Ο κορωνοϊός έχει αλλάξει δραματικά τον τρόπο συμπεριφοράς των επιχειρήσεων και των καταναλωτών. Έχουμε δει αγορές πανικού, την άνοδο της «οικιακής οικονομίας» και μια ισχυρή στροφή προς τις ανέπαφες αγορές.
Μετά από σχεδόν δύο χρόνια πανδημίας, φαίνεται η κατάλληλη στιγμή να αναλογιστούμε τις πιο σημαντικές αλλαγές στη συμπεριφορά των καταναλωτών που έχουμε δει και να κάνουμε κάποιες προβλέψεις σχετικά με τις μόνιμες και πολυπληθείς επιπτώσεις του κορωνοϊού στον τρόπο που ψωνίζουμε.
Αγορές κατά τη διάρκεια της πανδημίας
Μία από τις πρώτες επιπτώσεις του κορωνοϊού ήταν ότι από τα ράφια των σούπερ μάρκετ αφαιρέθηκαν επανειλημμένα τα χαρτιά υγείας και άλλα προϊόντα πριν από τα lockdown.
Αυτές οι συμπεριφορές άνοιξαν μια συζήτηση κατά πόσο αυτό θα μπορούσε να θεωρηθεί ως “παράλογες αγορές πανικού” ή όχι.
Ήταν ένα πραγματικό μάθημα στη θεωρία των παιγνίων. Αποφάσεις που έχουν νόημα για κάθε άτομο μεμονωμένα, μπορεί να οδηγήσουν σε κακό αποτέλεσμα για την κοινότητα.
Ξοδεύεις λιγότερα, ξοδεύεις περισσότερα
Το να ξοδέψει κανείς περισσότερα χρήματα στο σούπερ μάρκετ ήταν τουλάχιστον δυνατό.
Προσθήκη άρθρου
Προσθήκη τίτλουΠόσο ακόμα θα αλλάξει η πανδημία τον τρόπο που ψωνίζουμε;
Ο κορωνοϊός έχει αλλάξει δραματικά τον τρόπο συμπεριφοράς των επιχειρήσεων και των καταναλωτών. Έχουμε δει αγορές πανικού, την άνοδο της «οικιακής οικονομίας» και μια ισχυρή στροφή προς τις ανέπαφες αγορές.
Μετά από σχεδόν δύο χρόνια πανδημίας, φαίνεται η κατάλληλη στιγμή να αναλογιστούμε τις πιο σημαντικές αλλαγές στη συμπεριφορά των καταναλωτών που έχουμε δει και να κάνουμε κάποιες προβλέψεις σχετικά με τις μόνιμες και πολυπληθείς επιπτώσεις του κορωνοϊού στον τρόπο που ψωνίζουμε.
Αγορές κατά τη διάρκεια της πανδημίας
Μία από τις πρώτες επιπτώσεις του κορωνοϊού ήταν ότι από τα ράφια των σούπερ μάρκετ αφαιρέθηκαν επανειλημμένα τα χαρτιά υγείας και άλλα προϊόντα πριν από τα lockdown.
Αυτές οι συμπεριφορές άνοιξαν μια συζήτηση κατά πόσο αυτό θα μπορούσε να θεωρηθεί ως “παράλογες αγορές πανικού” ή όχι.
Ήταν ένα πραγματικό μάθημα στη θεωρία των παιγνίων. Αποφάσεις που έχουν νόημα για κάθε άτομο μεμονωμένα, μπορεί να οδηγήσουν σε κακό αποτέλεσμα για την κοινότητα.
Ξοδεύεις λιγότερα, ξοδεύεις περισσότερα
Το να ξοδέψει κανείς περισσότερα χρήματα στο σούπερ μάρκετ ήταν τουλάχιστον δυνατό.
Τα πρότυπα κατανάλωσης άλλαξαν σημαντικά λόγω των κλειστών συνόρων, των περιορισμένων αγορών, των παραγγελιών από το σπίτι και της γενικής αβεβαιότητας.
Για παράδειγμα στην Αυστραλία, τα στοιχεία από το Αυστραλιανό Γραφείο Στατιστικής δείχνουν μεγάλες μειώσεις στις δαπάνες για μεταφορές, διαμονή, υπηρεσίες αναψυχής, ψυχαγωγίας και τροφοδοσίας.
