Όποιο προϊόν δεν έχει τιμή θα πρέπει να δίνεται δωρεάν, λένε οι καταναλωτές.
Οι επιθεωρητές που διενεργούν ελέγχους σε καταστήματα τροφίμων και σε σουπερμάρκετ διαπιστώνουν συχνά πως πολλά προϊόντα στα ράφια δεν έχουν τιμές γεγονός που συνιστά παράβαση των Κανόνων Διακίνησης και Εμπορίας προϊόντων και Παροχής Υπηρεσιών (Κανόνες ΔΙΕΠΠΥ). Μόνο χθες η Περιφέρεια Αττικής βεβαίωσε πρόστιμα σε σουπερμάρκετ Γαλαξίας στη Γλυφάδα και σε σουπερμάρκετ My Market επίσης στη Γλυφάδα λόγω απουσίας πινακίδας τιμής.
Πρόστιμο βεβαιώθηκε και σε σουπερμάρκετ MARKET IN στον Πειραιά, καθώς όπως διαπιστώθηκε δεν υπήρχε πινακίδα τιμής για ένα είδος. Το ίδιο έχει συμβεί πρόσφατα σε φούρνο ΒΕΝΕΤΗ, σε σουπερμάρκετ Μασούτης, σε σουπερμάρκετ ΑΒ Βασιλόπουλος στην Κέρκυρα όπως και σε σουπερμάρκετ Σκλαβενίτης στην Αγία Παρασκευή. Ακόμα και σε κρεοπωλεία και σε σουβλατζίδικα έχει διαπιστωθεί ότι πολλές φορές δεν υπάρχουν ή δεν είναι εμφανείς οι τιμές στους καταναλωτές. Το φαινόμενο δεν είναι μόνο ελληνικό. Έρευνα του 2023 στη Σκωτία έδειξε ότι τα 756 προϊόντα στα 18559 από 17 μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ ήταν… “άτιμα”.
Το να γνωρίζουν οι καταναλωτές τις τιμές των προϊόντων που θέλουν να αγοράσουν, αποτελεί θεμελιώδες δικαίωμα τους. Είναι θέμα διαφάνειας για τους καταναλωτές και συμμόρφωσης για τις επιχειρήσεις λιανικής. Οι σαφείς ετικέτες τιμών, είτε πρόκειται για μία σοκολάτα, είτε για ένα πακέτο μακαρόνια είτε ακόμα και για ένα ακριβό μπουκάλι ουίσκι είναι απαραίτητες για να μπορεί ο καταναλωτής να κάνει σύγκριση αφενός και επίσης να έχει ευρύ πεδίο επιλογής. Επίσης οι τιμές βοηθούν τους πελάτες ενός καταστήματος να δει εάν η τσέπη του αντέχει το αντίτιμο καθώς και να διαπιστώσει μία ενδεχόμενη αύξηση.
Οι εξηγήσεις που δίνουν οι λιανοπωλητές για την απουσία ενδείξεων τιμών, είναι ελλείψεις και απουσίες προσωπικού, ανθρώπινο λάθος, έλλειψη ευαισθητοποίησης και γνώσης του προσωπικού σχετικά με τις νομικές απαιτήσεις, ταχύτητα μεταβολής της τιμής, θέματα λειτουργίας στο τμήμα εκτύπωσης των τιμών, καθώς και δυσλειτουργία στη διαδικασία αλλαγής της τιμής οπότε το προϊόν καταλήγει να μην έχει καθόλου τιμή.
Είναι ενδιαφέρον ότι ενώ στην Ελλάδα το πρόστιμο για έλλειψη πληροφορίας σχετικά με την τιμή είναι 1000 €, το 2006 ο κολοσσός σουπερμάρκετ Walmart στις ΗΠΑ συμφώνησε να πληρώσει διακανονισμό 1,5 εκατομμυρίου δολαρίων, αφού ο Γενικός Εισαγγελέας του Μίσιγκαν ισχυρίστηκε ότι η εταιρεία δεν είχε ετικέτες τιμών στο 80% των προϊόντων του σε ορισμένα καταστήματα. Η Home Depot διευθέτησε μια αγωγή για τιμολόγηση αντικειμένων στη Μασαχουσέτη πληρώνοντας 3,8 εκατομμύρια δολάρια το 2002. Η Boston Globe ανέφερε ότι στο BJ’s Wholesale Club είχε επιβληθεί πρόστιμο επειδή κάθε φορά που ένας επιθεωρητής έμπαινε σε ένα κατάστημα τα προηγούμενα τρία χρόνια δεν υπήρχαν ετικέτες τιμών.
Μία ενδιαφέρουσα άποψη που έχει εκφραστεί στα social media είναι πως όποιο προϊόν δεν έχει τιμή πρέπει να είναι και δωρεάν! Μήπως θα πρέπει να το σκεφτούν οι αρμόδιοι αντί να επιβάλουν αστεία για το μέγεθος των σουπερμάρκετ, πρόστιμα; Pas mal…