Μελέτη υποστηρίζει την ανάγκη για βελτιώσεις στην επισήμανση δημητριακών ολικής αλέσεως που θα βοηθήσουν τους καταναλωτές να κάνουν πιο υγιεινές και συνειδητοποιημένες αγορές τροφίμων.
Οι τροφές ολικής άλεσης, όπως για παράδειγμα τα δημητριακά και το ψωμί, είναι αποδεδειγμένο ότι είναι ωφέλιμες για τον οργανισμό και το σώμα, κυρίως λόγω της μεγάλης περιεκτικότητάς τους σε φυτικές ίνες. Παρά τα πολυάριθμα οφέλη για την υγεία και τις συστάσεις από διατροφολόγους, η πρόσληψη τροφής ολικής αλέσεως παραμένει χαμηλή παγκοσμίως.
Ένα ερευνητικό άρθρο που δημοσιεύτηκε στο Journal of Nutrition Education and Behavior και δημοσιεύτηκε ηλεκτρονικά από τον ιστότοπο Elsevier, μελετά την κατανόηση των καταναλωτών σχετικά με τους ορισμούς των τροφίμων ολικής αλέσεως και τις πρακτικές επισήμανσης του κλάδου.
Αφού οι ερευνητές προσέγγισαν τους συμμετέχοντες είτε με φυλλάδια είτε μέσω των social media, δημιούργησαν 10 ομάδες εστίασης. Στις ομάδες τέθηκαν ερωτήσεις ανοιχτού τύπου σε τέσσερα θέματα: επιλογές τροφίμων σιτηρών και κατανάλωση δημητριακών ολικής αλέσεως, ταυτοποίηση τροφίμων ολικής αλέσεως, κατανόηση της επισήμανσης και απόψεις για υποθετικές ετικέτες συσκευασιών.
Επιπλέον, 17 εκπρόσωποι της βιομηχανίας τροφίμων, συμπεριλαμβανομένων διαιτολόγων, επιστημόνων τροφίμων, εμπόρων και ρυθμιστικού προσωπικού, εξέτασαν την ευαισθητοποίηση και την κατανόηση των ορισμών και των κανονισμών για τα τρόφιμα ολικής αλέσεως. Οι άξονες κατανόησης συμπεριλάμβαναν το πώς οι συμμετέχοντες κατανοούσαν τους ορισμούς που δίνει η βιομηχανία τροφίμων στα τρόφιμα και το πώς η υιοθέτηση ενός ορισμού μπορεί να επηρεάσει τους καταναλωτές.
Κατά τη διάρκεια των συζητήσεων στις ομάδες εστίασης, οι άνθρωποι εμφανίστηκαν σκεπτικοί ως προς την επισήμανση των τροφίμων με δημητριακά, τους ισχυρισμούς για την περιεκτικότητα σε δημητριακά ολικής αλέσεως, τα σύμβολα αξιολόγησης (π.χ Nutriscore) και το μάρκετινγκ των προϊόντων ως υγιεινών. Όλα αυτά επηρέαζαν τις αγορές τους σε δημητριακά. Χαρακτηριστικά, μπορεί κάποιος να μην ήξερε αν η περιεκτικότητα 5% ή 3% σε δημητριακά ολικής θα ήταν καλή ή κακή.
Εξετάζοντας τις υποθετικές ετικέτες προέκυψε το αποτέλεσμα ότι οι καταναλωτές προτιμούσαν τη χρήση της φράσης “δημητριακά ολικής αλέσεως” εντός της ονομασίας του προϊόντος, σε αντίθεση με έναν ξεχωριστό και γενικό ισχυρισμό για περιεκτικότητα σε αυτά.
Αναφορικά με την περιεκτικότητα σε δημητριακά ολικής, μια απλή δήλωση του ποσοστού σε ένα προϊόν θεωρήθηκε σαφής και κατανοητή από τους καταναλωτές και οι εκπρόσωποι του κλάδου συμφώνησαν ότι τα τρέχοντα ποσοστά που χρησιμοποιούνται ήταν κατάλληλα.
Ακόμη, τόσο οι καταναλωτές όσο και οι εκπρόσωποι της βιομηχανίας τροφίμων εντόπισαν προβλήματα με την τρέχουσα επισήμανση των τροφίμων ολικής αλέσεως και τόνισαν την ανάγκη για σαφή και συνεπή επισήμανση.
Το συμπέρασμα της μελέτης ήταν πως μια αλλαγή στον τρόπο παρουσίασης των προϊόντων ολικής άλεσης θα μπορούσε να ενισχύσει την κατανάλωσή τους και – μακροπρόθεσμα- τη δημόσια υγεία σε ένα μεγάλο μέρος του παγκόσμιου πληθυσμού.