Για τους αδελφούς Αντρέι και Σεργκέι Σνάιντερ, τους μυστηριώδεις Ρωσογερμανούς ιδιοκτήτες των Discount σουπερμάρκετ MERE, οι ομοιότητες με τους ιδρυτές Aldi, τα αδέλφια Τεό και ο Καρλ Άλμπρεχτ, είναι συγκλονιστικές. Όχι τυχαία, στη Γερμανία τους αποκαλούν “κλώνους της Aldi”.
Το μεγάλο ερώτημα, βέβαια, είναι εάν η μοίρα θα δείξει ότι το εγχείρημα της “απόβασης” στην ελληνική αγορά για τη MERE, θα έχει καλύτερη τύχη από αυτό της Aldi. Γιατί, η αλυσίδα με έδρα τη Σιβηρία, διαπιστώνει ότι οι θερμοκρασίες της ελληνικής αγοράς για τους hard discounters που επιχειρούν “απόβαση” σε αυτή, είναι… πολικές και αναγκάζουν τους κολοσσούς να “παγώνουν” τα projects τους.
Rewind στο 2010: Η Aldi, είχε -ενάμιση χρόνο πριν- κάνει δυναμική είσοδο στην ελληνική αγορά. Από το φιλόδοξο σχέδιο για τη δημιουργία ενός δικτύου που θα ξεπερνούσε τα 240 καταστήματα, είχε προλάβει να ολοκληρώσει ένα μέρος. Όμως τα πράγματα δεν πήγαν όπως τα υπολόγιζαν οι αδελφοί Albrecht. Έτσι, το καλοκαίρι εκείνης της χρονιάς, η Aldi θα ανακοίνωνε τη διακοπή λειτουργίας των 38 καταστημάτων της στην Ελλάδα και την αποχώρησή της από την ελληνική αγορά.
Δέκα χρόνια αργότερα, στην ίδια αγορά θα έκανε την είσοδό της ο “κλώνος” της Aldi. Οι αδελφοί Σνάιντερ θα προσπαθήσουν να αλλάξουν (και) την ελληνική αγορά της λιανικής, ποντάροντας στην ανάγκη του καταναλωτή να βρει τα φτηνότερα προϊόντα. Το πλάνο τους είναι πιο προσεκτικό -μιας και έμαθαν από το πάθημα του Aldi- και έτσι πηγαίνουν με πολύ αργά βήματα.
Πέντε καταστήματα σε όλη τη χώρα, δύο εταιρίες και μηδενική παρουσία στην αγορά της πρωτεύουσας, δεν είναι και μεγάλα βήματα. Άλλωστε, η MERE δεν προκάλεσε το disruption που περίμεναν πολλοί στην αγορά των σούπερ μάρκετ.
Η λεπτομέρεια, ωστόσο, είναι ότι οι Σνάιντερ είναι αυτό που λέμε “μπαρουτοκαπνισμένοι”. Η οικογένεια Σνάιντερ βασίζεται στην επινοητικότητα και την ευελιξία των δύο γιων, μιας και ο 81χρονος Ιβάν Σνάιντερ, ο πατριάρχης της οικογένειας και η σύζυγός του, Βαλεντίνα, μπορεί να κατέχουν επίσημα την πλειοψηφία των μετοχών στον όμιλο Torgservis, όμως έχουν ουσιαστικά εδώ και καιρό αποσυρθεί.
Δύσκολο να βρει κανείς πολλά πράγματα για τους Σνάιντερ. Ίσως πιο δύσκολο ακόμα από τους Άλμπρεχτ. Είναι τρομερά μυστικοπαθείς, δεν δίνουν ποτέ και πουθενά συνεντεύξεις, δεν έχουν φωτογραφηθεί ποτέ, δεν παρουσιάζονται στο κοινό και σε δημόσιες εκδηλώσεις. Ναι, είναι μια σπάνια περίπτωση μεγιστάνων -μιας και κατέχουν περισσότερες από 100 εταιρίες και εξαπλώνονται γοργά σε όλο τον κόσμο- των οποίων δεν υπάρχει ούτε μια φωτογραφία, ούτε μια δήλωση!
Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι είναι άνθρωποι απόμακροι στη ζωή τους. Υπάρχει περίπτωση Γερμανού επιχειρηματία ο οποίος -μάλλον από… περιέργεια- επιχείρησε να επικοινωνήσει μαζί τους για να διερευνήσει την πιθανότητα συνεργασίας μαζί τους. Προς έκπληξή του, λίγες ημέρες αφότου άφησε μήνυμα στους συνεργάτες τους, ο Αντρέι Σνάιντερ του τηλεφώνησε στο κινητό του. Έκλεισαν ένα ραντεβού και διαπίστωσε ότι πρόκειται για δύο επικοινωνιακούς και κοινωνικούς ανθρώπους.
