Τετάρτη, 4 Δεκεμβρίου, 2024
12.5 C
Athens

Το Ελληνικό website για την ποιότητα, την ασφάλεια και την "ψυχή" των τροφίμων.

Ελληνικά σουπερμάρκετ: Αυξήσεις τιμών σε ψάρια, κρασί, γλυκά, αναψυκτικά, νερά και χυμούς

ΑρχικήΝέαΚαταναλωτήςΕλληνικά σουπερμάρκετ: Αυξήσεις τιμών σε ψάρια, κρασί, γλυκά, αναψυκτικά, νερά και χυμούς
spot_img

Έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) αποκλειστικά στο κανάλι των μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ.

  • Οι τιμές των προϊόντων στα σουπερμάρκετ τον Νοέμβριο 2024 είναι μειωμένες κατά μέσο όρο -0,72% σε σχέση με τον Νοέμβριο 2023
  • Σχεδόν πλήρης σταθεροποίηση των τιμών στο Α’ 11μηνο 2024 – κατά μέσο όρο +0,05% σε σχέση με το Α’ 11μηνο 2023

Στο πλαίσιο στοχευμένης έρευνας του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) αποκλειστικά στο κανάλι των μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ σχετικά με τις πληθωριστικές τάσεις στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων, εξετάστηκε η πορεία των τιμών ανάμεσα στον Νοέμβριο 2024 και τον Νοέμβριο 2023.

Από την έρευνα προέκυψαν τα ακόλουθα συμπεράσματα:

  1. Ο απόπληθωρισμός στις αλυσίδες σουπερμάρκετ είναι της τάξης του -0,72% τον Οκτώβριο 2024.

Συνολικά το 11μηνο οι τιμές καταγράφονται σταθερές στο +0,05%.

Η μεταβολή του Νοεμβρίου οφείλεται στις μειώσεις τόσο κατηγοριών μη τροφίμων, όσο και κατηγοριών τροφίμων, με μόνο πολύ συγκεκριμένες κατηγορίες να παρουσιάζουν αύξηση λόγω συγκυριακών συνθηκών, όπως κατηγορίες που σχετίζονται με το κακάο και τον καφέ και συγκεκριμένα νωπά είδη λόγω των κλιματικών συνθηκών.

  1. Μεγαλύτερες μειώσεις τιμών καταγράφονται στις κατηγορίες:
  • Απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού: –9,66%
  • Τροφές και είδη για κατοικίδια: -6,81%
  • Χαρτικά, καλλυντικά και είδη προσωπικής υγιεινής: -6,16%
  • Βρεφικές και παιδικές τροφές: -4,86%
  • Κατεψυγμένα είδη: -4,86%

Οι μειώσεις που καταγράφονται είναι αποτέλεσμα τόσο της ομαλοποίησης της αγοράς μετά την πανδημία και της μείωσης στις τιμές παραγωγού σε ορισμένα προϊόντα.

  1. Μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται στις κατηγορίες:
  • Φρέσκα ψάρια και θαλασσινά: +6,38%
  • Ορεκτικά, αλίπαστα και άλλα σερβιριζομενα είδη: +5,90%
  • Αλκοολούχα ποτά: +5,49%
  • Μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη: +3,45%
  • Νερά, αναψυκτικά, χυμοί: +3,43%

Σε σχέση με τις αυξήσεις στα ψάρια, λόγω της παρατεταμένης ζέστης, δεν υπήρχαν αρκετά ψάρια προς αλίευση, με αποτέλεσμα ελλείψεις στην αγορά και την αύξηση της τιμής τους, ενώ και οι ιχθυοκαλλιέργειες οριακά επαρκούν για την κάλυψη της ζήτησης. Οι διεθνείς τιμές του κακάο και του καφέ, σίγουρα επηρεάζουν τις κατηγορίες των γλυκών και των ροφημάτων, αλλά και την κατηγορία με τα είδη πρωϊνού, που περιλαμβάνει και πολλά είδη με σοκολάτα. Σε σχέση με τα αλκοολούχα ποτά η μειωμένη παραγωγή σταφυλιών 2023 οδηγεί σε αύξηση στο 2024, καθώς τα προϊόντα ωρίμανσης μπαίνουν στην αγορά.

