Θα μπορούσε η συσκευασία PET χωρίς ετικέτες να οδηγήσει σε επανάσταση στην ανακύκλωση; Τι λέει ο ειδικός Russell Wiseman.
Σε όλο τον κόσμο, το PET είναι το πιο ανακυκλωμένο πλαστικό , με ποσοστά ανακύκλωσης να ξεπερνούν το 50% σε ορισμένες περιοχές, συμπεριλαμβανομένης της Ινδίας, της Ευρώπης και της Νότιας Κορέας.
Φυσικά, υπάρχουν ακόμα σημαντικά βήματα που πρέπει να γίνουν για να αυξηθούν αυτά τα ποσοστά. Ένα από αυτά είναι να αφαιρεθεί η ετικέτα από τα μπουκάλια PET, μέτρο που ήδη υιοθετείται σε πολλές χώρες. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η Νότια Κορέα, που πέρασε μια νομοθεσία απαγόρευσης των εξωτερικών ετικετών από τον Ιανουάριο του 2026 και η Ιαπωνία, της οποίας η κυβέρνηση έχει εκπονήσει ένα σχέδιο για να προχωρήσει στη χρήση 100% ανακυκλωμένων πλαστικών συσκευασιών έως το 2035
Αρκετές από τις βασικές εταιρείες ποτών της Ιαπωνίας προωθούν ήδη συσκευασίες χωρίς ετικέτα στις βασικές μάρκες ποτών τους σε μπουκάλια ανακυκλωμένου PET, ενώ δύο νοτιοκορεάτικες εταιρείες υιοθετούν αυτή την πρακτική.
Ποια τα οφέλη, ποιες οι ευκαιρίες και ποιες οι προκλήσεις των μπουκαλιών PET χωρίς ετικέτα; Ο Russell Wiseman, επικεφαλής των παγκόσμιων λύσεων ποτών στην Domino Printing Sciences σε άρθρο του στο European Supermarket Magazine παρουσιάζει κάποιες πτυχές που θα έπρεπε να εξετάσουν οι εταιρείες προτού αφαιρέσουν τις ετικέτες.
Ας μιλήσουμε πρώτα για τα οφέλη του ΡΕΤ χωρίς ετικέτα. Όπως γνωρίζουμε, πολλές ετικέτες δεν είναι ανακυκλώσιμες, γιατί είναι συχνά κατασκευασμένες από άλλου τύπου πλαστικά. Οπότε αφενός απαιτείται η αφαίρεσή τους κατά την ανακύκλωση και αφετέρου αν δεν αφαιρεθούν μπορεί να προκαλέσουν προβλήματα με την αναγνώριση των φιαλών στις εγκαταστάσεις ανακύκλωσης.
Συγκριτικά, η αφαίρεση ετικετών από φιάλες PET μπορεί να μειώσει σημαντικά τα πλαστικά απόβλητα. Μόνο στη Νότιο Κορέα, στοιχεία που παρουσίασε το Υπουργείο Περιβάλλοντός της προτείνουν ότι μια τέτοια κίνηση θα μπορούσε να εξοικονομήσει στη χώρα 24,6 εκατομμύρια τόνους πλαστικών απορριμμάτων ετησίως.
Οι φιάλες PET χωρίς ετικέτα μπορούν επίσης να μειώσουν την οικονομική επιβάρυνση για τους κατασκευαστές σε περιοχές όπου έχει εφαρμοστεί φορολογία για τα πλαστικά, όπως στο Ηνωμένο Βασίλειο. Ο Wiseman επισημαίνει μια πρόσφατη αναφορά της αλυσίδας Tesco για το ότι η φορολογία των πλαστικών για τις ετικέτες αντιπροσωπεύει περίπου το 10% της συνολικής ετήσιας φορολογικής υποχρέωσης για πλαστικά για μια σημαντική σειρά αναψυκτικών με δική της μάρκα.
