Θα αγόραζαν τα παιδιά ακριβά σνακ, εάν έπρεπε να ξοδέψουν περισσότερο από το χαρτζιλίκι τους;
Ακόμα και τα παιδιά δημοτικού βρίσκονται συχνά αντιμέτωπα με το δίλημμα μεταξύ ανθυγιεινών και υγιεινών τροφίμων: Να αγοράσω μπισκότα σοκολάτα ή μία φρουτοσαλάτα; Και θα αγόραζαν τα παιδιά 7-10 ετών λιγότερα ανθυγιεινά σνακ αν ήταν πιο ακριβά και έπρεπε να πληρώσουν παραπάνω από το χαρτζιλίκι τους;
Η απάντηση που δίνουν οι ερευνητές του Πανεπιστημίου της Βόννης, σε σχετική μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Food Quality and Preference, είναι πολύπλευρη: Ορισμένοι μαθητές δημοτικού δίνουν πραγματικά σημασία στην τιμή. Άλλοι, όμως, έχουν τόσο έντονες προτιμήσεις που είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν λίγο παραπάνω για αυτές. Μια τρίτη ομάδα, αντίθετα, δεν φαίνεται να έχει ακόμη επαρκείς γνωστικές δεξιότητες ώστε να επηρεάζεται σημαντικά από τις τιμές. Η μελέτη δείχνει πάνω απ ‘όλα, πόσο διαφορετικά συμπεριφέρονται τα παιδιά όταν πρόκειται για αγορές σνακ – ένα εύρημα που θα πρέπει επίσης να ενδιαφέρει τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής.
Η αγοραστική δύναμη των παιδιών έξι έως δώδεκα ετών στη Γερμανία, όπου έγινε η έρευνα, υπολογίζεται σε περισσότερα από δύο δισεκατομμύρια ευρώ. Πολλοί από αυτούς επενδύουν μεγάλο μέρος από το χαρτζιλίκι τους σε παγωτά και άλλες γλυκές λιχουδιές. Αλλά η συχνή αναζήτηση ανθυγιεινών σνακ μπορεί να έχει μακροπρόθεσμες συνέπειες: Ένα στα επτά παιδιά στη Γερμανία θεωρείται υπέρβαρο. Παράλληλα, αυξάνεται ο αριθμός εκείνων που εμφανίζουν διαβήτη ή υποφέρουν από καρδιαγγειακά προβλήματα σε νεαρή ηλικία.
Μπισκότο, χυμός φρούτων ή φέτες μήλου; Οι ερευνητές στο τμήμα Έρευνας Αγορών και Τροφίμων στο Πανεπιστήμιο της Βόννης έθεσαν αυτά τα ερωτήματα σε περίπου 120 μαθητές δημοτικού σχολείου μεταξύ επτά και δέκα ετών. Οι νεαροί συμμετέχοντες κλήθηκαν αρχικά να απαντήσουν σε μερικές ερωτήσεις, όπως για τα αγαπημένα τους σνακ και τις γνώσεις τους στη διατροφή αλλά και στην αξιολόγηση ποσοτήτων και αριθμών. Στη συνέχεια οι επιστημονική ομάδα τους έδωσε τρία ευρώ και τα έβαλε να διαλέξουν μεταξύ μπισκότων (η πιο ανθυγιεινή εναλλακτική λύση), χυμό φρούτων (λίγο πιο υγιεινό) και φέτες μήλου (η πιο υγιεινή επιλογή). Τα προϊόντα κόστιζαν από 60 λεπτά έως 1,40 ευρώ.
Οι επιλογές έδειξαν πως όσα παιδιά αγαπούν τα μπισκότα δεν ενδιαφέρονται για την τιμή ακόμα και εάν είναι πιο ακριβά. Υπήρχαν όμως και παιδιά που η επιλογή τους ήταν άμεσα εξαρτώμενη από την τιμή. Τα μικρότερα παιδιά που δεν έχουν κατανοήσει πλήρως τι σημαίνει πιο φθηνό ή πιο ακριβό, επέλεξαν τον πολτό φρούτων. Εντυπωσιακό δε είναι πως η επωνυμία μιας δημοφιλούς μάρκας γρήγορου φαγητού, δεν έχει θετική επίδραση στα παιδιά.
Συνολικά, η μελέτη δείχνει ότι τα μικρότερα παιδιά είναι μια πολύ ετερογενής ομάδα-στόχος: Τα μέτρα που στοχεύουν στον προσανατολισμό της καταναλωτικής τους συμπεριφοράς προς μια συγκεκριμένη κατεύθυνση δεν λειτουργούν εξίσου για όλους. «Για παράδειγμα, η ηλικία και η κατανόηση του «φθηνού» ή του «ακριβού» παίζει σημαντικό ρόλο στον αντίκτυπο των σημάτων τιμών», είπαν οι ερευνητές. Ωστόσο, υπάρχουν παιδιά που έχουν τέτοια κατανόηση, αλλά εξακολουθούν να είναι απίθανο να επηρεαστούν από τις υψηλότερες τιμές. Ως εκ τούτου, στον αγώνα κατά της παχυσαρκίας, είναι λογικό να βασιστούμε σε μια ποικιλία στρατηγικών για να προσεγγίσουμε όσο το δυνατόν περισσότερα παιδιά.”
Για να διαβάσετε τη μελέτη πατήστε ΕΔΩ.