Οι δαπάνες για τα τρόφιμα αυξήθηκαν οριακά και για το αλκοόλ ακόμη περισσότερο. Οι κύριοι λόγοι που αναφέρθηκαν για την αυξημένη κατανάλωση αλκοόλ, σύμφωνα με σχετική μελέτη, ήταν το άγχος (45,7%), η αυξημένη διαθεσιμότητα αλκοόλ (34,4%) και η πλήξη (30,1%).
Αυξήθηκαν, επίσης, οι δαπάνες για ηλεκτρικές οικιακές συσκευές, streaming υπηρεσίες, έπιπλα, υλικά αγαθά και είδη που σχετίζονται με κατοικίδια.
Το ενδιαφέρον αυξήθηκε για παραδοσιακές δραστηριότητες όπως η μαγειρική, το διάβασμα και η κηπουρική.
Είναι πολύ νωρίς για να πούμε σε ποιο βαθμό αυτές οι αλλαγές που οφείλονται στην πανδημία θα μεταφραστούν σε μόνιμη αλλαγή συμπεριφοράς. Ωστόσο, έρευνα που δημοσιεύτηκε τον περασμένο μήνα, βασισμένη σε έρευνα σε 7.500 νοικοκυριά στη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ιταλία, την Ολλανδία και την Ισπανία, υποστηρίζει την πιθανότητα τουλάχιστον ορισμένων μακροπρόθεσμων αλλαγών στη συμπεριφορά των καταναλωτών.
Προβλέψεις για τα ψώνια
Καθώς οι περιορισμοί χαλαρώνουν, ορισμένοι ειδικοί στο μάρκετινγκ προβλέπουν τις λεγόμενες «δαπάνες εκδίκησης».
Σίγουρα πολλά νοικοκυριά με υψηλότερα εισοδήματα έχουν τα χρήματα για να ξοδέψουν για διακοπές, νέο αυτοκίνητο ή ανακαίνιση σπιτιού, με τους Αυστραλούς – παραδείγματος χάρη – να αποταμιεύουν περίπου 140 δισεκατομμύρια δολάρια Αυστραλίας (περίπου 90 δισεκατομμύρια ευρώ) κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Άλλες έρευνες, όπως η τριμηνιαία Έρευνα Καταναλωτικού Συναισθήματος της Εθνικής Τράπεζας της Αυστραλίας, υποδηλώνουν ότι η πανδημία έχει προκαλέσει μεγαλύτερη προσοχή. Σε πρόσφατη έρευνα, το 37% δήλωσε ότι προσέχει πού ξοδεύει τα χρήματά του (42% των γυναικών και 33% των ανδρών), ενώ όσον αφορά τις αγοραστικές επιρροές, το 43% επέλεξε να στηρίξει τις τοπικές επιχειρήσεις.
Κάποιοι αναρωτήθηκαν αν, στον απόηχο του κορονοϊού, πρόκειται να βιώσουμε μια άλλη «χρυσή δεκαετία του είκοσι» – όπως τη δεκαετία του 1920 όταν μετά τις στερήσεις του πρώτου παγκόσμιου πολέμου και της επιδημίας της «ισπανικής γρίπης» ακολούθησε μια περίοδος οικονομικής ευημερίας και πολιτιστικού δυναμισμού. Βέβαια, οι συνθήκες δεν είναι ακριβώς ανάλογες, αλλά οι νέες τεχνολογίες και οι αλλαγές στις συνήθειες είναι πιθανό να οδηγήσουν σε αρκετές μακροπρόθεσμες αλλαγές στον τρόπο που ψωνίζουμε.
Ανέπαφες λύσεις
Η επιθυμία μας να μειώσουμε τη φυσική επαφή επιτάχυνε τις μεθόδους ανέπαφων πληρωμών. Έρευνα από την Ολλανδία δείχνει ότι αυτό θα είναι, για τους περισσότερους, μια μόνιμη αλλαγή, επιταχύνοντας μια σταθερή μείωση στη χρήση μετρητών για αγορές.
Η τεχνολογία που επιτρέπει τις πληρωμές με χρήση smartphone, όπως τα σούπερ μάρκετ που εισάγουν έναν τρόπο πληρωμής με σάρωση ενός QR κωδικού, θα συμβάλλει σε αυτή τη στροφή.
Οι τρόποι για να αγοράζουμε πράγματα χωρίς να χρειάζεται ποτέ να μπούμε σε ένα κατάστημα, όπως η παραλαβή στο πεζοδρόμιο και η παράδοση στο σπίτι, θα συνεχιστούν. Το 2021 είδαμε μια σειρά από νεοφυείς επιχειρήσεις να υπόσχονται παραδόσεις ειδών παντοπωλείου μέσα σε 15 λεπτά.
