Τον περασμένο Ιανουάριο, οι τιμές για φαγητό εκτός σπιτιού αυξήθηκαν 3,9% συγκριτικά με το προηγούμενο έτος, ενώ ίδιο ήταν και το ποσοστό του Δεκεμβρίου. Τέτοιο ποσοστό είχε να καταγραφεί από τα τέλη του 2008 όταν οι ΗΠΑ βρίσκονταν σε βαθιά ύφεση.
Ωστόσο, αυτές οι τιμές μενού δεν κατανέμονται ομοιόμορφα. Μεγάλο μέρος αυτής της ανομοιομορφίας μπορεί να εντοπιστεί σε ένα συγκεκριμένο τύπο εστιατορίου: αυτό χωρίς προσωπικό αναμονής.
Σύμφωνα με ομοσπονδιακά στοιχεία, οι τιμές στα εστιατόρια περιορισμένων υπηρεσιών αυξήθηκαν κατά 6,2%. Αντίθετα, οι τιμές στα εστιατόρια πλήρους εξυπηρέτησης αυξήθηκαν κατά 2,9%.
Επιπλέον, το χάσμα άρχισε να μεγαλώνει για πρώτη φορά το Μάρτιο του περασμένου έτους – όταν οι πολιτείες έκλεισαν τα εστιατόρια σε όλη τη χώρα.
Η διαφορά μπορεί πιθανώς να εξηγηθεί με δύο λέξεις: Ζήτηση και μισθοί. Στην εποχή μετά την πανδημία, η ζήτηση σε εστιατόρια με περιορισμένες υπηρεσίες έχει ξεπεράσει κατά πολύ τη ζήτηση σε εστιατόρια πλήρους εξυπηρέτησης.
Ενώ η προσφορά εστιατορίων πλήρους εξυπηρέτησης είναι περιορισμένη λόγω των περιορισμών στη χωρητικότητα και του κλεισίματος ορισμένων καταστημάτων, ό,τι έχει απομείνει από αυτό τον κλάδο δεν ήταν απαραίτητα τόσο πρόθυμο να αυξήσει τις τιμές γιατί θα κινδύνευε να χάσει πελάτες.
Τα εστιατόρια γρήγορης εξυπηρέτησης δεν είχαν αυτό το πρόβλημα. Delivery και drive – through απέκτησαν ζωτική σημασία για τους καταναλωτές μετά την πανδημία με τις παραγγελίες να τριπλασιάζονται σε σχέση με τον προηγούμενο χρόνο.
Αυτό τείνει να έχει ως αποτέλεσμα υψηλότερες τιμές, επειδή οι ιδιοκτήτες των επιχειρήσεων δε φοβήθηκαν μην τυχόν έχουν απώλειες και έτσι, αύξησαν τις τιμές. Αλλά και οι καταναλωτές έχουν μετρητά και δεν τα ξοδεύουν σε κάτι άλλο.
Πολλοί επιχειρηματίες φαστ φουντ εστιατορίων ένιωσαν ότι δεν είχαν άλλη επιλογή από το να αυξήσουν τις τιμές λόγω ενός ακόμα παράγοντα επιρροής, των μισθών. Προκειμένου να βρουν σωστό και πρόθυμο εργατικό δυναμικό οι επιχειρηματίες επέλεξαν να κάνουν αύξηση μισθών.
Την ίδια στιγμή τα εστιατόρια φαστ φουντ αύξησαν τις τιμές σε αντίθεση με τα εστιατόρια πλήρους εξυπηρέτησης, τα οποία δεν είχαν τέτοιο πρόβλημα επειδή μεγάλο μέρος του προσωπικού τους βασίζεται στα φιλοδωρήματα.
Οι αλυσίδες φαστ φουντ μπορούν να αυξήσουν πιο εύκολα τις τιμές για delivery από τρίτους σε αντίθεση με τα εστιατόρια πλήρους εξυπηρέτησης, πολλά από τα οποία είναι μικρές αλυσίδες και ανεξάρτητες εταιρείες χωρίς αντίστοιχη δυνατότητα.
Το αποτέλεσμα όλων των παραπάνω είναι ένα γεύμα από fast-food εστιατόριο με delivery να έχει πλέον την ίδια τιμή με ένα γεύμα εστιατορίου πλήρους εξυπηρέτησης χαμηλότερου επιπέδου.
https://www.restaurantbusinessonline.com/financing/fast-food-menu-prices-have-soared-during-pandemic