ΑρχικήΟικιακάΔιατροφή και ΥγείαΥπερ-επεξεργασμένα τρόφιμα: Διαιτολόγος προτείνει 6+1 τρόπους για να μειώσετε τη κατανάλωση τους

Υπερ-επεξεργασμένα τρόφιμα: Διαιτολόγος προτείνει 6+1 τρόπους για να μειώσετε τη κατανάλωση τους

3 λεπτά ανάγνωσης

Τι προτείνει αντί για δραστικές αλλαγές που συχνά δεν είναι βιώσιμες

Μια νέα μελέτη αποκάλυψε μια σημαντική σύνδεση μεταξύ της υψηλής κατανάλωσης υπερ-επεξεργασμένων τροφίμων (UPFs) και του αυξημένου κινδύνου εμφάνισης όγκων που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε καρκίνο του εντέρου στις γυναίκες. Η έρευνα χρηματοδοτήθηκε από το Cancer Grand Challenges και ανέλυσε στοιχεία από 29.105 γυναίκες με μέσο όρο ηλικίας 45 ετών. Εντοπίστηκαν 1.189 περιπτώσεις αδενομάτων πρώιμης εμφάνισης (ένας τύπος πολύποδα στο έντερο που μπορεί να εξελιχθεί σε καρκίνο).

- Advertisement -

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Τραγωδία στην Κωνσταντινούπολη: Μητέρα και δύο παιδιά νεκρά από ύποπτη δηλητηρίαση

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Βεταΐνη: Το μόριο που μιμείται την άσκηση και επιβραδύνει τη γήρανση

- Advertisement -

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι γυναίκες που κατανάλωναν τις υψηλότερες ποσότητες UPFs είχαν 45% περισσότερες πιθανότητες να αναπτύξουν αυτά τα αδενώματα πρώιμης εμφάνισης σε σύγκριση με εκείνες που είχαν τη χαμηλότερη πρόσληψη.

Τι είναι τα υπερ-επεξεργασμένα τρόφιμα;

Η διαιτολόγος Ρόζι Καρ εξηγεί ότι τα UPFs είναι εμπορικά προϊόντα που έχουν υποβληθεί σε πολλαπλές βιομηχανικές επεξεργασίες και συνήθως δεν μοιάζουν με τα αρχικά τους συστατικά. Περιέχουν ουσίες που σπάνια χρησιμοποιούνται στο σπιτικό μαγείρεμα όπως γαλακτωματοποιητές, σταθεροποιητές, τεχνητές γεύσεις και συντηρητικά.

- Advertisement -

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Πώς οι αισθήσεις ανατρέπουν τη μακροζωία – Νέο εύρημα από το Πανεπιστήμιο Μίσιγκαν

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Η νέα μόδα των λειτουργικών μανιταριών αλλάζει τις καθημερινές μας συνήθειες στον καφέ

Χαρακτηριστικό των UPFs είναι ότι έχουν σχεδιαστεί για να φτάνουν στο «σημείο ευδαιμονίας» (bliss point), δηλαδή στην τέλεια ισορροπία αλατιού, ζάχαρης και λίπους, που τα καθιστά εξαιρετικά ελκυστικά στον εγκέφαλο και πυροδοτεί την επιθυμία για κατανάλωση. Παραδείγματα UPFs είναι τα αναψυκτικά, τα έτοιμα γεύματα, τα συσκευασμένα μπισκότα, οι στιγμιαίες σούπες και τα πατατάκια.

7 απλοί τρόποι για μείωση της κατανάλωσης

Αντί για δραστικές αλλαγές που συχνά δεν είναι βιώσιμες, η διαιτολόγος προτείνει μια σταδιακή προσέγγιση με έμφαση στην αύξηση των ολόκληρων τροφών (whole foods):

  1. Σταδιακές αντικαταστάσεις: Αντικαταστήστε τα τρία UPFs που καταναλώνετε πιο συχνά. Για παράδειγμα, αντικαταστήστε τα δημητριακά πρωινού με κουάκερ και φρούτα ή τα πατατάκια με μια μικρή χούφτα ξηρούς καρπούς.
  2. Διαβάστε τις λίστες συστατικών: Αναζητήστε λίστες συστατικών που περιέχουν αναγνωρίσιμα προϊόντα που θα μπορούσατε να βρείτε στη δική σας κουζίνα.
  3. Προετοιμάστε απλά γεύματα εκ των προτέρων: Μαγειρέψτε επιπλέον μερίδες και καταψύξτε τις ως μια βολική εναλλακτική λύση στα έτοιμα γεύματα.
  4. Επιλέξτε ελάχιστα επεξεργασμένες έτοιμες τροφές: Κονσέρβες φασολιών, κατεψυγμένα λαχανικά, σκέτο γιαούρτι και κονσερβοποιημένα ψάρια μπορούν να αποτελέσουν τη βάση για γρήγορα και θρεπτικά γεύματα.
  5. Δημιουργήστε ένα υποστηρικτικό περιβάλλον: Αποθηκεύστε τα UPFs μακριά από τα μάτια και τοποθετήστε ολόκληρες τροφές (όπως φρούτα σε ένα μπολ) σε εμφανές και εύκολα προσβάσιμο σημείο.
  6. Καθιερώστε ένα μενού απλών γευμάτων: Δημιουργήστε μια συλλογή 5-10 γευμάτων με ελάχιστα επεξεργασμένα συστατικά που μπορείτε να ετοιμάσετε γρήγορα.
  7. Να είστε ρεαλιστές: Ο στόχος δεν είναι η πλήρης εξάλειψη (που είναι δύσκολη) αλλά η αύξηση του ποσοστού των ολόκληρων τροφών στη διατροφή σας. Ακόμη και η αντικατάσταση του 20% των UPFs μπορεί να έχει σημαντικά οφέλη για την υγεία.
- Advertisement -

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Και στην Ελλάδα ανακλήθηκε με απόφαση ΕΟΦ συμπλήρωμα διατροφής (φωτογραφία)

Το προϊόν αποτέλεσε αντικείμενο ευρωπαϊκής ειδοποίησης RASFF και αποσύρθηκε από αγορές πολλών χωρών

Πατατάκια στο σινεμά: Όταν η Μαίρη ζήτησε πατατάκια ο Τάσος της εξήγησε για τους κινδύνους από το ακρυλαμίδιο

Μια βραδιά στο σινεμά γίνεται μάθημα ασφάλειας τροφίμων, για την ουσία που σχηματίζεται στα πατατάκια και έχει χαρακτηριστεί πιθανώς καρκινογόνος