Εμπειρίες “Omni”
Όλο και περισσότερο η αγοραστική μας συμπεριφορά θα διαμορφώνεται από αυτό που οι ειδικοί μάρκετινγκ αποκαλούν «αγορές παντός καναλιού», μια φανταχτερή λέξη που σημαίνει τη χρήση μιας ποικιλίας εμπειριών για την πραγματοποίηση μιας αγοράς.
Μπορούμε, για παράδειγμα, να πάμε σε ένα κατάστημα για να δοκιμάσουμε ακουστικά και μετά να συνδεθούμε στο διαδίκτυο για να διαβάσουμε κριτικές τρίτων και να συγκρίνουμε τιμές από διαφορετικούς λιανοπωλητές.
Τεχνολογίες, όπως η επαυξημένη πραγματικότητα – XR, θα διευκολύνουν αυτή την τάση. Για παράδειγμα, η εφαρμογή Place της IKEA επιτρέπει να δει ο καταναλωτής πως τα έπιπλα θα διακοσμήσουν τον χώρο του.
Όλο και περισσότερες εμπειρίες που πραγματοποιούνταν παραδοσιακά στο φυσικό κόσμο, θα έχουν πλέον τις ψηφιακές τους παραλλαγές, από τη φοίτηση στο πανεπιστήμιο και το ραντεβού με έναν επαγγελματία υγείας έως την περιήγηση στο Βρετανικό Μουσείο ή την εξερεύνηση του Γκραντ Κάνυον. Αν και αυτά σίγουρα δεν μπορούν να «φτάσουν» την πραγματική εμπειρία, θα είναι ένας ολοένα και πιο συνηθισμένος τρόπος να «δοκιμάσουμε πριν αγοράσουμε» κάτι.
Το μέλλον των αγορών θα παντρέψει σταδιακά το ψηφιακό και το φυσικό. Αλλά ό,τι και αν αλλάξει, κάποια πράγματα θα παραμείνουν σταθερά: η ανθρώπινη επιθυμία να κάνει τις εμπειρίες βολικές, διασκεδαστικές και ουσιαστικές.
ΟρατότηταΔημοσίευσηΜορφή άρθρουΜόνιμα στην κορυφή του ιστολογίουΑναμένει έλεγχοΣυντάκτηςCopy to a new draft
Ανάλυση αναγνωσιμότητας: Χρειάζεται βελτίωση Ανάλυση SEO: OK
Σύντομο όνομα URL
Το τελευταίο μέρος της διεύθυνσης URL. Διαβάστε σχετικά με τους μόνιμους συνδέσμους(ανοίγει σε μία νέα καρτέλα)
Προβολή άρθρου
Αναζήτηση κατηγοριώνUncategorizedΟικιακάLIFEΕπικινδυνότητα τροφίμωνVEGANismΔιατροφή και ΥγείαΚαταναλωτήςΓαστρονομίαΣυνταγέςΠαιδίΝέαΙστορία ΤροφίμωνΚαινοτομία / ΤάσειςΕπιχειρήσειςΕστίαση / ΤουρισμόςΑσφάλεια ΤροφίμωνΤεχνολογία ΤροφίμωνΔιεθνήΕξαγωγέςΕκπαίδευσηΑγρότεςΚαταναλωτήςΕργασίαΠεριβάλλον / ΒιωσιμότηταΣυνεντεύξειςΠρομηθευτέςΕξοπλισμόςΠαραγωγήΕστίασηΑποθήκευσηΜεταφοράΈλεγχοςΥγιεινήΛοιπός εξοπλισμόςΥπηρεσίεςΣυμβουλευτικήΕπιθεωρήσεις / ΠιστοποιήσειςΑναλύσεις / ΔοκιμέςΜυοκτονίες / ΕντομοκτονίεςΕκπαίδευσηΠροώθηση / MarketingΔιακριβώσειςΤεχνικός ασφαλείας / Ιατρός εργασίαςΕπεξεργασία νερούΣυντήρηση εξοπλισμούΠληροφορική / ΔιαδίκτυοΛοιπές υπηρεσίεςΚαθαρισμός / Συντήρηση κτιρίωνΥλικάΚαθαριστικά / ΛιπαντικάΠρόσθετα τροφίμωνΥλικά συσκευασίαςΑναλώσιμα εργαστηρίου ελέγχουΑναλώσιμα ελέγχου παραγωγήςΛοιπά υλικάQuizΕπιστήμηΣταγόνες επιστήμηςΆρθρα / Δημοσιεύσεις / ΒιβλίαΔιατριβέςTop quality 4uΒιομηχανία / ΠαραγωγήΕστίασηΛιανεμπόριοΠαροχή υπηρεσιώνΝομοθεσίαΠιστοποίησηΠρότυπα Συστημάτων ΔιαχείρισηςΠιστοποίηση Προϊόντων / Σήματα ΣυμμόρφωσηςΒραβείαPicksEditor PicksTopMust ReadTop SuppliersTop QualityNews LineNewsletter Campaign INEXPERTNewsletter Campaign EXPERTΑγορά ΕργασίαςΕπέλεξε το πρωτεύον κατηγορία
Προσθήκη ετικέταςπανδημία (1 των 2)πανδημίααγορές (2 των 2)αγορές
Διαχωρίστε με κόμματα ή με πάτημα του πλήκτρου Enter.
