ΑρχικήΟικιακάΔιατροφή και ΥγείαΤα καθημερινά τρόφιμα που προστατεύουν τους πνεύμονες από την ατμοσφαιρική ρύπανση

Τα καθημερινά τρόφιμα που προστατεύουν τους πνεύμονες από την ατμοσφαιρική ρύπανση

4 λεπτά ανάγνωσης

Τι αποκαλύπτει μεγάλης κλίμακας μελέτη του Πανεπιστημίου του Λέστερ

Μια νέα, μεγάλης κλίμακας μελέτη του Πανεπιστημίου του Λέστερ υποδεικνύει ότι η αυξημένη κατανάλωση φρούτων μπορεί να μειώσει τις επιπτώσεις της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στη λειτουργία των πνευμόνων. Το φαινόμενο αυτό αποδίδεται κυρίως στα αντιοξειδωτικά που περιέχονται φυσικά στα φρούτα.

- Advertisement -

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Κερί στα αυτιά: Η ΩΡΛ Μαρίνα Τσιάβου αναλύει τι δείχνουν χρώμα, οσμή και υφή για την υγεία μας

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ελληνικά ζυμαρικά στα… “χαρακώματα”: Καταγγελία της ΜΕΛΙΣΣΑ-ΚΙΚΙΖΑΣ εναντίον την ΜΑΚΒΕΛ

- Advertisement -

Η έρευνα, η οποία βασίστηκε σε δεδομένα από περισσότερα από 200.000 άτομα της Βρετανικής Βιοτράπεζας, έδειξε ότι η προστατευτική επίδραση ήταν πιο έντονη στις γυναίκες που κατανάλωναν τέσσερις μερίδες φρούτων ή περισσότερες την ημέρα. Οι ερευνητές ανέφεραν ότι η διαφορά αυτή μπορεί να εξηγηθεί από το γεγονός ότι οι άνδρες γενικά δήλωσαν ότι τρώνε λιγότερα φρούτα από τις γυναίκες.

Οι ακαδημαϊκοί του Πανεπιστημίου του Λέστερ συνέκριναν τη διατροφή των συμμετεχόντων, συμπεριλαμβανομένης της πρόσληψης φρούτων, λαχανικών και δημητριακών ολικής αλέσεως, με τη λειτουργία των πνευμόνων (FEV1), δηλαδή την ποσότητα αέρα που εκπνέεται σε ένα δευτερόλεπτο. Ως δείκτης ατμοσφαιρικής ρύπανσης χρησιμοποιήθηκαν τα λεπτόκοκκα σωματίδια (PM2,5), τα μικροσκοπικά σωματίδια που εκλύονται από αυτοκίνητα και εργοστάσια.

- Advertisement -
Εγγραφείτε στα FEA 2025 και ελάτε να γράψουμε μαζί μία ιστορία που αξίζει να ειπωθεί

Η ανάλυση έδειξε ότι για κάθε έκθεση σε PM2,5 πέντε μικρογραμμαρίων ανά κυβικό μέτρο αέρα, το FEV1 μειώθηκε κατά 78,1 ml σε άτομα που δεν έτρωγαν πολλά φρούτα. Αντίθετα, στις γυναίκες που κατανάλωναν πολλά φρούτα, η μείωση ήταν μόνο 57,5 ml.

Η Pimpika Kaewsri, διδακτορική φοιτήτρια που παρουσίασε τα ευρήματα, εξήγησε ότι η προστασία «μπορεί να εξηγηθεί εν μέρει από τις αντιοξειδωτικές και αντιφλεγμονώδεις ενώσεις που υπάρχουν φυσικά στα φρούτα». Αυτές οι ενώσεις θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην άμβλυνση του οξειδωτικού στρες και της φλεγμονής που προκαλούνται από τα λεπτά σωματίδια.

Η Sarah Sleet, διευθύνουσα σύμβουλος της φιλανθρωπικής οργάνωσης Asthma + Lung UK, χαιρέτισε τη μελέτη ως «ενδιαφέρον βήμα προς τα εμπρός» που μπορεί να αντισταθμίσει τις επιπτώσεις της ρύπανσης στους πνεύμονές μας. Τόνισε ότι φρούτα και λαχανικά, ιδιαίτερα αυτά με υψηλή περιεκτικότητα σε βιταμίνη C και K, μπορούν να βοηθήσουν τους πνεύμονες να λειτουργούν καλά. Η κυρία Sleet, ωστόσο, διευκρίνισε ότι η κατανάλωση φρούτων «δεν αντικαθιστά τη λήψη των συνταγογραφούμενων φαρμάκων».

Τόσο η κυρία Sleet όσο και η καθηγήτρια Sara De Matteis, πρόεδρος της ομάδας εμπειρογνωμόνων της Ευρωπαϊκής Αναπνευστικής Εταιρείας, έθεσαν το ζήτημα της άνισης πρόσβασης σε υγιεινά τρόφιμα λόγω του κόστους. Παράλληλα, υπογράμμισαν ότι η ατμοσφαιρική ρύπανση πλήττει δυσανάλογα τους φτωχότερους ανθρώπους και τις εθνοτικές μειονότητες.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Πρόστιμο σε εστιατόριο στην Καλλιθέα μετά από ανώνυμη καταγγελία

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Μεγάλο λάθος στο περιεχόμενο βρεφικού γάλακτος – Κίνδυνος για νεογέννητα – Ευρωπαϊκή κινητοποίηση

Η φιλανθρωπική οργάνωση καλεί την κυβέρνηση να θεσπίσει αυστηρότερους, νομικά δεσμευτικούς στόχους για την ποιότητα του αέρα, σύμφωνα με τις κατευθυντήριες γραμμές του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, για να αντιμετωπιστεί η επιδείνωση των ανισοτήτων στον τομέα της υγείας. Η καθηγήτρια Matteis συμπλήρωσε ότι μια υγιεινή διατροφή πλούσια σε φυτικά προϊόντα θα πρέπει να προωθείται στον πληθυσμό από το δημοτικό σχολείο.

- Advertisement -

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ποιο ρύζι βρέθηκε συχνότερα με αρσενικό και κάδμιο, σύμφωνα με 1.734 ευρωπαϊκές ειδοποιήσεις σε διάστημα 21 ετών

Μελέτη που ανέλυσε ειδοποιήσεις του ευρωπαϊκού συστήματος RASFF την περίοδο 2002-2023 καταγράφει τα συχνότερα προβλήματα στο ρύζι, από υπολείμματα φυτοφαρμάκων και μυκοτοξίνες έως βαρέα μέταλλα και μη εγκεκριμένους γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς

Σωρεία παραβάσεων ασφάλειας τροφίμων σε μεγάλο αρτοποιείο – Η προειδοποιητική επιστολή των Αρχών

Η υπόθεση φωτίζει τις απαιτήσεις που οφείλουν να τηρούν οι επιχειρήσεις παραγωγής αρτοσκευασμάτων

PFAS στο πόσιμο νερό: Η αόρατη πρόκληση για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον – Τι δείχνουν οι μετρήσεις στην Ελλάδα

Σε αποκλειστική συνέντευξη, η Δρ Έρη Μπιζάνη εξηγεί ποια είναι η πραγματική εικόνα σήμερα για τα PFAS στο πόσιμο νερό της Ελλάδας, τι δείχνουν οι διαθέσιμες μετρήσεις και ποιες περιοχές απαιτούν αυξημένη επιτήρηση.