cibum team
Χρονιά- σταθμός για την πορεία και την εξέλιξη της γαστρονομίας σε παγκόσμιο επίπεδο ήταν το 1971. Τότε ήταν που άρχισε η «σιωπηλή» γαστρονομική επανάσταση, τις επιρροές της οποίας βιώνουμε ακούσια μέχρι σήμερα, 50 χρόνια μετά. Πολλές από τις καινοτομίες, τις πρωτότυπες προσμίξεις, τις πλούσιες γεύσεις και τα brands που εμφανίστηκαν για πρώτη φορά στις αρχές της δεκαετίας του ΄70, διαδόθηκαν σε παγκόσμιο επίπεδο, παραμένουν δημοφιλείς μέχρι σήμερα και καθορίζουν την παγκοσμιοποιημένη γαστρονομική κουλτούρα.
Συστατικά σε ετικέτες
Το 1971 η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Τροφίμων και Φαρμάκων (FDA) ξεκίνησε τη μάχη για την αναγραφή των διατροφικών στοιχείων στο πίσω μέρος της συσκευασίας, μετά από χιλιάδες καταγγελίες για δηλητηριάσεις από χαλασμένα προϊόντα. Η αντιπαράθεση της αμερικανικής ρυθμιστικής αρχής με τη βιομηχανία τροφίμων διήρκεσε 20 χρόνια με νικητή τον FDA την δεκαετία του ’90.
Vegan
Η Vegan τάση στην κουζίνα που πλέον είναι τρόπος ζωής για εκατομμύρια ανθρώπους, ξεκίνησε από το βιβλίο της ερευνήτριας και πολιτικής ακτιβίστριας Frances Moore Lappe “Diet for a Small Planet”. Χαρακτηρίστηκε από πολλούς ως μανιφέστο αφιερωμένο στην προστασία του περιβάλλοντος και των πλεονεκτημάτων μιας δίαιτας χωρίς κρέας, για τη φύση και τον άνθρωπο. Το βιβλίο, με πωλήσεις που ξεπερνούν έως σήμερα τα 3 εκατομμύρια, έγινε ευρέως γνωστό ανάμεσα στους νέους των ΗΠΑ, ενώ έθεσε τα θεμέλια για την είσοδο του ζητήματος της χορτοφαγίας και του βιγκανισμού στη δημόσια σφαίρα.
Το hamburger
Η McDonald’s έφερε για πρώτη φορά το 1971 στα εστιατόριά της το χάμπουργκερ Quarter Pounder καθώς και τους παιδότοπους (PlayPlaces) στρέφοντας την προσοχή της στις μικρές ηλικίες για την προώθηση των προϊόντων της. Στο πλαίσιο αυτό, η αλυσίδα εστιατορίων γρήγορου φαγητού δημιούργησε και τους χαρακτήρες της McDonaldland, με στόχο την προσφορά μιας ολοκληρωμένης εμπειρίας.
Η coca cola «πέρασε» μέσω πολιτικών μηνυμάτων.
Το 1971 χρονιά που η Αμερική σημαδεύτηκε από ταραχές λόγω του πολέμου στο Βιετνάμ, η coca cola χρησιμοποίησε σλόγκαν με «κρυφό» αντιπολεμικό μήνυμα: “I’d Like to Buy the World a Coke” «Θα ήθελα να κεράσω τον κόσμο μια Coca-Cola». Η καμπάνια έγινε αποδεκτή με ενθουσιασμό από τους Αμερικανούς που αντιδρούσαν στον πόλεμο με το Βιετνάμ (και ήταν πολλοί) και σημείωσε μεγάλη επιτυχία καθώς εκλήφθηκε ως διακριτική έκκληση για ειρήνη.
Η καινοτομία Starbucks
Τον Μάρτιο της ίδια χρονιάς στο Seattle άνοιξε το πρώτο Starbucks. Χρησιμοποίησε το έξυπνο marketing της δωρεάν προσφοράς καφέ. Προκειμένου να προσελκύσει πελάτες, η καφετέρια προσέφερε σε όλους δωρεάν, μια κούπα καφέ με διαφορετικό χαρμάνι. Το πείραμα στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία, και η εταιρεία εκτοξεύθηκε μέσα σε λίγα χρόνια.Σήμερα η Starbucks λειτουργεί 21.536 καταστήματα σε 64 χώρες ενώ η αξία του γίγαντα της καφεστίασης ξεπερνά τα 26 δισ. δολάρια
Τρόφιμα και Hollywood
Το 1971 κυκλοφόρησε η πολυβραβευμένη ταινία του Mel Stuart «ο Willy Wonka και το Εργοστάσιο Σοκολάτας» με τους Τζιν Γουάιλντερ, Τζακ Άλμπερτσον, Πίτερ Όστρουμ, που το 2005 ξαναγυρίστηκε σε μία πιο «ειρωνική» έκδοση με τον Τζόνι Ντεπ. Την πρωτότυπη ταινία χρηματοδότησε ο κολοσσός των δημητριακών Quaker Oats κάνοντας την αρχή της σχέσης μεταξύ των επιχειρήσεων τροφίμων και του Hollywood. Ακολούθησαν εκατοντάδες ταινίες με θέματα γαστρονομίας, και μερικές έλαβαν μεγάλες διακρίσεις.
Βιβλία μαγειρικής
Στις αρχές τις δεκαετίας του 70, μεγάλη άνθηση γνώρισαν και οι πωλήσεις των βιβλίων μαγειρικής, καθώς όλο και περισσότεροι Αμερικανοί στράφηκαν προς τα οφέλη του σπιτικού φαγητού. Οι πωλήσεις βιβλίων και περιοδικών με συνταγές ξεπέρασαν κάθε προηγούμενο, με εφημερίδες της εποχής να αναφέρουν χάριν υπερβολής, πως ακόμα και η Βίβλος είχε αποκτήσει πλέον έναν νέο βασικό ανταγωνιστή. Μάλιστα, το “Better Homes and Gardens”, με 600.000 αντίτυπα μόνο το 1971, ξεπέρασε σε πωλήσεις όλα τα υπόλοιπα best seller της χρονιάς. Τα βιβλία μαγειρικής έγιναν έκτοτε σταθερή κατηγορία στα μεγάλα και μικρά βιβλιοπωλεία ανάμεσα στη λογοτεχνία, την ιστορία και τις τέχνες.
Πηγή: https://www.bonappetit.com/story/1971-food-innovation-timeline