Περισσότερο χρησιμοποιημένες
Γράψτε ένα απόσπασμα (προαιρετικά)Αγορές πανικού, ανέπαφες πληρωμές, παράδοση επί του πεζοδρομίου και.. αγορές εκδίκησης.Μάθετε περισσότερα σχετικά με τα μη ιδιόχειρα αποσπάσματα(ανοίγει σε μία νέα καρτέλα)
Τα πρότυπα κατανάλωσης άλλαξαν σημαντικά λόγω των κλειστών συνόρων, των περιορισμένων αγορών, των παραγγελιών από το σπίτι και της γενικής αβεβαιότητας.
Για παράδειγμα στην Αυστραλία, τα στοιχεία από το Αυστραλιανό Γραφείο Στατιστικής δείχνουν μεγάλες μειώσεις στις δαπάνες για μεταφορές, διαμονή, υπηρεσίες αναψυχής, ψυχαγωγίας και τροφοδοσίας.
Οι δαπάνες για τα τρόφιμα αυξήθηκαν οριακά και για το αλκοόλ ακόμη περισσότερο. Οι κύριοι λόγοι που αναφέρθηκαν για την αυξημένη κατανάλωση αλκοόλ, σύμφωνα με σχετική μελέτη, ήταν το άγχος (45,7%), η αυξημένη διαθεσιμότητα αλκοόλ (34,4%) και η πλήξη (30,1%).
Αυξήθηκαν, επίσης, οι δαπάνες για ηλεκτρικές οικιακές συσκευές, streaming υπηρεσίες, έπιπλα, υλικά αγαθά και είδη που σχετίζονται με κατοικίδια.
Το ενδιαφέρον αυξήθηκε για παραδοσιακές δραστηριότητες όπως η μαγειρική, το διάβασμα και η κηπουρική.
Είναι πολύ νωρίς για να πούμε σε ποιο βαθμό αυτές οι αλλαγές που οφείλονται στην πανδημία θα μεταφραστούν σε μόνιμη αλλαγή συμπεριφοράς. Ωστόσο, έρευνα που δημοσιεύτηκε τον περασμένο μήνα, βασισμένη σε έρευνα σε 7.500 νοικοκυριά στη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ιταλία, την Ολλανδία και την Ισπανία, υποστηρίζει την πιθανότητα τουλάχιστον ορισμένων μακροπρόθεσμων αλλαγών στη συμπεριφορά των καταναλωτών.
Προβλέψεις για τα ψώνια
Καθώς οι περιορισμοί χαλαρώνουν, ορισμένοι ειδικοί στο μάρκετινγκ προβλέπουν τις λεγόμενες «δαπάνες εκδίκησης».
Σίγουρα πολλά νοικοκυριά με υψηλότερα εισοδήματα έχουν τα χρήματα για να ξοδέψουν για διακοπές, νέο αυτοκίνητο ή ανακαίνιση σπιτιού, με τους Αυστραλούς – παραδείγματος χάρη – να αποταμιεύουν περίπου 140 δισεκατομμύρια δολάρια Αυστραλίας (περίπου 90 δισεκατομμύρια ευρώ) κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Άλλες έρευνες, όπως η τριμηνιαία Έρευνα Καταναλωτικού Συναισθήματος της Εθνικής Τράπεζας της Αυστραλίας, υποδηλώνουν ότι η πανδημία έχει προκαλέσει μεγαλύτερη προσοχή. Σε πρόσφατη έρευνα, το 37% δήλωσε ότι προσέχει πού ξοδεύει τα χρήματά του (42% των γυναικών και 33% των ανδρών), ενώ όσον αφορά τις αγοραστικές επιρροές, το 43% επέλεξε να στηρίξει τις τοπικές επιχειρήσεις.
