Η επιστημονική επιτροπή θέτει αυστηρά κριτήρια για την πρόσληψη από συμπυκνώματα ιχθυελαίων και ελαίων φυκιών
Το δοκοσαεξανοϊκό οξύ, ευρύτερα γνωστό ως DHA, αποτελεί ένα από τα πιο δημοφιλή συμπληρώματα διατροφής παγκοσμίως, χάρη στον κρίσιμο ρόλο του στην ανάπτυξη του εγκεφάλου και την υγεία της καρδιάς. Ωστόσο, η αυξανόμενη χρήση συμπυκνωμένων πηγών, όπως τα έλαια φυκιών και τα συμπυκνώματα ιχθυελαίου, οδήγησε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να ζητήσει μια νέα, επικαιροποιημένη επιστημονική γνώμη από την Ευρωπαϊκή Αρχή για την Ασφάλεια των Τροφίμων (EFSA). Η Επιτροπή για τη Διατροφή (NDA) ολοκλήρωσε πρόσφατα μια συστηματική ανασκόπηση της βιβλιογραφίας για να αξιολογήσει αν τα τρέχοντα επίπεδα πρόσληψης παραμένουν ασφαλή για τον γενικό πληθυσμό.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Η καλύτερη ώρα για να φάτε πορτοκάλια για περισσότερη ενέργεια και καλύτερη απορρόφηση της Βιταμίνης C
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Χυμός ντομάτας: Πώς μπορεί να ρίξει την πίεση και πότε μπορεί να γίνει επικίνδυνος;
Η έρευνα επικεντρώθηκε σε περιπτώσεις όπου το DHA χορηγείται ως μοναδική πηγή ή με πολύ χαμηλή αναλογία EPA (εικοσαπεντανοϊκού οξέος). Οι επιστήμονες εξέτασαν εξονυχιστικά μια σειρά από πιθανούς κινδύνους, όπως η επίδραση στην πήξη του αίματος, η ομοιόσταση της γλυκόζης, η λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος και η ασφάλεια κατά την εγκυμοσύνη. Ως κρίσιμος παράγοντας για τον καθορισμό της ασφάλειας επιλέχθηκε ο κίνδυνος αυθόρμητης αιμορραγίας, καθώς οι υψηλές δόσεις ωμέγα-3 λιπαρών οξέων μπορούν δυνητικά να επηρεάσουν τη λειτουργία των αιμοπεταλίων.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Θα πλάσαραν 132 τόνους κρέας με αφρικανική πανώλη ως κατάλληλο για κατανάλωση στην αγορά – Στη φυλακή ο CEO και τρία στελέχη
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Νοθεία στο Μέλι: Στα “μανταλάκια” δύο εταιρείες
Ένα από τα σημαντικότερα συμπεράσματα της επιτροπής είναι ότι, λόγω έλλειψης επαρκών δεδομένων για τη σχέση δόσης-απόκρισης, δεν μπορεί να καθοριστεί ένα επίσημο «Ανώτατο Όριο Ασφαλούς Πρόσληψης» (UL) με τον παραδοσιακό τρόπο. Αντίθετα, η EFSA καθόρισε ένα «ασφαλές επίπεδο πρόσληψης», το οποίο βασίζεται σε δόσεις για τις οποίες έχει αποδειχθεί επιστημονικά ότι δεν προκαλούν ανεπιθύμητες ενέργειες. Με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία, το επίπεδο αυτό διατηρείται στο 1 γραμμάριο (1 g) την ημέρα για συμπληρωματικό DHA.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Κάνε αυτά τα απλά πράγματα για να ζήσεις περισσότερο και πιο υγιής – Αποτελέσματα δύο ερευνών σε δεκάδες χιλιάδες ενήλικες
Το όριο αυτό δεν αφορά μόνο τους ενήλικες, αλλά καλύπτει όλες τις πληθυσμιακές ομάδες, συμπεριλαμβανομένων των βρεφών, των παιδιών, των εφήβων, καθώς και των εγκύων και θηλαζουσών γυναικών. Ισχύει δε για όλες τις χημικές μορφές του λιπαρού οξέος (τριακυλογλυκερόλες, φωσφολιπίδια κ.α.) και για όλες τις πηγές προέλευσης. Η απόφαση αυτή καθησυχάζει τους καταναλωτές που χρησιμοποιούν το DHA ως μέρος μιας ισορροπημένης διατροφής, υπογραμμίζοντας ταυτόχρονα τη σημασία της τήρησης των συνιστώμενων δόσεων.