Του Νικόλα Εμμανουήλ
Το χάσμα που χωρίζει τα υγιεινά προϊόντα από τα υπόλοιπα γίνεται όλο και πιο έντονο, σύμφωνα με παγκόσμια έρευνα* της παγκόσμιας συμβουλευτικής εταιρείας, AlixPartners, όμως παρά το γεγονός ότι οι μισοί καταναλωτές λένε ότι ο υγιεινός τρόπος ζωής έχει γίνει πιο σημαντικός, τα ποσά που ξοδεύουν σε υγιεινά προϊόντα αντιστοιχούν σε λιγότερο από το ένα τέταρτο του πορτοφολιού τους.
Αναλυτικότερα το 49% των καταναλωτών σε έξι μεγάλες αγορές σε όλο τον κόσμο πιστεύουν ότι ο υγιεινός τρόπος ζωής έχει γίνει πιο σημαντικός σε σχέση με πέρυσι έναντι ενός 2% που έχει αντίθετη άποψη. Ωστόσο, στα υγιεινά τρόφιμα, κατά μέσο όρο, οι καταναλωτές ξοδεύουν μόνο το 21% του συνολικά διαθέσιμου budget τους.
Οι κύριοι λόγοι που εμποδίζουν τους καταναλωτές να αγοράσουν πιο υγιεινά προϊόντα είναι η τιμή (σε ποσοστό 35%), η έλλειψη σαφούς πληροφόρησης για τα προϊόντα και κατά πόσο υγιεινά ή όχι είναι (22%), η διαθεσιμότητα στα καταστήματα (21%) και το γεγονός ότι συνήθως δεν είναι ιδιαίτερα εύγεστα (14%).
Τα παρασκευασμένα – κατεψυγμένα ή μη – γεύματα, είναι αυτά που έχουν τη μεγαλύτερη ζήτηση από πλευράς καταναλωτών σαν πιο υγιεινές επιλογές με το 56% να ισχυρίζεται ότι δεν υπάρχουν αρκετές επιλογές και ότι θα ήθελαν να υπάρχει μεγαλύτερη γκάμα. Μάλιστα, βάσει της έρευνας, οι χώρες που συγκέντρωσαν τα μεγαλύτερα ποσοστά ήταν η Γαλλία (61%), το Ηνωμένο Βασίλειο (54%) και οι ΗΠΑ (49%).
Ενδεικτικά μπορούμε να αναφέρουμε ότι το 40% των Γερμανών καταναλωτών θέλει να δει πιο υγιεινές επιλογές σε αλμυρά σνακ, το 58% των Ιταλών σε φρέσκο κρέας και θαλασσινά αντίστοιχα, ενώ το 91% των καταναλωτών στην Κίνα ζητούν εναλλακτικές προτάσεις στη θέση των “κλασικών” γαλακτοκομικών προϊόντων και των αυγών.
Αντίθετα, όσον αφορά τα “υγιεινά γλυκά”, μόνο το 46% των καταναλωτών θα ήθελε να έχει περισσότερες επιλογές, ενώ ένα 36% δήλωσε πως δεν έχει καν ανάγκη κάτι τέτοιο, αφού το γλυκό το τρως για “ευχαρίστηση και όχι γιατί είναι κάτι υγιεινό”.
“Οι καταναλωτές κατανοούν καλά τι χρειάζεται για να είσαι υγιής και έχουν έντονη επιθυμία να υιοθετήσουν έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής. Ωστόσο, καθώς πολλοί εξακολουθούν να βλέπουν τα υγιεινά προϊόντα ως εξειδικευμένα, είναι σαφές ότι υπάρχει αρκετός δρόμος για να τα δούμε να καταλαμβάνουν το μερίδιο που τους αξίζει στο πορτοφόλι των καταναλωτών”, δήλωσε ο David Garfield, επικεφαλής του consumer products practise της AlixPartners παγκοσμίως και επικεφαλής του παραρτήματος της εταιρείας στην Αμερική.
Συμπλήρωσε δε πως “είναι καιρός οι εταιρείες να αφήσουν κατά μέρος την εκπαίδευση των καταναλωτών για μια πιο υγιεινή ζωή και απλά να τους βοηθήσουν να επιτύχουν τους στόχους τους. Η ζήτηση για πιο υγιεινά προϊόντα είναι τώρα τόσο υψηλή που, αν δεν το κάνουν ήδη, θα πρέπει να αναθεωρήσουν τη στρατηγική τους.
Τα brands που θα βγουν κερδισμένα θα είναι εκείνα που θα αφιερώσουν σημαντικούς πόρους σε αυτήν τη στροφή, με σαφή εστίαση στην προώθηση της καινοτομίας και της αξίας, προσεγγίζοντας με διαφάνεια και αυθεντικότητα το όλο ζήτημα. Οι καταναλωτές είναι ολοένα σε μεγαλύτερη εγρήγορση και προσδοκούν να είναι σε θέση να αγοράζουν προϊόντα που θα τα έχουν όλα».
*Η Έρευνα Υγείας και Ευεξίας του AlixPartners 2021 διενεργήθηκε από τις 15 Απριλίου έως τις 4 Μαΐου 2021 και συμμετείχαν σε 6.064 καταναλωτές, ηλικίας 18 ετών και άνω, σε όλη την Κίνα, τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ιταλία, το Ηνωμένο Βασίλειο και τις ΗΠΑ, με πάνω από 1.000 καταναλωτές να έχουν ερωτηθεί σε κάθε αγορά. Τα ευρήματα της έρευνας βασίζονται σε εθνικά αντιπροσωπευτικά δείγματα για κάθε αγορά. Είναι η τρίτη έρευνα της AlixPartners στο είδος της. Οι καταναλωτές ερωτήθηκαν για τις απόψεις τους σχετικά με την υγεία, την ευεξία και τις υγιεινές τους διατροφικές επιλογές.