Ίσως αυτό το επικοινωνιακό χάρισμα που έχουν, αλλά δε χρησιμοποιούν δημοσίως, να τους χρειαστεί στο ελληνικό εγχείρημά τους. Η αγορά της χώρας μας είναι μάλλον αρκετά… παράξενη, γεγονός που εξηγεί τον λόγο για τον οποίο οι υπάρχοντες μεγάλοι “παίκτες” του retail δεν έδειξαν να αγχώνονται ιδιαίτερα από την “κάθοδο” της MERE, αλλά και γιατί κανείς discount retailer δεν έχει καταφέρει να “επιβιώσει”.
Στην Ελλάδα, η ρωσογερμανική αλυσίδα πάει οριακά (σε ό,τι αφορά το χρόνο) επάνω στο πλάνο ανάπτυξης των καταστημάτων της, με τα εγκαίνια του πέμπτου σούπερ μάρκετ της -στην Τρίπολη- τις τελευταίες ημέρες του 2021 και το άνοιγμα μιας νέας εταιρείας.
Το πλάνο του ομίλου Torgservis, στον οποίο ανήκουν τα σήματα MERE (το όνομα των σούπερ μάρκετ του ομίλου στην Ευρώπη) και Svetofor (χρησιμοποιείται για τα σούπερ μάρκετ στη Ρωσία), είναι για να επεκταθεί στη χώρα μας, την Πορτογαλία, τη Γαλλία, τις ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο. Ήδη, ο όμιλος που εδρεύει στο Κρασνογιάρσκ της Σιβηρίας, από το 2009 έχει αναπτύξει 1.800 καταστήματα σε όλη τη Ρωσία, ενώ δραστηριοποιείται και στη Γερμανία (φυσικά), την Πολωνία, τη Ρουμανία, τη Λετονία, τη Λιθουανία, την Εσθονία, το Καζακστάν και την Κίνα, μεταξύ άλλων.
“Φανάρι” σημαίνει το όνομα Svetofor, “Φάρος” το όνομα Mayak, της έτερης αλυσίδας των Σνάιντερ στη ρωσική αγορά. Όμως, πριν δημιουργήσουν τον σημερινό κολοσσό του discount, οι Σνάιντερ πέρασαν και σκοτεινές μέρες. Το 1994 η οικογένεια πόνταρε στα οινοπνευματώδη ποτά με χαμηλή περιεκτικότητα σε αλκοόλ. Το χονδρεμπόριο τους “πήγε” και, δέκα χρόνια αργότερα, ίδρυσαν την αλυσίδα Napilnik, επεκτεινόμενοι στη λιανική πώληση αλκοόλ, καπνικών προϊόντων και σνακ. Η κερδοφορία ήταν χαμηλή, όμως οι Σνάιντερ είχαν πίστη ότι θα πάει καλά και είχαν “ανοιχτεί” πολύ με δάνεια.
Τίποτα δεν πήγε καλά όμως. Το 2008 ξέσπασε η διεθνής χρηματοπιστωτική κρίση και τα περιθώρια στένεψαν. Οι τράπεζες πιέστηκαν στο έπακρο και πίεσαν τους δανειστές τους, το ρούβλι έπεσε, η αγορά οινοπνευματωδών μειώθηκε δραματικά και η αλυσίδα των Σνάιντερ κατέρρευσε. Η χρεοκοπία δεν ήταν το τέλος, ωστόσο.
Αμέσως μετά τη χρεοκοπία, το 2009, προχώρησαν στο επόμενό τους βήμα. Αλλά αποφάσισαν να αλλάξουν δραματικά το μοντέλο λειτουργίας τους.
Με πρότυπο την Aldi και με σύνθημα “χαμηλό κόστος κάθε μέρα”, αποφάσισαν να απευθυνθούν στους καθημερινούς “κυνηγούς τιμών”, χωρίς περιττές επενδύσεις. “Δεν χρειαζόμαστε φωτεινά και πιασάρικα περιτυλίγματα”, σκέφτηκαν και έτσι, τα σούπερ μάρκετ “Φωτεινός σηματοδότης” (Svetofor) ξεκίνησαν να λειτουργούν με σπαρτιάτικη διακόσμηση, με τα προϊόντα επάνω σε ξύλινες παλέτες και χαρτόκουτα.
Στη Ρωσία -και όχι μόνο- το μοντέλο αυτό “έπιασε”, αποδίδοντας 1,4 δισ. ευρώ το χρόνο. Στην Ελλάδα;
Πηγή: New Money