Τα ευρήματα προέρχονται από παρακολούθηση σχεδόν 5.000 συμμετεχόντων για έξι χρόνια, αριθμοί που την καθιστούν τη μεγαλύτερη κλινική δοκιμή διατροφής και τρόπου ζωής που έχει διεξαχθεί ποτέ στην Ευρώπη
Μια μεσογειακή διατροφή, σε συνδυασμό με μειωμένη θερμιδική πρόσληψη, μέτρια σωματική δραστηριότητα και επαγγελματική υποστήριξη για την απώλεια βάρους, μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο διαβήτη τύπου 2 (ΣΔΤ2) κατά 31%, σύμφωνα με νέα μελέτη που συνυπέγραψαν ερευνητές της Σχολής Δημόσιας Υγείας TH Chan του Χάρβαρντ. Η μελέτη δημοσιεύθηκε στις 25 Αυγούστου 2025 στο Annals of Internal Medicine.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Νέο περιστατικό ανάκλησης μπισκότων θέτει σε δοκιμασία την εμπιστοσύνη των καταναλωτών
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Προσοχή στα συμπληρώματα κολλαγόνου: Όχι μόνο εξαπάτηση αλλά και κίνδυνος για την υγεία
Προηγούμενη έρευνα έχει συνδέσει τη μεσογειακή διατροφή – η οποία δίνει έμφαση στην υψηλή πρόσληψη φρούτων, λαχανικών, δημητριακών ολικής αλέσεως και υγιεινών λιπαρών, τη μέτρια πρόσληψη γαλακτοκομικών προϊόντων και άπαχων πρωτεϊνών και τη μικρή έως καθόλου πρόσληψη κόκκινου κρέατος – με καλύτερα αποτελέσματα για την υγεία, συμπεριλαμβανομένου του μειωμένου κινδύνου διαβήτη τύπου 2 μέσω βελτιωμένης ευαισθησίας στην ινσουλίνη και μειωμένης φλεγμονής.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Πρόστιμο μαμούθ σε μεγάλη εταιρεία κλιματιστικών για 40 πυρκαγιές και έναν θάνατο μητέρας τριών παιδιών
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Πρόστιμο σε μεγάλο κρεοπωλείο στη Νέα Ιωνία
Οι ερευνητές, από 23 πανεπιστήμια στην Ισπανία και τη Σχολή Harvard Chan, χώρισαν 4.746 συμμετέχοντες στο PREDIMED-Plus σε μια ομάδα παρέμβασης και μια ομάδα ελέγχου και παρακολούθησαν τα αποτελέσματα της υγείας τους για έξι χρόνια. Η ομάδα παρέμβασης ακολούθησε μια μεσογειακή διατροφή, μείωσε την θερμιδική της πρόσληψη κατά περίπου 600 θερμίδες την ημέρα, ασχολήθηκε με μέτρια σωματική δραστηριότητα, όπως γρήγορο περπάτημα και ασκήσεις ενδυνάμωσης και ισορροπίας, και έλαβε επαγγελματική υποστήριξη για τον έλεγχο της απώλειας βάρους. Η ομάδα ελέγχου ακολούθησε μια μεσογειακή διατροφή χωρίς περιορισμό θερμίδων, καθοδήγηση άσκησης ή επαγγελματική υποστήριξη. Οι συμμετέχοντες κυμαίνονταν από 55 έως 75 ετών, ήταν υπέρβαροι ή παχύσαρκοι και είχαν μεταβολικό σύνδρομο, αλλά δεν έπασχαν από διαβήτη τύπου 2 κατά την έναρξη.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Τα αυγά “ξαναχτύπησαν”: Σχεδόν 100 δηλητηριάσεις από μολυσμένα αυγά – 18 άνθρωποι νοσηλεύονται
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Μεγάλο σουπερμάρκετ πουλάει χαλασμένο κρέας και αλλάζει τις ημερομηνίες λήξης – Δεκάδες χιλιάδες ευρώ πρόστιμο
