ΑρχικήΟικιακάΔιατροφή και ΥγείαΜήπως το ψωμί ολικής άλεσης δεν είναι υγιεινό; Τι αποκαλύπτει μελέτη 9...

Μήπως το ψωμί ολικής άλεσης δεν είναι υγιεινό; Τι αποκαλύπτει μελέτη 9 ετών σε 63.835 ενήλικες

6 λεπτά ανάγνωσης

Νέα γαλλική έρευνα αμφισβητεί τη διατροφική «φήμη» του ψωμιού ολικής άλεσης

Το ψωμί ολικής άλεσης θεωρείται εδώ και χρόνια σύμμαχος της υγιεινής διατροφής. Είναι πλούσιο σε φυτικές ίνες, βιταμίνες του συμπλέγματος Β και ιχνοστοιχεία, βοηθά στη ρύθμιση του σακχάρου και προτείνεται από τους διατροφολόγους ως καλύτερη επιλογή έναντι του λευκού ψωμιού. Έχει γίνει σύμβολο της “καλής διατροφής” και βασικό στοιχείο πολλών φυτοφαγικών ή μεσογειακών διαιτών. Ωστόσο, μια νέα γαλλική μελέτη έρχεται να ταράξει τα νερά, υποστηρίζοντας ότι δεν είναι όλα τα ψωμιά ολικής άλεσης το ίδιο ωφέλιμα — ειδικά όταν πρόκειται για τα βιομηχανικά, υπερεπεξεργασμένα προϊόντα που καταναλώνουμε καθημερινά.

- Advertisement -

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ο Νίκος Ζορζοβίλης σας προετοιμάζει για τα Χριστούγεννα – Πώς να απολάυσετε τις γιορτές χωρίς τύψεις

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | ΕΦΕΤ: «Μη το καταναλώσετε» – Νέα ανάκληση ελληνικού προϊόντος λόγω επικίνδυνης ουσίας

- Advertisement -

Η έρευνα, που διεξήχθη από επιστήμονες των INRAE, Inserm, Université Sorbonne Paris Nord και Cnam, εξέτασε τη σχέση μεταξύ διατροφής και καρδιαγγειακής υγείας, εστιάζοντας όχι μόνο στη φυτική ή ζωική προέλευση των τροφίμων, αλλά και στη διατροφική τους ποιότητα και τον βαθμό βιομηχανικής επεξεργασίας. Στη μελέτη συμμετείχαν 63.835 ενήλικες του γαλλικού προγράμματος NutriNet-Santé, με μέση περίοδο παρακολούθησης 9,1 ετών. Οι συμμετέχοντες κατέγραφαν λεπτομερώς τη διατροφή τους μέσω διαδικτυακών ερωτηματολογίων, επιτρέποντας στους ερευνητές να διακρίνουν τρεις τύπους διατροφικών προτύπων ανάλογα με τη σύνθεση και την ποιότητα των τροφών.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ρόδι: Γιατί ερευνητές το χαρακτηρίζουν ως “υψηλού κινδύνου” σε σχέση με άλλα φρούτα

- Advertisement -

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Μόλυβδος σε κομπόστες – Αποσύρονται πάνω από 62.000 κονσέρβες από μεγάλα σούπερ μάρκετ

Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η υψηλή κατανάλωση φυτικών τροφών καλής διατροφικής αξίας και χαμηλής επεξεργασίας — όπως φρέσκα ή κατεψυγμένα φρούτα και λαχανικά — σχετίζεται με 40% χαμηλότερο κίνδυνο καρδιαγγειακών παθήσεων. Όμως τα βιομηχανικά προϊόντα που θεωρούνται «υγιεινά» επειδή βασίζονται σε φυτικά συστατικά, όπως τα έτοιμα ψωμιά ολικής άλεσης, δεν προσέφεραν το ίδιο όφελος.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Υπνηλία στη δουλειά: Ερευνητές εξηγούν γιατί συμβαίνει και πώς να την αντιμετωπίσεις

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Προϊόν του Jumbo περιέχει τοξική ουσία – Η Κύπρος ενημέρωσε την Ευρώπη

