Πώς το ταπεινό αυτό φρούτο μπορεί να συμβάλει ουσιαστικά στην κάλυψη των διατροφικών αναγκών
Η ανεπάρκεια ασβεστίου αποτελεί πλέον διεθνές ζήτημα δημόσιας υγείας. Σύμφωνα με άρθρο του 2022 που δημοσιεύθηκε στο Annals of the New York Academy of Sciences, η έλλειψη του συγκεκριμένου μετάλλου μπορεί να συνδεθεί με αυξημένο κίνδυνο καρδιακών παθήσεων και καρκίνου, δύο από τις κυριότερες αιτίες θανάτου στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπως αναφέρουν τα ΑμερικαΚέντρα Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων (CDC). Μια ανασκόπηση του 2024 στο περιοδικό Nutrients δείχνει ότι το 42% των Αμερικανών δεν καλύπτει τις ημερήσιες ανάγκες του σε ασβέστιο, ανάλογα με την ηλικία και το φύλο.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Μήπως το ψωμί ολικής άλεσης δεν είναι υγιεινό; Τι αποκαλύπτει μελέτη 9 ετών σε 63.835 ενήλικες
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Το χειρότερο μέρος που μπορείς να φυλάς μακαρόνια και ζυμαρικά
Το ασβέστιο είναι ζωτικής σημασίας για τον ανθρώπινο οργανισμό. Συμβάλλει στην υγεία και ανάπτυξη των οστών και των δοντιών, συμμετέχει στην πήξη του αίματος και υποστηρίζει τη λειτουργία του νευρικού συστήματος. Αν και τα γαλακτοκομικά θεωρούνται η πιο γνωστή πηγή, υπάρχουν και άλλες τροφές πλούσιες σε ασβέστιο και κάποιες μάλιστα ιδιαίτερα απρόσμενες. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το φραγκόσυκο, το εξωτικό φρούτο που ξεχωρίζει όχι μόνο για τη γεύση του, αλλά και για τη θρεπτική του αξία.
Το φραγκόσυκο διαθέτει λεία, αλλά προστατευμένη από αγκάθια φλούδα, ενώ στο εσωτερικό του κρύβει μαλακή σάρκα γεμάτη σπόρους, που θυμίζει γευστικά το ακτινίδιο ή το πεπόνι. Είναι αυτή η σάρκα που περιέχει σημαντική ποσότητα ασβεστίου. Ένα ώριμο φραγκόσυκο προσφέρει περίπου 57,7 χιλιοστόγραμμα ασβεστίου, ποσότητα μικρή σε σχέση με τη συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη (1.000-1.200 χιλιοστόγραμμα για ενήλικες), αλλά αξιόλογη ως μέρος μιας ισορροπημένης διατροφής. Παράλληλα, περιέχει μόλις 42 θερμίδες, 3,7 γραμμάρια φυτικών ινών και 227 χιλιοστόγραμμα καλίου.
Η τακτική κατανάλωση τροφών πλούσιων σε ασβέστιο, όπως το φραγκόσυκο, μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη προβλημάτων που συνδέονται με την έλλειψή του. Η γιατρός Victoria Kang από το Cedars-Sinai τόνισε σε συνέντευξή της στο Runner’s World ότι η χρόνια ανεπάρκεια ασβεστίου μπορεί να οδηγήσει σε εύθραυστα μαλλιά, μυϊκές κράμπες, τραυματισμούς των οστών και ακανόνιστο καρδιακό ρυθμό.
Ωστόσο, η απορρόφηση του ασβεστίου από τον οργανισμό παραμένει περιορισμένη. Το Ίδρυμα για την Υγεία των Οστών και την Οστεοπόρωση εκτιμά ότι οι ενήλικες απορροφούν μόλις το 15% έως 20% του ασβεστίου που καταναλώνουν. Η ταυτόχρονη λήψη βιταμίνης D μπορεί να αυξήσει τα ποσοστά απορρόφησης έως και 40%, σύμφωνα με μελέτη του 2009 στο Current Rheumatology Reports.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Μόλυβδος σε κομπόστες – Αποσύρονται πάνω από 62.000 κονσέρβες από μεγάλα σούπερ μάρκετ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ανακαλείται Τουρκικό ελαιόλαδο λόγω επιμόλυνσης από καρκινογόνες ουσίες MOAH
Παράλληλα, ο οργανισμός δεν μπορεί να απορροφήσει περισσότερο από 500 έως 600 χιλιοστόγραμμα ασβεστίου κάθε φορά. Η διαιτολόγος Beth Czerwony, σε συνέντευξή της στην Cleveland Clinic, συμβουλεύει να αποφεύγεται η λήψη μεγάλων ποσοτήτων ασβεστίου σε μία μόνο δόση ή γεύμα. Όπως σημειώνει, «μην λαμβάνετε συμπλήρωμα ασβεστίου αμέσως μετά την πολυβιταμίνη σας και μην προσπαθείτε να καταναλώσετε όλα τα τρόφιμα πλούσια σε ασβέστιο σε ένα μόνο γεύμα».