Κάποιοι αναρωτήθηκαν αν, στον απόηχο του κορονοϊού, πρόκειται να βιώσουμε μια άλλη «χρυσή δεκαετία του είκοσι» – όπως τη δεκαετία του 1920 όταν μετά τις στερήσεις του πρώτου παγκόσμιου πολέμου και της επιδημίας της «ισπανικής γρίπης» ακολούθησε μια περίοδος οικονομικής ευημερίας και πολιτιστικού δυναμισμού. Βέβαια, οι συνθήκες δεν είναι ακριβώς ανάλογες, αλλά οι νέες τεχνολογίες και οι αλλαγές στις συνήθειες είναι πιθανό να οδηγήσουν σε αρκετές μακροπρόθεσμες αλλαγές στον τρόπο που ψωνίζουμε.
Ανέπαφες λύσεις
Η επιθυμία μας να μειώσουμε τη φυσική επαφή επιτάχυνε τις μεθόδους ανέπαφων πληρωμών. Έρευνα από την Ολλανδία δείχνει ότι αυτό θα είναι, για τους περισσότερους, μια μόνιμη αλλαγή, επιταχύνοντας μια σταθερή μείωση στη χρήση μετρητών για αγορές.
Η τεχνολογία που επιτρέπει τις πληρωμές με χρήση smartphone, όπως τα σούπερ μάρκετ που εισάγουν έναν τρόπο πληρωμής με σάρωση ενός QR κωδικού, θα συμβάλλει σε αυτή τη στροφή.
Οι τρόποι για να αγοράζουμε πράγματα χωρίς να χρειάζεται ποτέ να μπούμε σε ένα κατάστημα, όπως η παραλαβή στο πεζοδρόμιο και η παράδοση στο σπίτι, θα συνεχιστούν. Το 2021 είδαμε μια σειρά από νεοφυείς επιχειρήσεις να υπόσχονται παραδόσεις ειδών παντοπωλείου μέσα σε 15 λεπτά.
Εμπειρίες “Omni”
Όλο και περισσότερο η αγοραστική μας συμπεριφορά θα διαμορφώνεται από αυτό που οι ειδικοί μάρκετινγκ αποκαλούν «αγορές παντός καναλιού», μια φανταχτερή λέξη που σημαίνει τη χρήση μιας ποικιλίας εμπειριών για την πραγματοποίηση μιας αγοράς.
Μπορούμε, για παράδειγμα, να πάμε σε ένα κατάστημα για να δοκιμάσουμε ακουστικά και μετά να συνδεθούμε στο διαδίκτυο για να διαβάσουμε κριτικές τρίτων και να συγκρίνουμε τιμές από διαφορετικούς λιανοπωλητές.
Τεχνολογίες, όπως η επαυξημένη πραγματικότητα – XR, θα διευκολύνουν αυτή την τάση. Για παράδειγμα, η εφαρμογή Place της IKEA επιτρέπει να δει ο καταναλωτής πως τα έπιπλα θα διακοσμήσουν τον χώρο του.
Όλο και περισσότερες εμπειρίες που πραγματοποιούνταν παραδοσιακά στο φυσικό κόσμο, θα έχουν πλέον τις ψηφιακές τους παραλλαγές, από τη φοίτηση στο πανεπιστήμιο και το ραντεβού με έναν επαγγελματία υγείας έως την περιήγηση στο Βρετανικό Μουσείο ή την εξερεύνηση του Γκραντ Κάνυον. Αν και αυτά σίγουρα δεν μπορούν να «φτάσουν» την πραγματική εμπειρία, θα είναι ένας ολοένα και πιο συνηθισμένος τρόπος να «δοκιμάσουμε πριν αγοράσουμε» κάτι.
Το μέλλον των αγορών θα παντρέψει σταδιακά το ψηφιακό και το φυσικό. Αλλά ό,τι και αν αλλάξει, κάποια πράγματα θα παραμείνουν σταθερά: η ανθρώπινη επιθυμία να κάνει τις εμπειρίες βολικές, διασκεδαστικές και ουσιαστικές.
Πηγή: The Conversation