Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας έχουν πλέον μακροχρόνια παρουσία και κερδίζουν όλο και μεγαλύτερο μερίδιο προτίμησης των καταναλωτών.
Η ανάπτυξη των ιδιωτικών ετικετών παγκοσμίως ποικίλλει ανά περιοχή, αλλά ξεπερνά σταθερά τα επώνυμα προϊόντα στον τομέα των συσκευασμένων καταναλωτικών αγαθών, λόγω μιας σειράς παραγόντων. Αυτοί περιλαμβάνουν το αυξανόμενο εύρος των σειρών, που γενικά υποστηρίζονται από ανταγωνιστικές και χαμηλότερες τιμές, καθώς και την αναδυόμενη επέκταση σε premium και ειδικές σειρές προϊόντων.
Η προσφορά μεγάλης αξίας στους πελάτες από τις μάρκες καταστημάτων έχει ήδη επηρεάσει τον κλάδο, με μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς να καταναλώνεται από τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
Στις Ηνωμένες Πολιτείες, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας έχουν εξελιχθεί από απλές οικονομικές εναλλακτικές λύσεις σε καινοτόμα και ανταγωνιστικά προϊόντα: Το πρώτο εξάμηνο του 2024 το μερίδιο αξίας των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας ξεπέρασε το 20%, με μερίδιο ανά μονάδα κοντά στο 23% και ρυθμό ανάπτυξης διπλάσιο από αυτόν των επώνυμων προϊόντων. Επιπλέον, περισσότεροι από τους μισούς λιανοπωλητές των ΗΠΑ αναμένουν ότι οι ιδιωτικές ετικέτες θα αποτελέσουν τον υπ’ αριθμόν ένα μοχλό ανάπτυξής τους το 2024.
Στην Ευρώπη, οι ιδιωτικές ετικέτες συνεχίζουν να ενισχύουν το προπύργιό τους, ιδίως σε χώρες όπως το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γερμανία και η Ισπανία: Μετά από μια βραχύβια στασιμότητα κατά την περίοδο του Covid και μια ισχυρή επιτάχυνση κατά την πρόσφατη περίοδο υψηλού πληθωρισμού, η πορεία ανάπτυξης αναμένεται να επαναλάβει τον προηγούμενο ρυθμό της και να ξεπεράσει το 40% του μεριδίου αξίας στη βιομηχανία μέχρι το 2028.
Η θέση των ιδιωτικών ετικετών έχει παγιωθεί σε τέτοιο βαθμό ώστε το 60% των καταναλωτών στην Ευρώπη δηλώνει πλέον ότι οι ιδιωτικές ετικέτες είναι εξίσου καλές με τις εθνικές μάρκες και το 25% είναι καλύτερες από τις εθνικές μάρκες όσον αφορά την Καινοτομία, την Ποιότητα, την τήρηση των ισχυρισμών και τη Βιωσιμότητα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η ανάπτυξη των επιχειρήσεων ιδιωτικής ετικέτας είναι το συνδυασμένο αποτέλεσμα του αυξανόμενου μεριδίου του χώρου και των πωλήσεων στα κύρια καταστήματα τροφίμων, όπως η Tesco ή η Walmart, καθώς και της ισχυρής επέκτασης των σκληρών εκπτωτικών καταστημάτων λιανικής πώλησης, όπως η Aldi και η Lidl, που ειδικεύονται στην παροχή της καλύτερης σχέσης ποιότητας-τιμής, αποκλείοντας γενικά τα επώνυμα προϊόντα από τις συλλογές τους.
Στο Ηνωμένο Βασίλειο, η Aldi και η Lidl αντιπροσωπεύουν σήμερα το 18% των πωλήσεων, έναντι 11% μόλις πριν από 7 χρόνια, ενώ στις ΗΠΑ, η Aldi άνοιξε περισσότερα καταστήματα το 2022 και το 2023 από οποιαδήποτε άλλη αλυσίδα παντοπωλείου και πλησιάζει πλέον το εθνικό μερίδιο της Target.
Αυτό δεν οφείλεται μόνο στην τιμή: Σε μια πρόσφατη έκθεση της Υπηρεσίας Περιβαλλοντικών Ερευνών, η Aldi σημείωσε 74% όσον αφορά τη φιλική προς το κλίμα λειτουργικότητα της ψύξης, πολύ μπροστά από τη 2η και την 3η λιανεμπορική αλυσίδα, με την Whole Foods στο 55% και τη Target στο 44%.
Ακολουθούν οι 10 κορυφαίες χώρες στις οποίες κυριαρχούν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, καθώς και τα εκτιμώμενα ποσοστά μεριδίων αγοράς μεταξύ ιδιωτικών ετικετών και επώνυμων προϊόντων.
