Ένας κόσμος χωρίς καφέ; Και μόνο η σκέψη ενός τέτοιου ενδεχόμενου μάλλον είναι ικανή να ανοίξει το μάτι των φαν του ροφήματος τόσο πολύ όσο δεν το κατάφερε ποτέ μια διπλή δόση καφεΐνης.
Και όμως, δεν αποτελεί σενάριο επιστημονικής φαντασίας, δεδομένου ότι η ολοένα αυξανόμενη ζήτηση για καφέ παγκοσμίως θα μπορούσε να δημιουργήσει τεράστια έλλειψη στο μέλλον.
“Εάν δεν αλλάξει κάτι δραστικά, η παραγωγή δε θα μπορεί να καλύψει τις ανάγκες της ζήτησης”, αναφέρει χαρακτηριστικά η Melanie Mokken, η υπεύθυνη μετασχηματισμού αγορών του μη κυβερνητικού οργανισμού Rainforest Alliance για το τμήμα της Αυστραλίας/ Νέας Ζηλανδίας.
“Το ελάχιστο κενό που υπολογίζουμε να δούμε είναι 60 εκατομμύρια φακελάκια που μεταφράζεται σε έλλειμμα υψηλότερο από την ετήσια παραγωγή της Βραζιλίας”, εξηγεί η Mokken και μην ξεχνάμε πως πρόκειται για τo μεγαλύτερo παραγωγό καφέ στον κόσμο.
Εάν δε γίνουν σημαντικά βήματα, ώστε η παραγωγή καφέ να μπορέσει να προσαρμοστεί αποτελεσματικά στην κλιματική αλλαγή, η παγκόσμια παραγωγή θα μπορούσε να είναι ακόμη χαμηλότερη το 2050 από ό,τι είναι σήμερα.
Η μεγάλη αύξηση της θερμοκρασίας, οι ακανόνιστες βροχοπτώσεις και η ολοένα πιο συχνή έντονη ξηρασία καθιστούν όλο και πιο δύσκολη την καλλιέργεια του καφέ με τις επιπτώσεις να είναι πολύ πιο κοντά μας απ’ όσο νομίζουμε.
Οι αγρότες της Βραζιλίας αντιμετωπίζουν περισσότερες ξηρασίες εξαιτίας της ανόδου της θερμοκρασίας και αυτό θα μπορούσε να έχει σημαντικό αντίκτυπο στην τιμή πώλησης του καφέ.
Με την κλιματική αλλαγή να μας χτυπά την πόρτα ολοένα περισσότεροι καταναλωτές ενδιαφέρονται να γνωρίζουν την προέλευση του καφέ τους, εάν προέρχεται από βιώσιμες πηγές και εάν οι τυχόν αυξήσεις στην τιμή του ωφελούν τους αγρότες και τους εργαζόμενους στις φυτείες.
Όλο και περισσότεροι καταναλωτές αναζητούν ετικέτες που διασφαλίζουν ότι οι επιλογές τους είναι καλύτερες για το περιβάλλον ή για την ευημερία των ζώων, όπως προκύπτει από πρόσφατη έρευνα της Rainforest Alliance.
Την ίδια στιγμή, το 83% θεωρεί ότι οι επιχειρήσεις δεν κάνουν αρκετά για να μειώσουν τον αντίκτυπό τους στο περιβάλλον, ενώ το 67% δήλωσε ότι θα αγόραζε προϊόντα φιλικά προς αυτό ακόμα και αν ήταν πιο ακριβά, δείχνοντας ξεκάθαρα πως μεγάλη μερίδα πολιτών είναι πρόθυμη να στηρίξει επιχειρήσεις που παίρνουν πρωτοβουλίες προς τη σωστή κατεύθυνση.
Με αφορμη τη Διεθνή Ημέρα Καφέ, η οποία ήταν την πρώτη του μηνός, η Rainforest Alliance παρότρυνε τους καταναλωτές να ενημερώνονται για την προέλευση του καφέ που πίνουν ή τις συνθήκες στις οποίες παράγεται, να ελέγχουν τις ετικέτες και να χρησιμοποιούν επαναχρησιμοποιήσιμο φλυτζάνι, ώστε να μειώνεται ο αριθμός των απορριμμάτων.
Έτσι, ο καθένας θα μπορεί να βάλει το λιθαράκι του, ώστε ο καφές να μη γίνει ρόφημα προς εξαφάνιση.
Πηγή: foodtechnology.co.nz