Το ψωμί ολικής άλεσης που παράγεται βιομηχανικά, σύμφωνα με τους ερευνητές, ανήκει στην ομάδα των υπερεπεξεργασμένων τροφίμων. Πρόκειται για τρόφιμα που έχουν υποστεί σημαντική βιολογική, χημική ή φυσική επεξεργασία (όπως εξώθηση, προτηγάνισμα, υδρόλυση ή θέρμανση σε εξαιρετικά υψηλή θερμοκρασία) ή/και των οποίων η σύνθεση περιλαμβάνει ορισμένα πρόσθετα τροφίμων που δεν είναι απαραίτητα για την ασφάλεια των τροφίμων του προϊόντος (όπως χρωστικές ουσίες, γαλακτωματοποιητές ή γλυκαντικά) ή βιομηχανικές ουσίες όπως υδρογονωμένα έλαια, σιρόπι γλυκόζης/φρουκτόζης, υδρολυμένες πρωτεΐνες και ιμβερτοποιημένο σάκχαρο. Παρότι στη θεωρία είναι φυτικής προέλευσης και πλούσιο σε φυτικές ίνες, η επεξεργασία του μειώνει τη βιολογική του αξία και μπορεί να αναιρεί τα καρδιοπροστατευτικά του οφέλη.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Περιέχουν τα χορτοφαγικά σνίτσελ κόλλα ταπετσαρίας;

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Το φθηνό λάδι που επιβραδύνει τη γήρανση σύμφωνα με μελέτες και ειδικούς

Η μελέτη υπογράμμισε ότι άτομα που κατανάλωναν περισσότερα τέτοια υπερεπεξεργασμένα προϊόντα — όπως βιομηχανικά ψωμιά ολικής άλεσης, έτοιμες σούπες, έτοιμα ζυμαρικά, προμαγειρεμένα γεύματα φυτικής βάσης, ή σαλάτες με έτοιμο ντρέσινγκ — δεν εμφάνιζαν μειωμένο κίνδυνο καρδιαγγειακής νόσου σε σχέση με όσους κατανάλωναν περισσότερα ζωικά προϊόντα. Και όσοι κατανάλωναν υπερεπεξεργασμένα φυτικά τρόφιμα χαμηλής ποιότητας, είχαν αυξημένο κίνδυνο έως και 40%.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Το χειρότερο μέρος που μπορείς να φυλάς μακαρόνια και ζυμαρικά

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Έξι διατροφικές συμπεριφορές που φαίνονται «αθώες» αλλά μπορεί να σχετίζονται με ΔΕΠΥ

Ο κίνδυνος καρδιαγγειακών παθήσεων ήταν περίπου 40% υψηλότερος μεταξύ των ενηλίκων που κατανάλωναν μεγάλο ποσοστό φυτικών προϊόντων χαμηλότερης θρεπτικής ποιότητας και εξαιρετικά επεξεργασμένων – όπως πατατάκια, γλυκά ποτά με βάση τα φρούτα ή αναψυκτικά από φυτικά εκχυλίσματα, γλυκά ή ζαχαρώδη προϊόντα με βάση τη σοκολάτα, ζαχαρούχα δημητριακά πρωινού και αλμυρά μπισκότα – σε σύγκριση με εκείνους των οποίων η διατροφή ήταν πλουσιότερη σε φυτικά προϊόντα καλής θρεπτικής ποιότητας με ελάχιστη ή καθόλου βιομηχανική επεξεργασία.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | 34χρονος στην αιμοκάθαρση από δηλητηριασμένο κρασί – Πρώην σύντροφος του έριξε αντιψυκτικό!

