Μπορεί μια διαφήμιση να σε κάνει να οδηγείς… επικίνδυνα; Μια διαμάχη γύρω από την καμπάνια Twix που θέτει στο προσκήνιο το ζήτημα της ευθύνης της διαφήμισης και των ορίων μεταξύ φαντασίας και πραγματικής επιρροής.
Μια σειρά τηλεοπτικών και διαδικτυακών διαφημίσεων για τη σοκολάτα Twix απαγορεύτηκε από τις αρμόδιες αρχές στο Ηνωμένο Βασίλειο, καθώς κρίθηκε ότι προωθούσαν την επικίνδυνη και ανεύθυνη οδήγηση. Οι επίμαχες διαφημίσεις παρουσίαζαν έναν άνδρα να συμμετέχει σε μια καταδίωξη με αυτοκίνητα, η οποία κατέληγε με δύο πανομοιότυπα, καραμελένια χρώματος οχήματα να καταλήγουν το ένα πάνω στο άλλο — σε μια σκηνή που παραπέμπει ευθέως στη μορφή της γνωστής δίδυμης σοκολάτας.

Η Διαφημιστική Ρυθμιστική Αρχή (ASA) έλαβε πέντε καταγγελίες από θεατές που εξέφρασαν ανησυχία ότι οι διαφημίσεις ενίσχυαν πρότυπα επικίνδυνης οδήγησης και ήταν ανεύθυνες. Η εταιρεία Mars Wrigley, ιδιοκτήτρια της Twix, υπερασπίστηκε την καμπάνια, υποστηρίζοντας ότι είχε «κινηματογραφική παρουσίαση» και διαδραματιζόταν σε έναν «φανταστικό και εξωπραγματικό κόσμο». Ωστόσο, η ASA δεν πείστηκε. Στη σχετική απόφασή της, τόνισε ότι το κεντρικό στοιχείο της διαφήμισης —η καταδίωξη και τα επικίνδυνα οδηγικά ελιγμοί— ενδέχεται να επηρεάσουν αρνητικά τους θεατές, ενθαρρύνοντας συμπεριφορές που παραβιάζουν τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.
- ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Πώς θα καταλάβετε αν το μήλο σας είναι γεμάτο φυτοφάρμακα;
Δείτε την επίμαχη διαφήμιση:
«Εκτιμήσαμε ότι η έμφαση στην καταδίωξη, η υψηλή ταχύτητα και οι ελιγμοί οδήγησης που παρουσιάζονταν, εάν μιμηθούνται στην πραγματική ζωή, θα ήταν επικίνδυνοι και ανεύθυνοι», αναφέρει η απόφαση της ASA. «Συνεπώς, καταλήξαμε ότι οι διαφημίσεις ήταν ανεύθυνες». Η ASA αποφάσισε πως οι διαφημίσεις δεν πρέπει να προβάλλονται ξανά στην τρέχουσα μορφή τους, και κάλεσε τη Mars Wrigley να διασφαλίσει ότι μελλοντικές καμπάνιες της δεν θα ενθαρρύνουν ή θα υπονοούν παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.
- ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Πώς να καθαρίσετε τα κιτρινισμένα μαξιλάρια
Από την πλευρά της, η Mars Wrigley τόνισε: «Πάντοτε λαμβάνουμε σοβαρά την ευθύνη μας ως διαφημιζόμενοι και υπερηφανευόμαστε για τα υψηλά πρότυπα που τηρούμε στις επικοινωνίες μας. Θεωρούμε πως η συγκεκριμένη διαφήμιση είχε καθαρά φανταστικό και χιουμοριστικό χαρακτήρα, χωρίς πρόθεση να ενθαρρύνει επικίνδυνες συμπεριφορές. Παρ’ όλα αυτά, σεβόμαστε την απόφαση της ASA και θα την εξετάσουμε προσεκτικά».