Αποκαλυπτικά τα στοιχεία έκθεσης του Παγκόσμιου Συνασπισμού Νωπών προϊόντων.
Αποκαλυπτικά είναι τα στοιχεία νέας έκθεσης του Global Coalition of Fresh Produce (GCFP), μιας διεθνούς ομάδας σκέψης που συγκεντρώνει ενώσεις του κλάδου, όπως η Freshfel Europe, η IFPA, η CPMA και η Shaffe. Η έκθεση που έγινε στις αρχές του 2023, δείχνει ότι η δραματική αύξηση του κόστους παραγωγής και λειτουργίας στη βιομηχανία τροφίμων τα τελευταία τρία χρόνια έχει αφήσει περίπου το 60% της προσφοράς ασύμφορο.
Τα τρία πέμπτα των φρέσκων φρούτων και λαχανικών που διακινούνται εμπορικά σε όλο τον κόσμο πωλούνται τώρα σε τιμή ζημίας ή εξισορρόπησης, μετά από μια άνευ προηγουμένου αύξηση του κόστους παραγωγής και λειτουργίας κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Επιπλέον, αυτές οι αυξήσεις κόστους φαίνεται να έχουν μειώσει σημαντικά το ποσό των επενδύσεων που πραγματοποιούνται σε νέα έργα, πράγμα που σημαίνει ότι οι επιπτώσεις του πληθωρισμού είναι πιθανό να παραμείνουν για κάποιο χρονικό διάστημα.
Η έκθεση αναφέρει ότι οι παραγωγοί φρέσκων φρούτων και λαχανικών σε όλο τον κόσμο παρουσίασαν «άνευ προηγουμένου αυξήσεις» στο κόστος παραγωγής και λειτουργίας κατά τη διάρκεια της πανδημίας Covid-19, ανεξάρτητα από το πού στον κόσμο δραστηριοποιήθηκαν. Αυτές οι αυξήσεις, λέει η έκθεση, οφείλονται στο κόστος των λιπασμάτων (αύξηση 60% παγκοσμίως), των κατασκευών (+48%), των καυσίμων και του φυσικού αερίου (+41%), των ναυτιλιακών τιμών (+40%) και της ηλεκτρικής ενέργειας. (+40%).
Οι περισσότεροι φορείς εκμετάλλευσης κατάφεραν να αυξήσουν τις τιμές πώλησής τους, διαπιστώνει η έκθεση, με αυξήσεις 11% στην Ευρώπη, 13% στην Ωκεανία και τη Νότια Αμερική, 14% στη Βόρεια Αμερική και 23% στην Αφρική.
Ωστόσο, αυτές οι αυξήσεις «δεν ήταν αρκετές» για να αντισταθμίσουν την άνοδο του κόστους παραγωγής και λειτουργίας, αποκάλυψε ο GCFP, αφήνοντας σχεδόν τα τρία πέμπτα της παγκόσμιας βιομηχανίας «να πωλούν με ζημία ή χωρίς καθόλου κέρδος».
Το ογδόντα τοις εκατό των ερωτηθέντων σημείωσε ότι επέλεξαν να καθυστερήσουν ή να ακυρώσουν τις επενδύσεις στις επιχειρήσεις τους, όχι μόνο σε κεφάλαιο και εξοπλισμό, αλλά και στην καινοτομία και την επέκταση. «Αυτό σημαίνει ότι οι επιπτώσεις της αύξησης του κόστους θα γίνονται αισθητές για τα επόμενα χρόνια», σχολιάζουν οι συγγραφείς.
Η τελική έκθεση είναι διαθέσιμη στον ιστότοπο Global Coalition of Fresh Produce
Πηγή: Fruitnet