Παρά πλεονεκτήματα, όμως, τα μπουκάλια PET χωρίς ετικέτα παρουσιάζουν επίσης προκλήσεις για τις επωνυμίες που αφορούν κυρίως στις κανονιστικές απαιτήσεις και στις πληροφορίες που πρέπει να αναγράφουν. Οπότε, ας δούμε μέχρι στιγμής ποιες λύσεις υπάρχουν.
Κωδικοποίηση σε μπουκάλια χωρίς ετικέτα
Υπάρχει μια σειρά λύσεων για την κωδικοποίηση και τη σήμανση φιαλών PET χωρίς ετικέτα, ανάλογα το ποιες είναι οι απαιτήσεις κάθε χώρας αλλά και το τι θέλει η εταιρεία να αναγράφει το προϊόν. Σε μπουκάλια που είναι μέρος πολλαπλής συσκευασίας ενδέχεται να γίνεται οι έξτρα πληροφορίες να μπουν σε ξεχωριστή συσκευασία, αλλά αυτή η λύση δημιουργεί πρόβλημα για τις μεμονωμένες φιάλες.
Άμεση σήμανση στα μπουκάλια PET
Οι κωδικοποιητές λέιζερ μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την προσθήκη δεδομένων προϊόντος, όπως διατροφικές πληροφορίες, δεδομένα σύνθεσης, κωδικούς παρτίδας, γραμμωτούς κώδικες, λογότυπα ανακύκλωσης και άλλα γραφικά και κείμενο στο σώμα των φιαλών PET, αναφέρει ο Wiseman στο European Supermarket Magazine.
Ο τύπος του λέιζερ που χρησιμοποιείται θα εξαρτάται από παραμέτρους που έχει η κάθε επωνυμία, όπως το τι ποτό περιέχεται στο κάθε μπουκάλι, πόσο είναι το πάχος της φιάλης και το ποσοστό ανακυκλωμένου PET σε αυτό- μιας και ακόμα και μικρά υπολείμματα άλλων υλικών στο ανακυκλωμένο υλικό επηρεάζουν την ικανότητα των πλαστικών να απορροφούν το μήκος κύματος ορισμένων τύπων λέιζερ τελικά την ποιότητα του κώδικα.
Εκτύπωση σε καπάκια και πώματα στις φιάλες
Οι επωνυμίες μπορούν επίσης να επιλέξουν να εκτυπώσουν απευθείας σε καπάκια μπουκαλιών, ειδικά όταν πρόκειται για λογότυπα. Μπορούν επίσης να φιλοξενήσουν κωδικούς αναγνώσιμους από μηχανή, συμπεριλαμβανομένων 2D κωδικών με δυνατότητα σάρωσης, για να παρέχουν πρόσθετες πληροφορίες προϊόντος, δεδομένα ιχνηλασιμότητας και διαφημιστικό υλικό, αναφέρει ο Wiseman.
Αλλά και πάλι πρέπει να ληφθούν υπόψιν παράγοντες, όπως το υλικό και το χρώμα του καπακιού,η απαίτηση κωδικού (οι γραμμικοί γραμμικοί κώδικες και οι 2D κωδικοί που σαρώνονται απαιτούν λύση κωδικοποίησης μελανιού ή λέιζερ υψηλής ανάλυσης) και το στάδιο που θα γίνει η κωδικοποίηση.
Χύτευση με εμφύσηση
Ένα βασικό μέλημα για τις επωνυμίες που εξερευνούν τα μπουκάλια χωρίς ετικέτα θα είναι ο τρόπος διαχείρισής της για να διασφαλιστεί ότι τα προϊόντα και οι συσκευασίες αναγνωρίζονται εύκολα και συνάδουν με την ταυτότητα της επωνυμίας, λέει ο Wiseman. Ως εκ τούτου είναι δυνατή η ενσωμάτωση επωνυμίας, όπως λογότυπα και κείμενο μέσω κωδικοποίησης λέιζερ στη συσκευασία ή απευθείας στα καπάκια των μπουκαλιών. Μια άλλη εναλλακτική θα ήταν η ενσωμάτωση επώνυμων σχημάτων και λογότυπων στο σχέδιο του μπουκαλιού μέσω φυσητήρα.