- Ηνωμένο Βασίλειο
Στο Ηνωμένο Βασίλειο, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας έχουν μακροχρόνια παρουσία και αντιπροσωπεύουν πλέον το 60-65% των πωλήσεων των σούπερ μάρκετ, σε σύγκριση με τα επώνυμα προϊόντα που ανέρχονται στο 35-40%. Οι γίγαντες των σούπερ μάρκετ, όπως η Tesco, η Sainsbury’s, καθώς και τα discounters, όπως η Aldi και η Lidl, έχουν επεκτείνει τις σειρές προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, με τους καταναλωτές να έλκονται από την ισορροπία τιμής-ποιότητας. - Γερμανία
Η Γερμανία κατέχει ηγετική θέση στην κυριαρχία της ιδιωτικής ετικέτας, με κινητήρια δύναμη τα εκπτωτικά σούπερ μάρκετ όπως η Aldi και η Lidl. Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αποτελούν το 55-60% των συνολικών πωλήσεων, ενώ τα επώνυμα προϊόντα καταλαμβάνουν το 40-45%. Οι Γερμανοί καταναλωτές είναι ιδιαίτερα συνειδητοποιημένοι ως προς την αξία τους, προτιμώντας τις ιδιωτικές ετικέτες για τις καθημερινές τους αγορές. - Ισπανία
Στην Ισπανία, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αντιπροσωπεύουν περίπου το 50-55% των πωλήσεων των σούπερ μάρκετ, με τα επώνυμα προϊόντα να κατέχουν το 45-50%. Σούπερ μάρκετ όπως η Mercadona έχουν καλλιεργήσει μια πιστή πελατειακή βάση προσφέροντας ποιοτικές επιλογές ιδιωτικής ετικέτας σε ανταγωνιστικές τιμές, προσελκύοντας τον Ισπανό αγοραστή που έχει επίγνωση του κόστους. - Ελβετία
Η Ελβετία διαθέτει μια καλά εδραιωμένη αγορά ιδιωτικής ετικέτας, με τα προϊόντα να αντιπροσωπεύουν το 55-60% των συνολικών πωλήσεων και τα επώνυμα είδη το 40-45%. Αλυσίδες όπως η Migros κυριαρχούν στην αγορά με προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας υψηλής ποιότητας, τα οποία συχνά προμηθεύονται τοπικά για να πληρούν τα αυστηρά πρότυπα ποιότητας της χώρας. - Βέλγιο
Στο Βέλγιο, η διείσδυση της ιδιωτικής ετικέτας είναι ισχυρή, με τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας να αντιπροσωπεύουν περίπου το 50-55% των πωλήσεων των σούπερ μάρκετ, ενώ τα επώνυμα προϊόντα κατέχουν το 45-50%. Λιανέμποροι όπως η Colruyt και η Delhaize έχουν επεκτείνει τις σειρές προϊόντων δικής τους ετικέτας, εκμεταλλευόμενοι την προτίμηση των καταναλωτών για αξία χωρίς να θυσιάζουν την ποιότητα. - Ολλανδία
Η Ολλανδία διαθέτει επίσης ισχυρή παρουσία ιδιωτικής ετικέτας, με εκτιμώμενο μερίδιο αγοράς 50-55% για τις ιδιωτικές ετικέτες έναντι 45-50% για τα επώνυμα προϊόντα. Η Albert Heijn και άλλοι Ολλανδοί λιανοπωλητές έχουν αναπτύξει με επιτυχία τις ιδιωτικές τους ετικέτες, απευθυνόμενοι τόσο σε καταναλωτές με χαμηλό προϋπολογισμό όσο και σε καταναλωτές που εστιάζουν στην υψηλή ποιότητα. - Πορτογαλία
Στην Πορτογαλία, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας καταλαμβάνουν το 50-55% των πωλήσεων των σούπερ μάρκετ, ενώ τα επώνυμα προϊόντα κατέχουν το 45-50%. Οι οικονομικοί παράγοντες έχουν οδηγήσει τους Πορτογάλους καταναλωτές προς τις ιδιωτικές ετικέτες και σούπερ μάρκετ όπως το Pingo Doce και το Continente ανταποκρίθηκαν επεκτείνοντας τις γκάμες τους σε όλες τις κατηγορίες προϊόντων. - Γαλλία
Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αυξάνουν τη δημοτικότητά τους στη Γαλλία, όπου αντιπροσωπεύουν πλέον περίπου το 45-50% των συνολικών πωλήσεων των σούπερ μάρκετ, ενώ τα επώνυμα προϊόντα διατηρούν μερίδιο 50-55%. Οι λιανοπωλητές, όπως η Carrefour και η E.Leclerc, επενδύουν όλο και περισσότερο στις προσφορές τους ιδιωτικής ετικέτας, προσελκύοντας περισσότερους καταναλωτές που αναζητούν εναλλακτικές λύσεις υψηλής ποιότητας και προσιτής τιμής. - Ιταλία
Στην Ιταλία παρατηρείται επίσης σημαντική αύξηση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία αντιπροσωπεύουν πλέον το 40-45% των πωλήσεων των σούπερ μάρκετ, ενώ τα επώνυμα προϊόντα αποτελούν το 55-60%. Οι Ιταλοί καταναλωτές αγκαλιάζουν σταδιακά τις ιδιωτικές ετικέτες, ιδίως στις κατηγορίες τροφίμων, χάρη στη βελτιωμένη ποιότητα και τις ανταγωνιστικές τιμές από λιανοπωλητές όπως η Coop και η Esselunga. - Σουηδία
Η Σουηδία συμπληρώνει τη λίστα, με τις ιδιωτικές ετικέτες να αποτελούν το 40-45% των πωλήσεων των σούπερ μάρκετ, έναντι 55-60% για τα επώνυμα προϊόντα. Σουηδικά σούπερ μάρκετ όπως η ICA και η Coop αναπτύσσουν ισχυρά χαρτοφυλάκια ιδιωτικής ετικέτας, απευθυνόμενα σε ένα αυξανόμενο τμήμα καταναλωτών που ενδιαφέρεται για την αξία και τη βιωσιμότητα.