Σαρωτική ανασκόπηση έρευνας που διήρκεσε πάνω από έναν αιώνα ανατρέπει μία κοινή αντίληψη για τους αριστερόχειρες
Εξετάζοντας πάνω από έναν αιώνα μελετών που διερεύνησαν τη σχέση μεταξύ της χρήσης χεριού και της δημιουργικότητας, μια νέα έρευνα όπου αξιολογήθηκαν 1.000 μελέτες, του Πανεπιστημίου Cornell διαπιστώνει ότι η ευρέως διαδεδομένη πεποίθηση ότι οι αριστερόχειρες είναι πιο δημιουργικοί δεν είναι στην πραγματικότητα αλήθεια. «Τα δεδομένα δεν υποστηρίζουν κανένα πλεονέκτημα στη δημιουργική σκέψη για τους αριστερόχειρες», δήλωσε ο Daniel Casasanto, αναπληρωτής καθηγητής ψυχολογίας. «Στην πραγματικότητα, υπάρχουν ορισμένες ενδείξεις ότι οι δεξιόχειρες είναι πιο δημιουργικοί σε ορισμένες εργαστηριακές εξετάσεις και ισχυρές ενδείξεις ότι οι δεξιόχειρες υπερεκπροσωπούνται σε επαγγέλματα που απαιτούν τη μεγαλύτερη δημιουργικότητα».
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ανακαλούνται κράκερς λόγω επικίνδυνης ουσίας που δημιουργήθηκε στο ψήσιμο
Ο Κασασάντο είναι ο κύριος συγγραφέας του βιβλίου «Χειρότητα χεριού και δημιουργικότητα: Γεγονότα και μυθοπλασίες», που δημοσιεύτηκε στο Psychonomic Bulletin and Review. Ο Κασασάντο είπε ότι υπάρχουν επιστημονικοί λόγοι να πιστεύουμε ότι οι αριστερόχειρες, που συντηρητικά εκτιμάται ότι αποτελούν περίπου το 10% του πληθυσμού, θα είχαν πλεονέκτημα στη δημιουργικότητα. Ωστόσο η αποκλίνουσα σκέψη – η ικανότητα να εξερευνά κανείς πολλές πιθανές λύσεις σε ένα πρόβλημα σε σύντομο χρονικό διάστημα και να κάνει απροσδόκητες συνδέσεις – υποστηρίζεται περισσότερο από το δεξί ημισφαίριο του εγκεφάλου.
Οι ερευνητές διεξήγαγαν μια μετα-ανάλυση – ταξινομώντας σχεδόν 1.000 σχετικές επιστημονικές εργασίες που έχουν δημοσιευτεί από το 1900. Οι περισσότερες αποκλείστηκαν επειδή δεν ανέφεραν δεδομένα με τυποποιημένο τρόπο ή περιελάμβαναν μόνο δεξιόχειρες (ο κανόνας σε μελέτες που αναζητούν ομοιογενή δείγματα), αφήνοντας 17 μελέτες που ανέφεραν σχεδόν 50 μεγέθη φαινομένων.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Γιατί το μαρούλι iceberg ονομάστηκε iceberg;
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ξέρεις σε τι χρησιμεύει η τελευταία τρύπα στα αθλητικά παπούτσια;
Η μετα-ανάλυση αποκάλυψε ότι η χρήση του χεριού δεν έκανε μεγάλη διαφορά στις τρεις πιο συνηθισμένες εργαστηριακές δοκιμές σχετικά με τη σύνδεσή της με την αποκλίνουσα σκέψη. Αν μη τι άλλο, οι δεξιόχειρες είχαν ένα μικρό πλεονέκτημα σε ορισμένες δοκιμές. «Αν εξετάσετε τη βιβλιογραφία συνολικά», είπε ο Κασασάντο, «αυτός ο ισχυρισμός περί αριστερόχειρας δημιουργικότητας απλώς δεν υποστηρίζεται».
Τι έχει διατηρήσει την πίστη στην ιδιαίτερη δημιουργικότητα των αριστερόχειρων; Ένας παράγοντας, εικάζουν οι συγγραφείς, είναι η ιδιαιτερότητα των αριστερόχειρων: η ιδέα ότι είναι σπάνιο να είσαι αριστερόχειρας και σπάνιο να είσαι δημιουργική ιδιοφυΐα, οπότε ίσως το ένα εξηγεί το άλλο. Μια άλλη είναι η δημοφιλής αντίληψη ότι η δημιουργική ιδιοφυΐα συνδέεται με ψυχικές ασθένειες. Αποδεικνύεται ότι οι αριστερόχειρες, οι οποίοι είναι πιο πιθανό να είναι καλλιτέχνες, βιώνουν υψηλότερα ποσοστά κατάθλιψης και σχιζοφρένειας.
«Αυτή η ιδέα ότι η αριστερόχειρας, η τέχνη και η ψυχική ασθένεια πάνε μαζί – αυτό που ονομάζουμε «μύθο του βασανισμένου καλλιτέχνη» – θα μπορούσε να συμβάλει στην ελκυστικότητα και τη διάρκεια του μύθου της δημιουργικότητας των αριστερόχειρων», δήλωσε ο Κασασάντο.
Τέλος, είπε ο Κασασάντο, ο αστικός μύθος αποτελεί μελέτη περίπτωσης στη στατιστική επιλεκτική προσέγγιση – συχνή αναφορά κατά τη διάρκεια των ετών σε έναν μικρό αριθμό μελετών με μικρά ή μεροληπτικά δείγματα.
Αναφορά: Owen Morgan, Siyi Zhao, Daniel Casasanto. Χειροχειρία και δημιουργικότητα: Γεγονότα και μυθοπλασίες . Psychonomic Bulletin & Review , 2025; DOI: 10.3758/s13423-025-02717-2