Πόση εμπιστοσύνη έχουν οι καταναλωτές στην αλυσίδα αξίας των τροφίμων;
Λιγότεροι από τους μισούς Ευρωπαίους καταναλωτές (45%) εμπιστεύονται τα σημερινά συστήματα τροφίμων, σύμφωνα με νέα μελέτη του Παρατηρητηρίου Καταναλωτών Τροφίμων του ΕΙΤ Food.
Η έκθεση EIT Food Trust Report 2023 διερεύνησε το επίπεδο στο οποίο οι καταναλωτές κάνουν βιώσιμες και υγιεινές επιλογές τροφίμων, καθώς και το ρόλο της εμπιστοσύνης στην αλυσίδα τροφίμων. Προτείνει ότι ο τομέας των τροφίμων πρέπει να λειτουργεί με “ειλικρίνεια, διαφάνεια και ανοικτός προς όλους”, προκειμένου να οικοδομηθεί η εμπιστοσύνη του κοινού και να επιταχυνθεί η κατανάλωση πιο υγιεινών και βιώσιμων τροφίμων.
Σύμφωνα με τη μελέτη, το 71% των Ευρωπαίων καταναλωτών δηλώνουν ότι επιδιώκουν ενεργά να ζήσουν βιώσιμα, ποσοστό είναι μειωμένο σε σύγκριση με το 78% το 2020.
Παράλληλα, μόλις οι μισοί καταναλωτές (49%) δηλώνουν ότι λαμβάνουν υπόψη τους τον περιβαλλοντικό αντίκτυπο όταν επιλέγουν τι θα φάνε. Αυτό συγκρίνεται με το 51% το 2020 και το 2021 και το 48% το 2022.
Περίπου το 56% των καταναλωτών δηλώνει ότι προσπαθεί να τρώει υγιεινά όταν μπορεί, σε σύγκριση με το 60% που απάντησε το ίδιο το 2020 και το 2021.
Καινοτομία στα τρόφιμα
Όσον αφορά την υιοθέτηση της καινοτομίας στα τρόφιμα, πάνω από τα δύο πέμπτα (44%) των καταναλωτών είναι συντηρητικοί στις διατροφικές τους επιλογές, ενώ το 34% δηλώνει ότι είναι ανοιχτό στο να δοκιμάσει νέα τρόφιμα. Οι νεότεροι καταναλωτές εμφανίζονται πιο πρόθυμοι να δοκιμάσουν νέα τρόφιμα, με το 44% των ατόμων ηλικίας 18-34 ετών να δηλώνουν ότι είναι ανοιχτοί σε νέα προϊόντα διατροφής, σε σύγκριση με λίγο περισσότερο από το ένα τέταρτο (24%) στην ηλικιακή ομάδα 55+.
Συνολικά, η εμπιστοσύνη στους παράγοντες του τομέα των τροφίμων είναι σήμερα χαμηλή και μειώνεται τα τελευταία χρόνια, σύμφωνα με τη μελέτη του EIT Food.
Όσον αφορά τα επίπεδα εμπιστοσύνης, οι αγρότες παραμένουν η ομάδα με τη μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στον τομέα των τροφίμων, με 65% να στηρίζουν (από 67% το προηγούμενο έτος), ακολουθούμενοι από τους λιανοπωλητές (50% το 2023, από 52% το προηγούμενο έτος) και τις επιχειρήσεις εστίασης (48%, από 49%).
«Πρωτοφανείς προκλήσεις»
«Ο τομέας των τροφίμων αντιμετώπισε πρωτοφανείς προκλήσεις τα τελευταία χρόνια και θα συνεχίσει να αντιμετωπίζει, καθώς η κλιματική αλλαγή επιβαρύνει την παραγωγή τροφίμων», σχολίασε η Sofia Kuhn, διευθύντρια δημοσίων γνώσεων και δέσμευσης του EIT Food.
«Τώρα, περισσότερο από ποτέ, χρειαζόμαστε εταιρική σχέση μεταξύ του τομέα τροφίμων και των πολιτών της Ευρώπης, αν θέλουμε να δημιουργήσουμε ένα πιο υγιές και βιώσιμο σύστημα τροφίμων για όλους. Για να το πετύχουμε αυτό, πρέπει να κατανοήσουμε και να συνεργαστούμε με τους καταναλωτές για να ενισχύσουμε την εμπιστοσύνη και τη δέσμευση στην υιοθέτηση καινοτομιών στα τρόφιμα και στη συνειδητή επιλογή του τι τρώμε».
Η μελέτη, η οποία διανύει το έκτο έτος της, διεξήχθη σε 19.642 καταναλωτές σε 18 χώρες και μπορείτε να τη δείτε εδώ.