Η μελέτη διαπίστωσε ότι όσοι ανήκαν στην ομάδα παρέμβασης είχαν 31% χαμηλότερο κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη τύπου 2 σε σύγκριση με εκείνους της ομάδας ελέγχου. Επιπλέον, η ομάδα παρέμβασης έχασε κατά μέσο όρο 3,3 κιλά και μείωσε την περιφέρεια μέσης της κατά 3,6 εκατοστά, σε σύγκριση με 0,6 κιλά και 0,3 εκατοστά στην ομάδα ελέγχου. Συμπερασματικά, Η μεσογειακή διατροφή από μόνη της είναι υγιεινή, αλλά όταν συνδυάζεται με έλεγχο θερμίδων, άσκηση και υποστήριξη, μειώνει θεαματικά τον κίνδυνο διαβήτη.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ανεπιθύμητα σπυράκια: Τα νέα επιθέματα που προσφέρουν αποτελεσματική θεραπεία
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Σταφίδες βρέθηκαν σε κουτιά για… εμβόλια! Αποφασίστηκε επαναποστολή του φορτίου
«Αντιμετωπίζουμε μια παγκόσμια επιδημία διαβήτη», δήλωσε ο συν-συγγραφέας Frank Hu, καθηγητής Διατροφής και Επιδημιολογίας στην έδρα Fredrick J. Stare και πρόεδρος του Τμήματος Διατροφής. «Με τα υψηλότερα δυνατά στοιχεία, η μελέτη μας δείχνει ότι μέτριες, διαρκείς αλλαγές στη διατροφή και τον τρόπο ζωής θα μπορούσαν να αποτρέψουν εκατομμύρια κρούσματα αυτής της νόσου παγκοσμίως».
«Πρακτικά, η προσθήκη ελέγχου των θερμίδων και σωματικής δραστηριότητας στη μεσογειακή διατροφή εμπόδισε περίπου τρεις στους 100 ανθρώπους να αναπτύξουν διαβήτη — ένα σαφές, μετρήσιμο όφελος για τη δημόσια υγεία», δήλωσε ο συν-συγγραφέας Miguel Martínez-González, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Ναβάρα και επίκουρος καθηγητής διατροφής στη Σχολή Χάρβαρντ Τσαν.
Η μελέτη χρηματοδοτήθηκε από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Έρευνας, το Ισπανικό Εθνικό Ινστιτούτο Υγείας, το Κέντρο Δικτύωσης Βιοϊατρικής Έρευνας (CIBER) και το Εθνικό Ινστιτούτο Διαβήτη και Πεπτικών και Νεφρικών Νοσημάτων των ΗΠΑ (1R01DK127601).
Αναφορά: Miguel Ruiz-Canela, Dolores Corella, Miguel Ángel Martínez-González, Nancy Babio, J. Alfredo Martínez, Luis Forga, Ángel M. Alonso-Gómez, Julia Wärnberg, Jesús Vioque, Jos Mirandé Romaguerape, José Manuel Santos-Lozano, Luis Serra-Majem, Aurora Bueno-Cavanillas, Josep A. Tur, Vicente Martín-Sánchez, Antoni Riera-Mestre, Miguel Delgado-Rodríguez, Pilar Matía-Martín, Josep Vidalárímé, Clotími, Buil-Cosiales, Sangeetha Shyam, Jose V. Sorlí, Olga Castañer, Antonio García-Rios, Laura Torres-Collado, Enrique Gómez-Gracia, M. Ángeles Zulet, Jadwiga Konieczna, Rosa Casas, Naomi Cano-Ibáñez, Lucas Tojal-Sierra, Rosa M. Bernal-López, Estefanía Toledo, Jesús García-Gavilán, Rebeca Fernández-Carrión, Albert Goday-Láávaz, AntonioP. Arenas Helmut Schröder, Emilio Ros, Montserrat Fitó, Frank B. Hu, Francisco J. Tinahones, Jordi Salas-Salvadó. Σύγκριση μεσογειακής διατροφής με μειωμένη ενέργεια και φυσικής δραστηριότητας έναντι μιας μεσογειακής δίαιτας ad Libitum στην πρόληψη του διαβήτη τύπου 2 . Annals of Internal Medicine , 2025; DOI: 10.7326/ANNALS-25-00388
