το οξειδωτικό στρες στα αιμοφόρα αγγεία, βοηθώντας τα να χαλαρώνουν και να βελτιώνουν την κυκλοφορία.

- Advertisement -

Καρύδια

Τα καρύδια είναι σημαντική φυτική πηγή ALA, που συνδέεται με βελτιωμένη αγγειακή ελαστικότητα και μειωμένη φλεγμονή. Εκτός από τα υγιεινά ακόρεστα λιπαρά, είναι πλούσια σε φυτικές ίνες που βοηθούν στη μείωση της αρτηριακής πίεσης και σε πολυφαινόλες, αντιοξειδωτικές ενώσεις που μπορεί να μειώσουν τον κίνδυνο υπέρτασης.

Εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο

Το εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο είναι πλούσιο σε μονοακόρεστα λιπαρά και πολυφαινόλες που διατηρούν τα αγγεία πιο εύκαμπτα, μειώνουν το οξειδωτικό στρες και βελτιώνουν την αιματική ροή. Κατά το μαγείρεμα, η αντικατάσταση κορεσμένων λιπαρών με ελαιόλαδο, λάδι αβοκάντο ή κανολέλαιο αποτελεί μια από τις πιο αποτελεσματικές διατροφικές αλλαγές για την αρτηριακή πίεση.

- Advertisement -

Τι άλλο κάνει τη διαφορά

Πέρα από τις διατροφικές επιλογές, ο Rozanski επισημαίνει ότι η τακτική σωματική δραστηριότητα, τόσο αερόβια άσκηση όσο και προπόνηση αντίστασης, η διατήρηση υγιούς βάρους και ο περιορισμός αλκοόλ παίζουν σημαντικό ρόλο στη μείωση της αρτηριακής πίεσης. Η μείωση του νατρίου σε λιγότερο από 2.300 mg ημερησίως, ή ακόμα λιγότερο για άτομα με υπέρταση, είναι «ένα από τα πιο αποτελεσματικά διατροφικά βήματα, ειδικά όταν συνδυάζεται με αύξηση τροφίμων πλούσιων σε κάλιο». Η κακή ποιότητα ύπνου και το χρόνιο στρες ενεργοποιούν ορμονικές οδούς που διατηρούν την αρτηριακή πίεση υψηλή με την πάροδο του χρόνου, καθιστώντας τον επαρκή ύπνο εξίσου σημαντικό με τη διατροφή.

- Advertisement -

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Και στην Ελλάδα ανακλήθηκε με απόφαση ΕΟΦ συμπλήρωμα διατροφής (φωτογραφία)

Το προϊόν αποτέλεσε αντικείμενο ευρωπαϊκής ειδοποίησης RASFF και αποσύρθηκε από αγορές πολλών χωρών

Πατατάκια στο σινεμά: Όταν η Μαίρη ζήτησε πατατάκια ο Τάσος της εξήγησε για τους κινδύνους από το ακρυλαμίδιο

Μια βραδιά στο σινεμά γίνεται μάθημα ασφάλειας τροφίμων, για την ουσία που σχηματίζεται στα πατατάκια και έχει χαρακτηριστεί πιθανώς καρκινογόνος