Από τις 23 κατηγορίες που εξετάζονται οι 13 κατέγραψαν μείωση και οι 10 αύξηση.

  1. Οι λόγοι στους οποίους αποδίδεται η τάση συγκράτησης των τιμών προϊόντων στα σουπερμάρκετ:
  • Σταδιακή αποκλιμάκωση πληθωρισμού. Οι τιμές παρουσιάζουν συγκράτηση τους τελευταίους μήνες στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων λόγω των μεγάλων όγκων προϊόντων που διακινούν, των οικονομιών κλίμακας, της οργανωσιακής/τεχνολογικής ετοιμότητας τους και της γκάμας των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.
  • Η πορεία των τιμών των πρώτων υλών τους προηγούμενους μήνες στις διεθνείς αγορές και η ομαλοποίηση της αγοράς. Οι διεθνείς δείκτες πρώτων υλών τροφίμων (π.χ. FAO Food Price Index) καταγράφουν μείωση τους πρώτους μήνες του 2024 στις περισσότερες περιπτώσεις. Σε περιπτώσεις όπως ο καφές και το κακάο όμως, η επίδραση είναι αντίστροφη.
  • Κυβερνητικές θεσμικές παρεμβάσεις. Οι αλυσίδες σουπερμάρκετ λειτουργούν σε αυστηρό θεσμικό πλαίσιο (π.χ. Απαγόρευση προωθητικών ενεργειών σε περίπτωση ανατιμήσεων 6969/2024). Παράλληλα τον Οκτώβριο ξεκίνησε η εφαρμογή της εθελοντικής πρωτοβουλίας για μειώσεις τιμών σε συγκεκριμένα προϊόντα.
  • Προσφορές και εκπτώσεις. Οι προσφορές και οι εκπτώσεις στο κανάλι του οργανωμένου λιανεμπορίου είναι περισσότερες σε αριθμό, σε ένταση και σε ποσοστιαία έκπτωση, κάτι που επηρεάζει τις τελικές τιμές των προϊόντων.
  • Υψηλή κυκλοφοριακή ταχύτητα αποθεμάτων. Η συγκράτηση στις τιμές εμφανίζεται πολύ πιο γρήγορα στα μεγάλα σημεία πώλησης λόγω μεγαλύτερης κυκλοφοριακής ταχύτητας αποθεμάτων. Δηλαδή διακινούν πιο γρήγορα το απόθεμα τους και προβαίνουν πιο σύντομα σε νέες αγορές για αναπλήρωση των αποθεμάτων.
  • Επίδραση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Τα μερίδια πωλήσεων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι μεγαλύτερα στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ λόγω μεγαλύτερου εύρους κωδικολογίου, ενώ την τελευταία διετία καταγράφουν αύξηση.

Ακολουθήστε το Cibum
στα Google News

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα. 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img

Must read

Τούρτες, κέικ και γλυκά με επικίνδυνο για την υγεία φυτοφάρμακο – Αποσύρονται 6 δημοφιλή προϊόντα

Υπεύθυνη η ψεκασμένη φράουλα με ζιζανιοκτόνο που έχει απαγορευτεί από την ΕΕ από πέρσι

Η απάτη του κεφίρ – Έρευνα ξεμπροστιάζει μεγάλες εταιρείες παρασκευής που πουλάνε απλό γάλα ως κεφίρ!

Είναι ζυμωμένο με σπόρους κεφίρ, το κεφίρ που πωλείται στα ράφια των σούπερ μάρκετ;

Γάλα μολυσμένο με γρίπη των πτηνών: Και νέα ανάκληση

Δείτε τι θα μας συμβεί αν καταναλώσουμε μολυσμένο με H5N1 γάλα
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img

Ροή Ενημέρωσης

spot_img
spot_img
spot_img
spot_imgspot_img

Δείτε επίσης!
Προτεινόμενα άρθρα

Μετάβαση στο περιεχόμενο