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Πρόσθεσε αυτό το υλικό στο νερό όταν βράζεις ρύζι για να γίνει αφράτο και να μην κολλάει

Η έρευνα καταλήγει πως η διατροφική αξία δεν εξαρτάται μόνο από το αν κάτι είναι φυτικό ή ζωικό, αλλά και από τον τρόπο που έχει παρασκευαστεί. Οι υπερεπεξεργασμένες τροφές — ακόμη και αν περιέχουν δημητριακά ολικής άλεσης — μπορεί να περιλαμβάνουν πρόσθετα ή διεργασίες που αλλοιώνουν τη θρεπτική τους σύσταση και επηρεάζουν αρνητικά την υγεία της καρδιάς.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Εταιρεία καλείται να πληρώσει €6 εκατ. γιατί «έκλεβε» τους καταναλωτές στους αυτόματους πωλητές της

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Τρώμε πριν ή μετά την προπόνηση για να χάσουμε βάρος;

Οι ερευνητές τονίζουν ότι τα ευρήματα αυτά υπογραμμίζουν τη σημασία όχι μόνο της ισορροπίας μεταξύ φυτικών και ζωικών τροφίμων, αλλά και της αξιολόγησης της διατροφικής ποιότητας και του βαθμού επεξεργασίας. Προτείνουν να δίνεται προτεραιότητα σε τρόφιμα φυτικής προέλευσης με φυσική ή ελάχιστη επεξεργασία, όπως φρέσκα προϊόντα, σπιτικό ψωμί ολικής άλεσης ή ψωμί από μικρούς φούρνους χωρίς πρόσθετα και υψηλό βαθμό επεξεργασίας. Η επιλογή αυτή φαίνεται να προσφέρει τα πραγματικά οφέλη που συνδέονται με μια φυτοφαγική, ισορροπημένη και καρδιοπροστατευτική διατροφή.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Αναψυκτικά, ενεργειακά ποτά, χυμοί ακόμη και το σοκολατούχο γάλα βλάπτουν σοβαρά το συκώτι – Έρευνα σε 123.000 άτομα

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Τα κόλπα για να αφαιρέσεις την τσίχλα από τα υφάσματα εύκολα και γρήγορα

Η μελέτη NutriNet-Santé, που συντονίζεται από το γαλλικό Ερευνητικό Κέντρο Επιδημιολογίας της Διατροφής (CRESS-EREN), ξεκίνησε το 2009 και μέχρι σήμερα έχει συμβάλει σε πάνω από 300 διεθνείς επιστημονικές δημοσιεύσεις. Περισσότεροι από 180.000 εθελοντές συμμετέχουν καταγράφοντας τις διατροφικές και φυσικές τους συνήθειες στην πλατφόρμα etude-nutrinet-sante.fr, συμβάλλοντας στη βαθύτερη κατανόηση της σχέσης ανάμεσα στη διατροφή και την υγεία, και στην προώθηση πιο υγιεινών και βιώσιμων διατροφικών προτύπων.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Πούλησαν φρέσκια ψαρόσουπα ως κονσερβοποιημένη – Επείγουσα ανάκληση

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Η καλύτερη ώρα να φάτε ένα μήλο για καλύτερη πέψη και απώλεια βάρους

- Advertisement -

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ποιο ρύζι βρέθηκε συχνότερα με αρσενικό και κάδμιο, σύμφωνα με 1.734 ευρωπαϊκές ειδοποιήσεις σε διάστημα 21 ετών

Μελέτη που ανέλυσε ειδοποιήσεις του ευρωπαϊκού συστήματος RASFF την περίοδο 2002-2023 καταγράφει τα συχνότερα προβλήματα στο ρύζι, από υπολείμματα φυτοφαρμάκων και μυκοτοξίνες έως βαρέα μέταλλα και μη εγκεκριμένους γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς

Σωρεία παραβάσεων ασφάλειας τροφίμων σε μεγάλο αρτοποιείο – Η προειδοποιητική επιστολή των Αρχών

Η υπόθεση φωτίζει τις απαιτήσεις που οφείλουν να τηρούν οι επιχειρήσεις παραγωγής αρτοσκευασμάτων

PFAS στο πόσιμο νερό: Η αόρατη πρόκληση για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον – Τι δείχνουν οι μετρήσεις στην Ελλάδα

Σε αποκλειστική συνέντευξη, η Δρ Έρη Μπιζάνη εξηγεί ποια είναι η πραγματική εικόνα σήμερα για τα PFAS στο πόσιμο νερό της Ελλάδας, τι δείχνουν οι διαθέσιμες μετρήσεις και ποιες περιοχές απαιτούν αυξημένη επιτήρηση.