Οι εταιρίες θα πρέπει να εξερευνήσουν συνεργασίες μέσω ξηράς ή αέρα.
Μετά το ξέσπασμα του πολέμου Ισραήλ-Χαμάς πέρυσι, η ομάδα Χούτι στην Υεμένη επιτέθηκε σε ναυτιλιακά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα, προκαλώντας αναταραχή σε έναν από τους πιο σημαντικούς εμπορικούς δρόμους του κόσμου. Το αποτέλεσμα ήταν, οι ναυτιλιακές εταιρείες να αναγκαστούν να επαναδρομολογήσουν γύρω από την Αφρική, με αποτέλεσμα καθυστερήσεις έως και τέσσερις εβδομάδες καθώς και αυξημένο κόστος μεταφοράς.
Η κρίση αυτή συνεχίζεται, δυσχεραίνοντας το εμπόριο μεταξύ Ασίας και Ευρώπης, επηρεάζοντας τόσο την τιμή όσο και τη διαθεσιμότητα βασικών εμπορευμάτων, συμπεριλαμβανομένου του σιταριού και του πλαστικού, σύμφωνα με έρευνα των Βρετανικών Εμπορικών Επιμελητηρίων
Όπως αναφέρει ο Ritesh Kumar, διευθυντής προμηθειών και ευφυΐας εφοδιαστικής αλυσίδας στο The Smart Cube, στο FoodIngredientsFirst, η κρίση προκαλεί ήδη αρνητικές επιπτώσεις στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού, με την κατάσταση να είναι πιθανό να επιδεινωθεί τις επόμενες εβδομάδες. Ο ίδιος τονίζει πως οι τιμές του σιταριού καθώς και του ηλιελαίου αρχίζουν να αυξάνονται, ενώ παράλληλα καθυστερούν παραδόσεις γαλακτοκομικών προϊόντων στη Νοτιοανατολική Ασία, οδηγώντας παράλληλα σε υψηλότερα έξοδα μεταφοράς. “Επίσης, τα πλαστικά είναι ένα από τα βασικά προϊόντα που πλήττονται περισσότερο λόγω της αδυναμίας τους να απορροφήσουν τις αυξήσεις των φορτίων, με αποτέλεσμα να αυξομειώνονται οι τιμές”, συμπληρώνει.
Σύμφωνα με τα τελευταία στατιστικά στοιχεία του Δείκτη Τιμών Τροφίμων του FAO, οι τιμές των φυτικών ελαίων αυξήθηκαν οριακά τον Ιανουάριο του 2024, κατά 0,1% από τον Δεκέμβριο του 2023.
Ο Kumar προτείνει πως οι εταιρείες θα πρέπει να υιοθετήσουν διάφορα μέτρα με βάση το μέγεθος και την κλίμακα τους για να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις που θέτει η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα, εξερευνώντας τόσο χερσαίες εμπορικές συνεργασίας όσο και αεροπορικές μεταφορές εμπορευμάτων.
Ωστόσο, οι θαλάσσιες μεταφορές εμπορευμάτων αντιμετωπίζουν κινδύνους τους επόμενους δύο έως τρεις μήνες μετά την κρίση της Ερυθράς Θάλασσας. «Οι εντάσεις Κίνας-Ταϊβάν και οι πιέσεις στη Διώρυγα του Σουέζ συμβάλλουν περαιτέρω στα πληθωριστικά αισθήματα», συνεχίζει ο Kumar. «Οι εταιρείες συσκευασμένων καταναλωτικών αγαθών προσπαθούν προληπτικά να μετριάσουν αυτούς τους κινδύνους, καθώς οι θαλάσσιες αποστολές αντιπροσωπεύουν σημαντικό μερίδιο των δαπανών τους. Η προσαρμοστικότητα και η στενή παρακολούθηση είναι κρίσιμες στο τρέχον περιβάλλον».
H Ευρώπη είναι βασικός εισαγωγέας ηλεκτρονικών εξαρτημάτων από την Ασία. Σύμφωνα με πληροφορίες, η κρίση οδήγησε σε περίπου δύο εβδομάδες καθυστέρησης στις ηλεκτρονικές αποστολές από την Ασία-Ειρηνικό προς την Ευρώπη, καθώς οι αποστολές επαναδρομολογούνται μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας.