Νέα μελέτη εξετάζει τον τρόπο με τον οποίο οι κοινωνικές δραστηριότητες των παιδιών χαμηλόμισθων οικογενειών μπορεί να επηρεαστούν από το «διατροφικό περιβάλλον» τους.
Οι αυξανόμενες τιμές σε συνάρτηση με τα χαμηλά εισοδήματα χτυπούν τα νοικοκυριά με πολλούς διαφορετικούς τρόπους. Ένας από αυτούς είναι και η δημιουργική και κοινωνική απασχόληση των παιδιών, όπως για παράδειγμα οι διακοπές. Αυτές κοστίζουν αρκετά χρήματα, τα οποία οι γονείς, στην προσπάθειά τους να καλύψουν καθημερινές ανάγκες, όπως σουπερμάρκετ, δεν μπορούν να διαθέσουν, όσο σημαντική κι αν είναι για αυτούς η κοινωνική ευημερία των παιδιών τους.
Βάσει αυτής της νέας, δυσοίωνης πραγματικότητας για τη μέση οικογένεια, μια μελέτη από το Κέντρο Πολιτικής Τροφίμων στο Σίτι του Πανεπιστημίου του Λονδίνου ρίχνει φως στις αγοραστικές συνήθειες των γονέων με χαμηλό εισόδημα σε όλη την Αγγλία. Εξέτασε τον τρόπο με τον οποίο οι διατροφικές πρακτικές αυτών των οικογενειών μπορεί να επηρεαστούν από το «διατροφικό περιβάλλον» τους, δηλαδή από το πού οι άνθρωποι μπορούν να αγοράσουν και να φάνε φαγητό έξω από το σπίτι, καθώς και από τις διαφημίσεις και τις προωθητικές ενέργειες που συναντούν, αλλά και από τους ευρύτερους κοινωνικοοικονομικούς παράγοντες της ζωής που μπορεί να επηρεάζουν τη λήψη των αποφάσεών τους.
Στη μελέτη συμμετείχαν 60 γονείς με χαμηλά εισοδήματα ως συμμετέχοντες από σχετικά υποβαθμισμένες γειτονιές σε τρεις περιοχές της Αγγλίας. Οι συμμετέχοντες γονείς ήταν άνω των 18 ετών, με παιδιά στο νηπιαγωγείο και είχαν τον κύριο ρόλο στις αγορές του νοικοκυριού. Αντικατοπτρίζοντας την ιδιαίτερα έμφυλη φύση του να ψωνίζει κάποιος για τρόφιμα, 56 συμμετέχοντες ήταν γυναίκες. Η μέθοδος διερεύνησης της καθημερινότητάς τους περιλάμβανε-μεταξύ άλλων- συνεντεύξεις, φωτογραφίες του φαγητού ή της διαδικασίας προετοιμασίας των γευμάτων.
Τα ευρήματα αποδεικνύουν ότι στα νοικοκυριά με χαμηλά εισοδήματα, ως γνωστόν, τα ανθυγιεινά τρόφιμα είναι πανταχού παρόντα, προκειμένου να μπορέσουν να μείνουν εντός προϋπολογισμού. Ωστόσο, αναδεικνύεται, επίσης, ότι, οι γονείς σε οικονομική δυσχέρεια δεν μπορούν να αντέξουν οικονομικά τις κοινωνικές δραστηριότητες με τα παιδιά τους, όπως επίσκεψη σε ένα παιχνιδότοπο, διακοπές ή ακόμα και κάποιο άθλημα ή χόμπι.
Για να αντισταθμίσουν τη συνθήκη, αγοράζουν στα παιδιά περισσότερες ανθυγιεινές λιχουδιές. Για παράδειγμα, επισκέπτονται καταστήματα fast food, παραγγέλνουν ή βλέπουν κάποια ταινία στο σπίτι, τρώγοντας κάποιο σνακ.
Με βάση τα ευρήματα, οι συστάσεις πολιτικής των συγγραφέων της μελέτης περιλαμβάνουν την αφαίρεση των διαφημίσεων ανθυγιεινών τροφίμων και fast food, ενώ προτείνουν την αντικατάστασή τους με πιο υγιεινές προσφορές. Έτσι, θα δημιουργείται μια ισορροπία εντός των οικογενειών και θα βελτιώνεται η κοινωνικότητα και η εξωστρέφεια των παιδιών.
Περαιτέρω συστάσεις περιλαμβάνουν πιο προσιτές οικογενειακές δραστηριότητες, ειδικά σε περιοχές με χαμηλόμισθα νοικοκυριά και αντιμετώπιση της ευρύτερης κοινωνικής ανάγκης για την εξάλειψη των οικογενειών από την οικονομική ανασφάλεια, όπως μέσω εκτενέστερων προγραμμάτων παροχών, πολιτικών μισθών διαβίωσης και δράσεις κατά της ανασφάλιστης εργασίας.